آثار جشنواره تئاتر فتح خرمشهر امکان اجرای عموم بگیرند/ زندگی در دل «رمان سم‌پاشی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۱
جواد صداقت به صبا گفت:

آثار جشنواره تئاتر فتح خرمشهر امکان اجرای عموم بگیرند/ زندگی در دل «رمان سم‌پاشی»

کارگردان تئاتر «رمان سمپاشی» معتقدست آثار حاضر در جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر باید امکان اجرای عمومی داشته باشند.

جواد صداقت یکی از از کارگردانان نمایش «رمان سمپاشی» به قلم رضا گشتاسب در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره کار خود در بخش مسابقه صحنه ای جشنواره ملی فتح خرمشهر گفت: ماجرای این نمایش در فضای دفاع مقدس است و بر اساس فاکتورهای این ژانر ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه این نمایش را با الهام ابنی با هم کارگردانی کرده اند، بیان کرد: داستان درباره عملیات کربلای چهار و اتفاقات درون آن از دیدگاه یک دانشجو است که شب امتحان درگیر داستانی شده و در ادامه به آن ورود کرده و با شخصیت های آن زمانی را زندگی می کند.

کارگردان تئاتر «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانی زنی که بر جسد کالبد مرده‌اش، ایستاده متولد می‌شود» درباره حضور در جشنواره ملی فتح خرمشهر بیان کرد: آثار حوزه دفاع مقدس نه تنها در بخش ملی بلکه باید به صورت فراملی دیده شوند و موقعیتی وجود داشته باشد که تمامی افرادی که در این حوزه مشغول هستند و اصول درام نویسی و کارگردانی را رعایت می کنند بتوانند به عنوان نماینده ایران در کشورهای دیگر هم اجرا بروند و هشت سال دفاع مقدس را به نمایش بگذارند و داستان آن را روایت کنند و بگویند در آن سال ها مردم ما چگونه از کشور خود دفاع کردند.

صداقت با اشاره به گفته های حمیدرضا آذرنگ دبیر جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، ادامه داد: به دلیل کم توجهی ها و حمایت نکردن از این جشنواره شروع کار دردناک بوده است وgd من برای حمایت حاضر هستم پول خود را نگیرم، حتی جایزه جشنواره نباشد ولی جشنواره ملی فتح خرمشهر برپا بماند.

کارگردان تئاتر «رمان سمپاشی» درباره هزینه ها و طراحی نمایش خود اظهار کرد: هزینه های کار من حداقل ۹ میلیون تومان بوده است ولی فضای کار خود را به گونه ای جلو برده ام که کیفیت آن لطمه نبیند. طراحی صحنه به گونه ایست که یک خانه با سقفی روی کف زمین است و همه چیز دچار وارونگی شده که این وارونگی روایتگر اتفاق خاصی در حوزه دفاع مقدس است و  همچنین لباس های بازیگران بومی خوزستان است.

بیشتر بخوانید

«غراب شیطان» در کمین دریانوردان/ جشنواره‌ها امید تئاتر شهرستان هستند

«حنانه» از شجاعت مردم در دفاع‌مقدس می‌گوید/ حمایت‌ها کافی نیست

وی در مورد کیفیت کارها و نمایش های حاضر در جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر نیز بیان کرد: دوازده نمایش صحنه ای از بین ۶۰۰ اثر برگزیده شده است و با تمام اتفاقات این جشنواره، از دیدن زنده نمایش ها و همچنین توجه داوران از کل آثار ایران لذت بردم.

این کارگردان در پایان از انتظارات خود اینگونه گفت: در وهله اول برگزاری جشنواره بسیار مهم است البته نه به هر نحوی و در گام بعدی انتظار می رود نهادهای مرتبط به جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر برای حضور در عرصه بین الملل کمک کنند و همچنین با وجود جشنواره بین المللی مقاومت که در تهران برگزار می شود این دو جشنواره را با هم ادغام کنند و یا جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر برای تولید آثار فاخر حمایت همه جانبه شود. همچنین انتظار می رود نمایش ها معطوف به اجرا در جشنواره نباشند بلکه امکان اجرای عموم در شهرهای دیگر بوجود بیاید و سخن آخرم این است که این کار را تقدیم تمام مادران شهید ایران می کنم.

عوامل تئاتر «رمان سمپاشی» عبارتند از دستیار کارگردان: مریم خلیفه، طراح صحنه، نور و صدا: جواد صداقت، طراح لباس: الهام ابنی، موسیقی: مرتضی وزیریان، طراح گریم: مهدی مکاریان، طراح پوستر و بروشور: پوریا بهرام نژاد، بازیگران: الهام ابنی، آیناز جلیلی، فاطمه کشاورز.

بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخش‌های مسابقه نمایش‌های صحنه، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های محیطی و میدانی و همچنین کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی از ۱۵ تا ۱۹ آبان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است