یونسکو تنبورنواز ایرانی را به رومانی دعوت کرد/ برگزاری تور کنسرت | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۸

یونسکو تنبورنواز ایرانی را به رومانی دعوت کرد/ برگزاری تور کنسرت

علی اصغر رحیمی چهره موسیقی عرفانی ایران برای پنجمین بار به رومانی دعوت شد تا تور کنسرتهایی را در شهرهای مختلف آن کشور به اجرا درآورد.

به گزارش خبرگزاری صبا، علی اصغر رحیمی چهره موسیقی عرفانی ایران برای پنجمین بار به رومانی دعوت شد تا تور کنسرتهایی را در شهرهای مختلف آن کشور به اجرا درآورد.

این آهنگساز و خواننده ایرانی طی سال های اخیر کنسرت های مشترک متعددی را در رومانی برگزار کرده است.

آلبوم Ancestral dialects (گویش های اجدادی) که یکی از اجراهای مشترک وی با چهره های موسیقی رومانی را روایت می کند سال ۲۰۱۸ در اروپا منتشر شد و به عنوان اثر موسیقی برگزیده در لیست بهترین آثار مشترک هنری و فرهنگی سال رومانی قرار گرفت.

باز اجرایی محتوای این آلبوم یکی از کنسرتهای تور اخیر رحیمی را رقم زد. این بار اما رحیمی به دعوت و طراحی دفتر مرکزی یونسکو در بخارست به روی صحنه رفت و چندی پیش به عنوان چهره برتر هنری فرهنگی سال ۲۰۱۸ در رومانی لوح مخصوص یونسکو را از همین مرکز دریافت کرده بود.

از جمله کنسرتهای تور اخیر وی می توان به کنسرت در شهر باکو اشاره کرد که این رویداد به مناسبت انتشار چندین اثر ادبی فارسی ترجمه شده  به زبان رومانیایی توسط پروفسور جورج لورگا برگزار شد.

علی اصغر رحیمی پیش از این ارکسترهای متنوعی را طراحی و سرپرستی کرده است و به همراه آنها کنسرتهای متعددی را در داخل و خارج از کشور به روی صحنه برده است اما طی سال های اخیر غالبا تنها رفتن به روی استیج و اجرای فردی را ترجیح داده که  گویی این شیوه را موفق تر و پر استقبال تر یافته است.

پروفسور جورج لورگا مترجم متون ادبی فارسی در این باره گفت: «نکته حائز اهمیت در اجراهای فردی رحیمی برای غیر فارسی زبانان این است که درآمیختن نغمات تنبور با لحن و شیوه آواز خوانی رحیمی مخاطب او را از لزوم دانستن زبان آوازی اش بی نیاز می کند.  دعوت من از رحیمی در رویداد اخیر از این روی بود که آواز و موسیقی وی همرنگ اصالت های فرهنگ و ادبیات کهن ایران است و آنچه را که من از هویت و اصالت ایرانی به قلم آورده ام، رحیمی به صدا می آورد».

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است