دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به ایستگاه پایانی رسید/ تجلیل از چند هنرمند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۹

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به ایستگاه پایانی رسید/ تجلیل از چند هنرمند

آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ستاد خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران شامگاه یکشنبه نوزدهم آبان ماه در تالار اصلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی شهر کرمان برگزار شد.

در این مراسم با حضور محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، علی ثابت نیا مدیر عامل انجمن موسیقی ایران، مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان و تعدادی دیگر از هنرمندان در تالار اصلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی  شهر کرمان حضور داشتند.

آغاز این برنامه با اجرای موسیقی همراه بود که با حضور پیشکسوتان موسیقی از سرتاسر ایران روی صحنه همراه شد.

عاشیق قدرت میرزاپور، فاروق درپور، نیهات اوزان، شاپور کمالی، حداد کارگر، خداداد شکل زهی و کیخسرو طاهری در کنار یکدیگر روی صحنه رفتند و مخاطبان را مهمان موسیقی اصیل کردند.

حضور ۱۷ تور گردشگری در کرمان/ برپایی نمایشگاه عکس «عکس آوا»

محمدرضا علیزاده (مدیر اداره ارشاد کرمان) در ادامه مراسم در سخنانی مطرح کرد: به مدت ۴ روز فرصتی داشتیم تا میزبان هنرمندان عزیز از سراسر ایران از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور باشیم. اینک گسترده ترین رویداد هنری کشور در حوزه موسیقی نواحی ایران به ایستگاه پایانی خود رسید.

او ادامه داد: کرمان به عنوان بزرگترین مهمانخانه ایران تلاش کرد که میزبان شایسته ای از آواها و نواهای هنرمندان با اصالت اقوام ایران زمین باشد. زیباتر اینکه این سرور، توام با هفته وحدت شد. دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برای ما در حیطه اجرا تفاوت آشکاری با سال های قبل داشت که می توان از جمله به تشکیل شورای سیاست گذاری با همراهی استانداری کرمان و حضور و مشارکت شهردار این استان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل صدا و سیمای استان و همچنین معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر موسیقی و اساتید بزرگ موسیقی و انجمن موسیقی ایران موجب شد با فراغ بال بیشتری به تدارک جشنواره ای با این عظمت مشعوف شویم.

علیزاده افزود: در این دوره با توجه به گردشگری هنری، ١٧ تور گردشگری میهمان دیار کریمان شدند و حضور میهمانان در کویر شهداد نقطه اوج آن بود. همچنین برپایی نمایشگاه عکس به نام «عکس آوا» برگ جدید دیگری از ظرفیت های این جشنواره بود.

او همچنین گفت: حضور گرم دانشجویان موسیقی و هنرمندانی از کشورهای ترکیه، افغانستان و عراق زمینه ای شد تا در سال های آینده به جشنواره ای بهتر نزدیک تر باشیم. حضور ٢٠ خبرنگار و عکاس از شبکه های تلویزیونی برون مرزی باعث شد رویدادهای جشنواره موسیقی نواحی در سراسر ایران و جهان منعکس شود.

تجلیل از مادر یک شهید و چند هنرمند پیشکسوت

علیزاده ضمن قدردانی از خانواده شهدا نسبت به خانواده شهید محسن زبردست اظهار ارادت کرد و ادامه مراسم به تجلیل از مادر شهید عشایر کرمان (محسن زبردست) اختصاص داشت.

محمد اله یاری (مدیر کل دفتر موسیقی)، محمدرضا علیزاده (مدیرکل ارشاد استان کرمان)، زهرا موسی پور(مدیرکل امور اجتماعی استاندار کرمان) و احمد صدری (دبیر جشنواره) برای بخش تجلیل ها روی سن رفتند و از استادان و پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران تجلیل کردند.

محمد جان بزرگیان (کهگیلویه و بویراحمد)، علیرضا شهبازی (فارس)، خالو قنبر راستگو (هرمزگان)، رحیم خضری (آذربایجان غربی)، هادی قره خانی (خراسان شمالی)، خسرو کارگر (خراسان شمالی)، عبدالله امینی (خراسان رضوی)، عبدل احد درپور (تربت جام)، خداداد شکل زهی (سیستان و بلوچستان) و عاشیق قدرت میرزاپور (آذربایجان شرقی) در این بخش تجلیل شدند.

