رضا عبیات: ناگفته‌های ناشنوایان برای شنوایان/ خود را در جشنواره سهیم بدانیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۲
جشنواره فیلم کوتاه تهران در آینه صبا-13

رضا عبیات: ناگفته‌های ناشنوایان برای شنوایان/ خود را در جشنواره سهیم بدانیم

کارگردان مستند «آنها» معتقدست همه فیلمسازان و علاقمندان فیلم کوتاه باید جشنواره فیلم کوتاه تهران را برای خود بدانند.

رضا عبیات که با مستند «آنها» در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره مضمون فیلم خود توضیح داد: «آنها» از طرف ناشنوایان برای شنوایان ساخته شده است و این فیلم از ابتدا تا انتها تبعیض میان این اقلیتی را که تقریبا یک میلیون نفر هستند و اکثریتی که حقوق این افراد را ندانسته و یا در صورت آشنایی این حقوق را رعایت نمی کنند، نشان می‌دهد.

این کارگردان درباره انگیزه خود از ساخت این مستند بیان کرد: هدف من از ابتدا ساخت مستندی درباره تبعیض هایی که در جامعه وجود دارد بود که این تبعیض ها انواع مختلفی را شامل می شود مانند تبعیض های جنسی، قومی، نژادی و مرزبندی هایی که به دلیل این تبعیض ها میان استان ها، شهرها و حتی محله ها در حال شکل گیری است اما برای اینکه نژاد خاصی را نشان نداده باشم سوژه ناشنوایان را در نظر گرفته و حرف خود را از طریق آن ها به گوش مخاطب می‌رسانم.

کارگردان مستند «قهر نخل» درباره زمانی که برای ساخت «آنها» سپری شده است، عنوان کرد: دو زمان جداگانه برای ساخت این مستند سپری شده است؛ هفت روز برای فیلمبرداری و ۶،۷ ماه در انتظار یکی از شخصیت های فیلم برای ادامه فیلمبرداری گذشت زیرا نیازمند دریافت مجوزهای لازم برای حضور این شخصیت در این مستند بوده‌ایم. «آنها» از مرداد ۹۷ کلید خورد و تا مرداد ۹۸ ساخت و تدوین آن زمان برد زیرا علاوه بر اینکه تدوین‌گر «آنها» بودم کار فیلمبرداری یک پروژه دیگر هم به دست من سپرده شده بود.

این مستندساز درباره مکان فیلمبرداری «آنها» گفت: در زمان تماشای فیلم کاملا متوجه خواهید شد که جغرافیا در این کار مساله چندان مهمی نیست و در نهایت فیلم در ایران در حال اتفاق است ولی این مستند در خوزستان و در شهرهای شوش، اهواز و آبادان فیلمبرداری شده است.

کارگردان مستند «مدرسه ما» درباره سختی های کار مستند توضیح داد: از عواملی که باعث ایجاد سختی در کار می شود این است که فیلم های داستانی مخاطب خود را دارند اما فیلم های مستند نیازمند تبلیغ های زیادی برای دیده شدن هستند. «آنها» فیلم بسیار سختی بود مانند مستند «صفر تا سکو» که فیلمبرداری آن را برعهده داشتم و اگر این کارها دیده نشوند انگیزه ‌ای در فیلمساز برای ادامه کار باقی نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: در سینمای جهان فیلم های ایرانی که بسیار دیده شده اند «سلام سینما» و «زیر درختان زیتون» هستند که هر دو ساختاری مستند دارند و در واقع مستند فرمی جداناپذیر از سینما است. کیانوش عیاری با فرم مستند فیلم داستانی می سازد، کاری که عباس کیارستمی هم انجام می داد اما این نام گذاری ها باعث ناامیدی برای فیلمساز می شود.

بخش دیگر صحبت هایی این کارگردان به مکان برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران اختصاص داشت که در این باره اظهار کرد: خود را درباره این موضوع خیلی صاحب نظر نمی دانم اما به این دلیل که چند سال این جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شده است و افرادی نیز مانند من که همه از یک صنف هستیم برگزارکنندگان این جشنواره هستند، احتمالا واقف به مشکلات موجود هستند و من نیز دیده ام که برای رفع این مشکلات تلاش می‌شود.

بیشتر بخوانید

شیرین برق‌نورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف می‌زند/ بلیت‌فروشی ضروری بود

دلاور دوستانیان: پردیس چارسو انتخاب بهتری است/ حلزون‌ها در راهِ جشنواره

زهرا نیازی: «خانه روشنان» در ادامه سه‌گانه‌‌ام است/ بلیت‌ها رایگان نباشد

مهدی فردقادری: «لذت‌های گناه آلود» بهترین تجربه‌ام است/ نه به بلیت رایگان

غزاله رضوی: مردم‌نگاری مرا به سوژه‌ام رساند/ عشق پیرمرد ۸۰ ساله به دختر جوان

محمدرضا وطن‌دوست: «لِسِک» قسمت دوم از یک سه‌گانه است

بهناز زحمتکش: «کمدی الهی» از دوری انسان از دنیای واقعی می‌گوید/ اما و اگر بلیت‌فروشی

سعید نجاتی: «دابُر» از یک تابو می‌گوید/ بلیت‌فروشی باعث نظم است

زیور حجتی: «گلوله‌های تعمید» از مواجهه انسان با خودش می‌گوید

محسن سخا: ماجراهای یک سنجاب در «کارواش»/ کاخ جشنواره نیاز داریم

فریما خلیلی: «درخت سفید» به کودک همسری می‌پردازد/ موافقت با پردیس ملت

شیرین قره‌داغی: «خانم و آقای فلانی» قسمتی از سه‌گانه‌‌ام است/ شرطِ بلیت‌فروشی

کارگردان مستند «دوازده سالگی» درباره بلیت فروشی در جشنواره پس از چند سال نمایش رایگان فیلم ها توضیح داد: بلیت فروشی اقدام خوبی است زیرا مخاطب می داند حداقل به دلیل هزینه ای که کرده موظف است تا پایان فیلم در سالن سینما بماند و به فیلمی که در حال نمایش است احترام بگذارد. در حقیقت نمی توان اقتصاد را از سینما جدا کرد زیرا سینما و اقتصاد و صنعت سه ضلع به یکدیگر متصل هستند. الان هم با توجه به قیمت بلیت ها فکر می‌کنم شروع خوبی می تواند باشد.

عبیات در پایان عنوان کرد: فیلمسازان گاهی فراموش می کنند که همه ما باید در برگزاری این جشنواره سهیم باشیم و به کیفیت و هیجان آن کمک کنیم؛ اتفاقی که در همه جای دنیا رخ می دهد. بازیگر یا یک چهره شاخص در زمان ورود به یک فستیوال تاثیر حضور خود را به همراه می آورد به طور مثال فعالیت های مردم نهاد خود را به فستیوال اضافه می کند و ما نیز باید چیزی برای اضافه کردن به جشنواره داشته باشیم و این را مسئولیت خود بدانیم.

عوامل این مستند عبارتند از کارگردان، پژوهشگر و تدوین: رضا عبیات، طراح صدا و صدابردار: حسین شبانکاره، مدیرتولید: قاسم آل‌کثیر، رنگ آمیزی تصاویر: برنا جمشیدی، عکس: سعیده الباجی و میعاد آخی، تهیه کننده: نجمه همدانی.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/


هنوز دیدگاهی منتشر نشده است