محسن سخا: ماجراهای یک سنجاب در «کارواش»/ کاخ جشنواره نیاز داریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۴
جشنواره فیلم کوتاه تهران در آینه صبا-10

محسن سخا: ماجراهای یک سنجاب در «کارواش»/ کاخ جشنواره نیاز داریم

محسن سخا درباره مستند «کارواش» دومین فیلم از سه گانه‌ای با موضوع طبیعت و محیط زیست توضیح داد.

محسن سخا که با مستند «کارواش» در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره مضمون فیلم خود توضیح داد: «کارواش» درباره زوج جوانی به نام های نگین و شادمان است که در یک کارواش مشغول به کار هستند و به دلیل علاقه ای که به حیوانات دارند، بسیاری از حیواناتی را که آسیب دیده و زخمی می شوند تیمار و در طبیعت رها می کنند اما داستان این مستند درباره «ماتیلا» سنجابی است که به مدت چهار سال از آن نگهداری کرده اند و جدایی از آن برای نگین بسیار دشوار است.

این کارگردان درباره ایده ساخت این مستند عنوان کرد: من همیشه قصد ساخت سه گانه ای با موضوع انسان‌های دغدغه مند به طبیعت و محیط زیست را داشتم و به دلیل شناختی که از چند سال گذشته با نگین و شادمان دارم به سراغ آن‌ها رفته‌ام.

وی افزود: فیلم اول این سه گانه مستند «فرزندان زمین» با موضوع زندگی سعید سلیمانی و همسر او شیوا معتضدی در کرمانشاه بود، فیلم دوم «کارواش» که درباره زندگی نگین فتاحی و شادمان کامران در مریوان است و فیلم سوم «فریاد بلوط» که به زندگی حسن باپیریان و خانواده اش که فعال زیست محیطی هستند و در یکی از روستاهای گیلانغرب به نام قلی قلی زندگی می کنند و به تازگی تصویربرداری آن به پایان رسیده است، می پردازد.

کارگردان مستند «ازدواج سبز» با اشاره به اینکه تصویربرداری مستند «کارواش» حدود ۲۰ جلسه در شهر مریوان استان کردستان زمان برده است درباره چالش هایی که در طول ساخت این فیلم با آن رو به رو شده اند، بیان کرد: هر فیلم مستندی سختی ها و چالش های خود را دارد و به دلیل زبان کردی که شخصیت های فیلم صحبت می کنند و من نیز کرد نیستم کار برای ما بسیار سخت شده بود که البته در هنگام تدوین فیلم با حضور یکی از دوستان کرد زبان و ترجمه وی، مشکل تا حدود زیادی حل شد.

این مستندساز در بخش دیگر صحتبت هایش درباره مکان برگزاری جشنواره های سینمایی از جمله جشنواره فیلم کوتاه تهران توضیح داد: زیباتر است که همه جشنواره ها در یک کاخ جشنواره برگزار شوند نه به این شکل که هر جشنواره پردیس و یا مجتمع سینمایی خاصی را برای برگزاری انتخاب کند. از نظر من در بین گزینه های موجود پردیس سینمایی چارسو از نظر موقعیت بهتر از دیگر پردیس ها است ولی آنجا هم مشکلات خود را از جمله کوچک بودن سالن‌های نمایش البته به غیر از سالن شماره یک دارد.

بیشتر بخوانید

شیرین برق‌نورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف می‌زند/ بلیت‌فروشی ضروری بود

دلاور دوستانیان: پردیس چارسو انتخاب بهتری است/ حلزون‌ها در راهِ جشنواره

زهرا نیازی: «خانه روشنان» در ادامه سه‌گانه‌‌ام است/ بلیت‌ها رایگان نباشد

مهدی فردقادری: «لذت‌های گناه آلود» بهترین تجربه‌ام است/ نه به بلیت رایگان

غزاله رضوی: مردم‌نگاری مرا به سوژه‌ام رساند/ عشق پیرمرد ۸۰ ساله به دختر جوان

محمدرضا وطن‌دوست: «لِسِک» قسمت دوم از یک سه‌گانه است

بهناز زحمتکش: «کمدی الهی» از دوری انسان از دنیای واقعی می‌گوید/ اما و اگر بلیت‌فروشی

سعید نجاتی: «دابُر» از یک تابو می‌گوید/ بلیت‌فروشی باعث نظم است

زیور حجتی: «گلوله‌های تعمید» از مواجهه انسان با خودش می‌گوید

سخا درباره بلیت فروشی در جشنواره که امسال پس از چند سال رایگان نمایش دادن فیلم ها و انتقادهای زیادی که به آن بود رخ داد، اظهار کرد: به نظر من بلیت فروشی کار بسیار درستی است که امسال شاهد آن هستیم. فکر می کنم این کار باعث می شود تماشاگران واقعی جشنواره فیلم کوتاه خیلی راحت بتوانند قبل از آمدن به سینما سانس مورد نظر خود را انتخاب کنند. هر سال شاهد ازدحام بسیاری برای دیدن فیلم‌ها بوده‌ایم که با این روش احتمالا مشکلات تا حدودی رفع می‌شود.

کارگردان مستند «کارواش» در پایان بیان کرد: از نگین فتاحی و شادمان کامران که در سخت ترین روزهای زندگی خود به ما اجازه داده اند گوشه ای از زندگی‌ آن ها را به تصویر بکشیم تشکر می کنم همچنین از تصویربردار و تدوین گر فیلم علیرضا بهبهانی و از گیسو آزادروش برای صداگذاری و طراحی و ترکیب صداها تشکر می کنم. 

عوامل این مستند عبارتند از کارگردان، تهیه کننده و صدابردار: محسن سخا، تصویر و تدوین: علیرضا بهبهانی، صدا گذاری و ترکیب صدا: گیسو آزادروش، با حضور شادمان کامران و نگین فتاحی و تهیه شده در شبکه مستند سیما.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است