مکتب نگارگری کرج به مکاتب هنری ایران اضافه شد/ برگزاری جشنواره نگارگری

محمدباقر آقامیری هنرمند پیشکسوت نگارگری در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا از راه اندازی مکتب نگارگری کرج و همچنین راه اندازی جشنواره ای با همین عنوان در آینده خبر داد و گفت: پیشنهاد راه اندازی مکتب نگارگری کرج را به معاونت فرهنگی شهرداری کرج ارائه کردم که معاونت فرهنگی شهرداری کرج از این پیشنهاد استقبال کردند و به تصویب رسید.

این هنرمند پیشکسوت نگارگری ایران درباره برگزاری جشنواره مکتب نگارگری کرج توضیح داد: قرار است فرورودین ماه سال آینده جشنواره ای ملی با عنوان مکتب نگارگری کرج برگزار شود که شامل همه بخش های هنر نگارگری همچون نگارگری، تذهیب، گل و مرغ، تشعیر، طراحی فرش و …خواهد بود و روند برگزاری آن نیز هر دو سال یک بار خواهد بود که جوایز خوبی هم برای برگزیدگان آن در نظر گرفته شده است که شامل جایزه ای 30 میلیون تومانی برای نفر و  جوایزی با مبالغی اندکی کمتر برای برندگان دوم و سوم خواهد بود.

آقامیری درباره اضافه شدن مکتب تازه ای به مکاتب هنری نگارگری ایران تصریح کرد: من از سال 1360 در شهر کرج زندگی می کنم و شاگردان بسیاری را آموزش داده و تربیت کرده ام و اکنون هنرمندان بسیار توانمند و درجه یکی در زمینه نقاشی ایرانی و نگارگری، تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و طراحی فرش در کرج فعالیت دارند و برخی هم مشغول تدریس هستند که  حضور همه آنها در کنار هم قطبی از هنر نگارگری ایران را در کرج تشکیل داده اند.

وی با اشاره به مکاتب نقاشی ایران در طول تاریخ یادآور شد: مکاتب نقاشی ایران در طول قرن ها شامل مکتب هرات، مکتب تبریز، مکتب قزوین، مکتب اصفهان، مکتب شیراز و مکتب مشهد بوده است و اکنون عمده شهرهایی که هنرمندان آن نگارگری کار می کنند، تهران، اصفهان و تا حدودی در تبریز است اما شهر کرج از همه این شهرها فعال تر است و هنرمندان حرفه ای این هنر هم اکنون در کرج زندگی می کنند و البته امیدوارم همه شهرهای کشورمان با هنر همراه شوند.

آقامیری درباره همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه بیان کرد: متولی هنر وزارتخانه ای به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که محدودیت هایی دارد و من هیچ رغبتی برای مراجعه به این وزارتخانه ندارم. سال های بسیاری زحمت کشیدم و عناوین بین الملی مختلفی را کسب کرده ام و سال های بسیاری در مراکز آموزشی و دانشگاه های تهران، هنر، الزهرا، سوره و آزاد تدریس کرده ام به طوری که بسیاری از هنرمندان نگارگر امروز، شاگردان من بوده اند. به تازگی هم برای تدریس در دانشگاه هنرهای ایرانی استاد فرشچیان دعوت به کار شده ام که همراه با محمدعلی رجبی دو مدرس اصلی این دانشگاه هستیم.

این هنرمند پیشکسوت که سال ها در زمینه ورزش کشتی و  کاراته به صورت حرفه ای نیز فعالیت داشته است در بخش پایانی سخنانش از رونمایی کتاب تازه اش با عنوان «پهلوان و پهلوانی» خبر داد و گفت: این کتاب درباره پهلوانی، آیین فتوت و  جوانمردی، کشتی و فنون آن، ورزش زورخانه ای، تاریخ این ورزش، شخصیت های پهلوانی ایران از قبل از اسلام تا زنده یاد تختی است و بیش از بیست تابلو که درباره این پهلوانان تصویرسازی کرده بودم در این کتاب چاپ شده است که روز یکشنبه 19 آبان ماه طی مراسمی در سالن میلاد مقابل استانداری کرج رونمایی شد.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/