مطلبی کوتاه درباره «زندگی شیرین»/ پروژه از پیش بازنده‌ که شاهکار سینما شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۱

مطلبی کوتاه درباره «زندگی شیرین»/ پروژه از پیش بازنده‌ که شاهکار سینما شد

فدریکو فلینی در کتاب زندگی نامه اش از فیلم «زندگی شیرین» به عنوان پروژه ای یاد کرد که همه اهالی حرفه ای سینما آن را فیلمی از پیش بازنده می نامیدند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از هالیوود ریپورتر، خبرگزاری هالیوود ریپورتر در مطلبی با نام «هالیوود فلاشبک» به طور مختصر به فیلم «زندگی شیرین» اثر سترگ فدریکو فلینی پرداخته است که در اینجا آن را با هم می خوانیم.

در سال ۱۹۶۲ در سی و پنجمین دوره مراسم اسکار، فیلم «زندگی شیرین» (La Dolce Vita) از سوی کشور ایتالیا به بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی ‌زبان ارائه نشد. در آن سال به جای «زندگی شیرین» فیلم «چهار روز از ناپل» اثر نانی لوی روانه اسکار شد.

شاید ایتالیایی ‌ها «زندگی شیرین» را به اسکار نفرستادند چون احساس می‌کردند هشتمین فیلم فدریکو فلینی که داستانش بر پرسه زدن شخصیت ستون‌نویس شایعات (مارچلو ماسترویانی) در کنار فواره ها به همراه آنیتا اکبرگ است، زیادی مشهور شده است. فیلم همینطور (برخلاف تصویر رایج آن زمان از سینمای ایتالیا) زندگی مجلل و سطح بالا را در شهر رم نشان می داد.

در آن زمان روزنامه آبزرور متعلق به واتیکان «زندگی شیرین» را «منزجرکننده» خواند. فیلم توسط هیات مدیره کلیسا نیز درجه «E» به معنی نامناسب برای همه دریافت کرد.

در نقد هالیوود ریپورتر اما از این فیلم به عنوان یک «اثر بزرگ» یاد شده است، بنا به نظر منتقد: نئورالیسم ایتالیا که در دوران پس از جنگ هوای تازه ای به ریه های سینما وارد کرده بود، با یک اثر بزرگ دیگر برگشته است.

با توجه به پوشش خبری هالیوود ریپورتر در آن زمان، سالن سینمای هنری میلر نیویورک (این سالن  بعدها به استیون ساندهایم تغییر نام داد) برای بدست آوردن امتیاز نخستین پخش فیلم که مدت زمانش ۱۷۵ دقیقه بود مبلغ بی سابقه ۱۰۰ هزار دلار (معادل ۸۵۰ هزار دلار امروز) هزینه کرد.

از «زندگی شیرین» امروزه به عنوان یک اثر کلاسیک درخشان یاد می شود، فلینی اما در کتاب زندگینامه خود از سختی های ساخته شدن این فیلم که بین دو اسکار ابتدایی اش («جاده» (۱)، «شب های کابیریا») و دو اسکار انتهایی کارنامه اش («هشت و نیم» و «آمارکورد») است، سخن گفته است.

کارگردان پرآوازه ایتالیایی در کتاب زندگینامه اش درباره این فیلم چنین گفته است: سفری دشوار و طاقت فرسا از رفتن پیش یک تهیه کننده تا تهیه کننده دیگر…مبارزه و جنگ برای فیلمی که در محافل حرفه ای سینمایی از آن به عنوان یک پروژه از پیش بازنده و شکست خورده یاد می شد.

فلینی اگر چه برای «زندگی شیرین» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی نشد اما نامزدی جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بدست آورد، او البته این جایزه را به رابرت وایز و جروم رابینز در فیلم «داستان وست ساید» واگذار کرد. فیلم «چهار روز از ناپل» نماینده ایتالیا در اسکار آن سال هم از فیلم «یکشنبه‌ها و سیبل» محصول فرانسه شکست خورد.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

۱-با عنوان ایتالیایی (La Strada) محصول ۱۹۵۴ با بازی آنتونی کویین و جولیتا ماسینا

یک نظر

  • بسیار عالی، دقیقا شاهکار دیگری از سینمای ایتالیاست. اسکورسیزی میگه تاریخ سینما رو به قبل و بعد از "زندگی شیرین" تقسیم میشه