آثار دیده نشده مهدی سحابی روی دیوار می رود/ بزرگداشت نقاش و مترجم فقید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۲

آثار دیده نشده مهدی سحابی روی دیوار می رود/ بزرگداشت نقاش و مترجم فقید

هم زمان با دهمین سال درگذشت مهدی سحابی ، به ابتکار خانواده این هنرمند، آیین نکوداشت وی در دو هفته پیاپی در گالری مژده بر پا می شود.

به گزارش خبرگزاری صبا، همزمان با دهمین سال درگذشت مهدی سحابی به ابتکار خانواده این هنرمند، آیین نکوداشت وی در دو هفته پیاپی در گالری مژده بر پا می شود.

بخش نخست این گرامی داشت، عصر جمعه ۲۴ آبان برگزار می شود که تلاش دارد در قالب فیلم و سخنرانی وجوه شخصیتی، ادبی و هنری زنده یاد سحابی را واکاوی کند و سپس عصر جمعه یکم آذر، نمایشگاهی از آثار دیده نشده مهدی سحابی برای نخستین بار در گالری مژده رونمایی می شود.

مجید سحابی برادر زنده‌یاد مهدی سحابی در این باره گفت: ۱۰ سال از درگذشت مهدی گذشته و ما هر سال به صورت خانوادگی مراسمی برای بزرگداشت او برگزار می‌کردیم، اما امسال تصمیم گرفتیم این مراسم جنبه عمومی‌تر داشته باشد و پس از صحبت با مژده طباطبایی، مدیر محترم گالری مژده، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم انجام شد. عصر ۲۴ آبان ماه تعدادی از دوستان مهدی که بر روی آثار او شناخت دارند از منظرهای هنری و ادبی به بررسی این آثار می‌پردازند. در عین حال بخش هایی از فیلم بلند «پس از ۱۰ سال» که به سفارش خانواده سحابی توسط سروش میلانی زاده ساخته شده در همین روز به نمایش درمی‌آید. در این فیلم هنرمندان، نویسنده‌ها، گالری داران و کسانی که با مهدی ارتباط داشتند درباره کارهای او صحبت می‌کنند.

مژده طباطبایی مدیر گالری مژده، نیز درباره بخش نمایشگاهی گرامی داشت یاد مهدی سحابی در دهمین سال درگذشت او بیان کرد: ما تلاش کردیم در نمایشگاه «پس از ۱۰ سال» از همه دوره‌های کاری او چند اثر را در این مجموعه داشته باشیم و آثاری از مجموعه‌های ماشین قراضه‌ها، دیوارنوشته‌ها، صورتک‌های کاغذی، پرتره‌ها، فیگورها و…در این نمایشگاه ارایه می شود.

وی افزود: همه این آثار متعلق به خانواده سحابی است و به غیر از یکی دو اثر که سال‌ها پیش در کتاب آثار ایشان توسط نشر نظر به چاپ رسیده بود، سایر آثار جایی دیده نشده‌ و نخستین بار است که به نمایش درمی‌آیند.

طباطبایی درباره دلیل جدایی مراسم نکوداشت از افتتاحیه نمایشگاه اظهار کرد: قصد داریم در مراسم بزرگداشت مهدی سحابی که عصر ۲۴ آبان برگزار می شود به وجوه مختلف ادبی، ژورنالیستی و هنری ایشان بپردازیم. قرار است کارشناسان به‌ طور مفصل درباره ترجمه‌ها، نقدها و نوشته‌های ایشان صحبت کنند و در بخش دیگری هم به آثار هنری ایشان توسط کارشناسان هنری پرداخته ‌شود. به همین دلیل فکر کردیم اگر مراسم نکوداشت از افتتاحیه نمایشگاه جدا باشد کیفیت کار بالاتر می‌رود و حاضران بر روی مسایلی که مطرح می‌شود تمرکز بیشتری دارند.

مراسم بزرگداشت مهدی سحابی روز جمعه ۲۴ آبان ساعت ۵ تا ۷ بعدازظهر برگزار می شود و نمایشگاه «پس از ۱۰ سال» روز جمعه یکم آذر در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ گشایش می یابد و تا هشتم آذر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است