تاپستری هنری که معادل فارسی ندارد/ نمایش «پیچوتاب» | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۵

تاپستری هنری که معادل فارسی ندارد/ نمایش «پیچوتاب»

گالری دیدار میزبان جدیدترین آثار تاپستری زهرا رسول زاده نمین با عنوان «پیچوتاب» خواهد بود.

به گزارش خبرنگار هنر های تجسمی خبرگزاری صبا، از جمعه ۱۷ آبان ماه گالری دیدار آماده به نمایش گذاشتن جدیدترین آثار تاپستری زهرا رسول زاده نمین با عنوان «پیچوتاب» خواهد بود.

زهرا رسول زاده نمین در بیانیه نمایشگاهی از آثار خود آورده است: «تاپستری واژه ای است که معادل فارسی ندارد به علت جامعیت این هنر و شاید نزدیک ترین معنی به آن بافت مدرن می باشد. به معنای دیگر تاپستری عبارتست از بافت نخ های تابیده شده، تکه تکه و تارهای متنوع با پودهای یک در میان که نتیجه آن یک سطح نقش دار و متقارن است.

تاپستری بافت آزادی است که هنرمند همیشه در میان تارو پودها به دنبال خلاقیت و نواوری است و همچنین ارتباط مستقیمی از ابتدا تا انتهای کار با بافنده دارد.

برای اجرای تاپستری آشنایی به هنرهای دیگر الزامی است مانند: انواع بافته ها، دوخته ها ترکیب رنگ، تقسیم بندی فرم و فضا، مبانی هنرهای تجسمی، شناخت مواد و ابزار، رنگرزی و…

هنر تاپستری در عین سادگی سرشار از تنوع مواد، تکنیک و تضادهاست که ما در زندگی روزمره با تمام این ابزارها اشنا هستیم.

انواع گره ها:گره، روش بستن و محکم کردن مواد خطی است به وسیله درهم پیچاندن و از هم رد کردن مانند: طناب، نخ، سیم و…

آشنایی با انواع گره ها در زندگی روزانه بسیار ضروری است مانند:

گره کوهنوردی، گره جراحی و پزشکی، گره قالیبافی، گره قلاب ماهیگیری، گره های تزیینی (پاپیون، کراوات، سوزن دوزی، روبان دوزی و…)گره آتش نشانی، گره مکرومه و…

انواع نخ ها و طناب ها:نخ ها و طناب ها تنوع بسیار زیادی دارند از لحاظ ضخامت و جنسیت و رنگ و حتی میتوانیم از ترکیب نخ های مختلف طناب های جدیدی درست کنیم.

انواع نخ ها: نخ ها و طناب های گونی، کتان، پنبه ای، پشمی، ابریشمی، نمد، نایلونی سیم های فلزی و…

انواع بافته ها و پود گذاری: با جابجا کردن نخ پود از لا به لای تارها و با کم و زیاد کردن تارها همچنین استفاده از نخ های ضخیم و نازک پودها و تارها به بافته های جدیدی میرسیم و حتی میتوانیم قسمتی از تارها را نبافیم که به صورت تو خالی باقی بمانند. پود گذاری های متنوع مانند : گلیم، گبه، فرش، سوماک، زیلو، ورنی، پارچه، جاجیم، پلاس، مفرش، سوزنی و…

انواع مواد: با استفاده از مواد مختلف و ترکیب آن ها در بافت، به یافته های جدیدی می رسیم مانند انواع: نخ ها، طناب ها، قطعات شیشه، فلز، چوب، مهره های رنگی، پارجه، چراغ های ریز، گیاهان، صدف های دریایی، سیم های متنوع، پوست میوه و برگ درختان، خشکبار و…

انواع قاب یا فریم: برای بافت تاپستری علاوه بر کارگاه یا دار از انواع فریم ها با تنوع جنسیت و اندازه و شکل داخل و یا روی قاب ها چله کشی میکنیم مانند: قاب های چوبی، شاخه های درخت، شلنگ های متنوع، الک های چوبی، سبد و یا به وسیله سیم با ضخامت های مختلف فریم خود را به شکل دلخواه میتوانیم بسازیم.

این هنر به محیط زیست نیز خدمت می کند ما می توانیم مواد بافتمان را از دور ریز های: نجاری ها، کارگاههای تولید لباس، دوزندگی ها، روزنامه و مجلات قدیمی، لباسهای کهنه، گونی برنج و… تهیه کنیم.

این هنر هم پای هنرهای دیگر می تواند در فضای آزاد به صورت پرفورمنس یا چیدمان یا هنر اجرایی به نمایش درآید. لازم به ذکر است که تاپستری زیر مجموعه هنر الیاف است که شامل تمام دوخته ها و بافته ها و نقوش و رنگ بندی ملل و اقوام مختلف می شود.»

این نمایشگاه از تاریخ جمعه ۱۷ آبان تا چهارشنبه ۲۲ آبان ماه در گالری دیدار به نشانی اصفهان، خ توحید، خ شهید قندی(مهرداد)، کوچه شهید قاسمی ۳، پلاک ۶ آماده بازدید علاقه مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000