در ادامه برنامه نیز گروه هنری استان کردستان برای اجرا روی صحنه آمدند. حسین امینی (نوازنده نرمه نای)، اسماعیل پورکریمی (نوازنده ساز کوبه‌ای)، رحیم خضری و عمر فرجی خوانندگان این گروه بودند.

پس از پخش تیزر، خالو قنبر راستگو و گروه «کیدی» از استان هرمزگان روی صحنه آمدند. خالو قنبر در این اجرا نی جفتی نواخت و بانوان نوازنده گروه «کیدی» او را همراهی کردند.

ادامه مراسم به اجرای گروه موسیقی «مازرون» و «دیو سالار» اختصاص پیدا کرد که قطعاتی از موسیقی خطه مازندران را برای مخاطبان اجرا کردند.

وحدت و انسجام ملی در جشنواره نواحی

زهرا موسی پور (مدیرکل امور اجتماعی استاندار کرمان) سخنران بعدی این مراسم بود که به نمایندگی از استاندار کرمان در  آیین اختتامیه حضور پیدا کرد.

او گفت: رییس جمهور فردا عازم کرمان هستند و استاندار در حال برنامه ریزی برای این برنامه هستند و حالا این توفیق نصیب من شد که امشب اینجا باشم. در این رویداد بزرگ هنرمندان بیش از ٢٠ استان، میهمان ما هستند؛ گویا ما ایران را در کرمان می بینیم. اینجا همه با تمایزها و زیبایی ها دور هم هستند که این اتفاق مبارک در ایام میلاد مبارک پیامبر رحمت و مهربانی نصیب ما شده است.

وی افزود: امسال در دوازدهمین جشنواره موسیقی  نواحی ایران باز هم میزبان هنرمندان سراسر کشور هستیم و از این بابت بسیار خوشحالیم. جشنواره ها می توانند کارکردهای متفاوتی داشته باشند؛ از آثار و برکات این جشنواره هم وحدت و انسجام ملی است. ایران متعلق به همه است و همه ایران را دوست داریم.

موسی پور در بخش پایانی سخنانش نیز گفت: این جشنواره تاثیر زیادی در شادابی و نشاط جمعی دارد و همگی یقین داریم این رویداد به نتیجه ای با ارزش می رسد و باید این میراث را پاس بداریم.

سپس اعضای گروه موسیقی «میسان» از استان خوزستان روی صحنه آمدند و قطعاتی همراه با رقص آیینی شمشیر اجرا کردند. این اجرا با استقبال مخاطبان همراه بود. گروه گلزار و گل محمد بلوچ از سیستان و بلوچستان از دیگر اجراکنندگان این برنامه بودند.

همکاری دانشگاه آتاتورک با انجمن موسیقی ایران

در حین اجرای این دو گروه موسیقی، مجری مراسم اعلام کرد طبق امضای تفاهم‌نامه‌ای که میان مدیران دانشگاه آتاتورک کشور ترکیه و انحمن موسیقی ایران در حال انعقاد است، از این پس این دو مجموعه موسیقایی همکاری‌های موسیقایی خود را ادامه می‌دهند.

اجرای گروه چوب بازان اسپوتین از آذربایجان شرقی و اجرای موسیقی ترکمن نیز از دیگر برنامه های آیین اختتامیه بود.

توجه به زیرساخت ها برای برگزاری یک جشنواره موسیقی خوب

احمد صدری دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم در بخش پایانی برنامه ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد گفت: جشنواره‌ای به این بزرگی طبیعتا معایبی دارد که امیدوارم این نواقص را بر من ببخشید. اگر می خواهیم جشنواره خوبی را برگزار کنیم باید به بحث زیر ساخت ها توجه کنیم و در همین اختتامیه می‌بینیم که این سالن هم برای برگزاری مراسم اختتامیه مناسب نیست. در این راستا نیروهای کارکشته و زبده‌ای که بتواند  آثاری به این کیفیت را به سمع و نظر مخاطبان برساند لازم است که باید به آن توجه کرد.

وی در پایان بیان کرد:موضوع گردشگری فرهنگی هم موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کرد و من فکر می‌کنم جشنواره موسیقی نواحی این ظرفیت را دارد که بتوانیم غیر از ایام برگزاری جشنواره نیز به آن توجه کرده و شاهد شکوفایی هر چه بیشتر موسیقی اقوام ایران باشیم.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ ۱۶تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان و در گستره ملی به صورت غیررقابتی برگزار ‌شد.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000