«کاوشگر» برنامه‌ای از جنس پاپ‌ساینس است/ تنوع نگرش به موضوعات

سیاوش عقدایی مجری رادیو و تلویزیون که برنامه «کاوشگر» را روی آنتن رادیو جوان دارد، در گفتگو با خبرنگار صبا درباره این برنامه توضیح داد: «کاوشگر» برنامه ای «پاپ‌ساینس» است که قبلا شبیه آن را در رادیو نداشتیم. در این برنامه یک موضوع محوری را انتخاب می کنیم که انتخاب آن نیز قصه ای پشتش دارد و زمانی که تیم برنامه دور هم جمع می شویم به هیچ کس تحمیل نمی کنیم از چه زاویه ای به موضوع نگاه کند بلکه تنوع نگرش در کار وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که در «کاوشگر» چه موضوعاتی مطرح می شود، عنوان کرد: با توجه به نام برنامه ممکن است افراد فکر کنند موضوع برنامه علمی است اما علاوه بر آن، موضوعات فرهنگی، اجتماعی اقتصادی و … بررسی می شود. نکته ای که درباره برنامه وجود دارد این است که از هزاران موضوعی که درباره آن صحبت می شود افراد به همه موضوعات علاقه ندارند بلکه به شیوه ای که به موضوع پرداخته می شود، علاقه مند هستند.
به گفته عقدایی، دو مهمان تلفنی و یک مهمان حضوری با توجه به موضوع برنامه انتخاب می شوند.
مجری «کاوشگر» با اشاره به اینکه آیتم ها وابسته به شخصیت ها هستند و با آنها جا افتاده اند، تصریح کرد: ما از اعضای تیم خود از خبرنگار اجتماعی گرفته تا گرافیست می خواهیم درباره یک موضوع آنچه در ذهنشان تداعی می شود، بسازند به عنوان مثال اگر خبرنگار اجتماعی باشد از زاویه اجتماعی به سوژه می پردازد و اگر خبرنگار هنری باشد موضوع را از زاویه هنری مدنظر قرار می دهد.
وی معتقد است میدان دادن به دست اندرکاران و عوامل برنامه «کاوشگر» که هرکدام زاویه نگاه و قدرت تحلیل متفاوت دارند، باعث شده است هرکدام از آنها بخش خود را به طور مستقل و پویا داشته باشند و به آنها به شکل اپراتوری که سردبیر تعیین می کند چه آیتمی بسازد، نگاه نمی شود.
عقدایی با بیان اینکه برنامه بر اساس توانایی افراد بنا شده است نه اینکه با ساخت برنامه توانایی آن ها را تغییر بدهد، بیان کرد: تنوع نگاه در انتخاب موضوع و جذاب کردن آنها و محدود نکردن آن به مسایل علمی از ویژگی های اصلی برنامه است. همچنین با توجه به اینکه سرانه مطالعه در کشور پایین است ما با مطالعه و تجربه رسانه ها یاد گرفته ایم به موضوعاتی بپردازیم که اصولا مخاطب آنها را مطالعه نمی کند و یا علاقه ای به آن ندارد.
وی افزود: عنوان شغلی بین عوامل «کاوشگر» معنایی ندارد و ما آن را شکسته ایم یعنی گزارشگر در برنامه تهیه کننده نیز است.
این مجری رادیو در پایان گفت: نازنین علیدادیانی و ونوس میراعلایی به عنوان تهیه کنندگان برنامه به ترتیب موضوعات را در دو حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز بررسی می کنند. من  و محسن رسولی به عنوان کارشناس-مجری موضوعات را از منظر علمی در برنامه بررسی می کنیم و حسین رضوی نیز به موضوعات از منظر هنر می پردازد.

 

«کاوشگر» شنبه تا پنجشنبه ساعت ۹ صبح به مدت ۵۰ دقیقه از رادیو جوان پخش می شود.مریم حمزه ای و حمیده قادری مسئولیت هماهنگی و حسن معین و آزاده شبابی ارتباطات را برعهده دارند.
سپیده شریعت رضوی