آثار رحیم مولاییان روی دیوار رفت/ دگردیسی نقش‌مایه‌های اساطیری در گالری سیحون | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۵

آثار رحیم مولاییان روی دیوار رفت/ دگردیسی نقش‌مایه‌های اساطیری در گالری سیحون

تازه ترین نقاشی های رحیم مولائیان در گالری سیحون روی دیوار رفت.
به گزارش خبرگزاری صبا، «دگردیسی نقش مایه های اساطیری» عنوان نمایشگاهی از آثار نقاشی رحیم مولاییان است که روز جمعه ۱۷ آبان ماه در گالری سیحون گشایش یافته است.
مولاییان در بیانیه نمایشگاه خود نوشته است: «ما معاصران چه کسی و چه چیزی هستیم. معاصر بودن به چه معناست. عبارتی از سخنرانی رولان بارت فیلسوف فرانسوی در محل کولژدوفرانس{.امر} معاصر نابهنگام است. این نابهنگامی را نیچه پیشتر در کتاب «تاملات نابهنگام» با جملات قاطعی متذکر شده بود. این تاملات خود نابهنگام است. زیرا بر آن است آنچه را که این دوران به حق به آن میبالد، یعنی فرهنگ تاریخی اش را به عنوان نوعی بیماری، ناتوانی و نقصان درک و تبیین کند. چرا که من باور دارم که همه ما به وسیله  تب تاریخ  تحلیل رفته ایم و دست کم می باید به آن وقوف یابیم.
دیدگاه های زیبایی شناسانه  فلسفی این امر خارق العاده را پیوند شهود و ادراک  استعلایی  دانسته اند. این بدان معناست که با اعتماد به هنرمند واقعیت بصری ابژه بیرونی در دستان هنرمند و مسیر حوصله هنرمند امکان تازه ای از زیبایی می یابند. حال سوال این است این پدیدارها به ضرورت زیبا هم هستند ؟ پاسخ چندان صریح نیست، در قانون عام کانتی، چندان در امر زیبا ملاکی قاطع نیست. نمی دانیم دلهره و ویرانی چگونه می توانند با والایی امر هنری ارتباط داشته باشند.
با این همه هنرمندان اصیل در بازخوانی امر نابهنگام دوران خویش بیش از همه صلاحیت و اعتماد ما را به همراه دارند. آنچه که شاعر امپرسیونیست آلمانی در دهه نخستین قرن بیستم گفته گواه این صلاحیت و اعتماد است. گیورک تراکل شاعر، وقتی از او پرسیدند چرا شهر و نکبت هایش را که این همه سبب تیره روزی و آزار شماست ترک نمی کنید، مثلا چرا به روستا نمی روید، تا در دامن با طراوت طبیعت و آرامش روستا زندگانی کنید. پاسخ تراکل به تلخی چنین است، ما از جهنم نمی توانیم بگریزیم».
نمایشگاه آثار نقاشی رحیم مولاییان روز جمعه ۱۷ آبان ماه گشایش یافت و تا ۲۹ آبان ماه از ساعت در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ مراجعه کنند.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است