سعید نجاتی: «دابُر» از یک تابو می‌گوید/ بلیت‌فروشی باعث نظم است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰
جشنواره فیلم کوتاه تهران در آینه صبا-8

سعید نجاتی: «دابُر» از یک تابو می‌گوید/ بلیت‌فروشی باعث نظم است

سعید نجاتی درباره فیلم «دابُر» و مکان و نحوه ارایه فیلم‌های جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت.

سعید نجاتی

سعید نجاتی کارگردان فیلم «دابُر» که در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش داستانی ملی و بین‌الملل حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا گفت: موضوع «دابُر» مواجهه والدین با اولین بلوغ فرزندشان است. این موضوع به نوعی در ایران تابو است و پرداختن به موضوع را سخت می‌کرد، البته از طرف دیگر این یک موضوع طبیعی است.

وی بیان کرد: طی سه سال گذشته تصمیم گرفتم در جشنواره‌های خارج از کشور که فیلمی در آن دارم شرکت کنم تا از نزدیک با شیوه برگزاری جشنواره‌ها و نوع نگاه تازه به فیلم‌های کوتاه آشنایی بیشتری پیدا کنم و در یکی از همین سفرها به این نتیجه رسیدم که اگر موضوعی بومی کار شود جهان شمولی بیشتری خواهد داشت.

کارگردان فیلم کوتاه «صراحی» با اشاره به اینکه فیلمنامه «دابُر» کار مشترکی از وی و فاطمه اشعری است، توضیح داد: این فیلمنامه و به رابطه پدر و دختر نوجوانش می پردازد.

نجاتی که تهیه‌کنندگی «دابر» را با مهدیه غلامحسینی برعهده دارد، گفت: معمول است که برای ساخت فیلم کوتاه پیدا کردن اسپانسر بسیار سخت است و این موضوع به عنوان روالی در فیلمسازی فیلم کوتاه شده است. چنین شرایطی در کار ما هم بود ولی در نهایت توانستم با کمک دوستانم فیلم را بسازم و امیدوارم بتوانم هر چه زودتر برای آنها جبران کنم.

پردیس ملت فعلا و در این شرایط بهترین گزینه است

وی درباره مکان برپایی جشنواره فیلم کوتاه تهران که پردیس سینمایی ملت است و موافقان و مخالفان خودش را دارد، توضیح داد: با توجه به شناختی که از اعضای شورای سیاستگذاری و انجمن سینمای جوان دارم مطمئن هستم آنها هم می‌خواهند مکان جشنواره فضای بزرگ، پارکینگ مناسب و مسیر رفت و آمدی راحت داشته باشد که با توجه به شرایط موجود تقریبا بهترین مکان ممکن پردیس ملت است. جایی مثل باغ کتاب هم گزینه مناسبی است اما بحث مسایل مالی همیشه گریبانگیر بوده است. شاید سال آینده کاخ جشنواره داشته باشیم و این مشکلات هم وجود نداشته باشد.

بلیت فروشی باعث نظم می شود

کارگردان فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» درباره نحوه نمایش فیلم‌ها و گله‌های موجود نیز توضیح داد: بلیت فروشی در تمام جشنواره‌های دنیا مرسوم است و به هر حال خیلی از فستیوال‌ها، بخشی از درآمدشان را از طریق بلیت فروشی تامین می‌کنند. جشنواره فیلم کوتاه تهران هزینه‌های هنگفتی دارد ولی اینگونه نیست که بخواهد از این طریق درآمدزایی داشته باشد بلکه به نظر من تنها دلیل بلیت فروشی، نظم‌دهی به جشنواره است و مطمئناً این مبلغ معادل هزینه پذیرایی یک روز جشنواره هم نیست. البته از طرفی نیز مسئولان جشنواره در تلاش هستند تا هزینه‌ها را به قدری تقلیل دهند که هر مخاطبی با هر سطح درآمدی در جشنواره حاضر شود و به همین دلیل تخفیفات ویژه‌ای برای خرید بلیت در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

شیرین برق‌نورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف می‌زند/ بلیت‌فروشی ضروری بود

دلاور دوستانیان: پردیس چارسو انتخاب بهتری است/ حلزون‌ها در راهِ جشنواره

زهرا نیازی: «خانه روشنان» در ادامه سه‌گانه‌‌ام است/ بلیت‌ها رایگان نباشد

مهدی فردقادری: «لذت‌های گناه آلود» بهترین تجربه‌ام است/ نه به بلیت رایگان

غزاله رضوی: مردم‌نگاری مرا به سوژه‌ام رساند/ عشق پیرمرد ۸۰ ساله به دختر جوان

محمدرضا وطن‌دوست: «لِسِک» قسمت دوم از یک سه‌گانه است

بهناز زحمتکش: «کمدی الهی» از دوری انسان از دنیای واقعی می‌گوید/ اما و اگر بلیت‌فروشی

نجاتی در پایان درباره سختی‌های تولید فیلم کوتاه نیز گفت: با نوسانات قیمت‌ها، فیلمسازی در این شرایط سخت شده است و من هم امیدوارم بتوانم فیلم بعدی خودم را بسازم.

مجید پتکی، مهری سادات آل آقا و فرن حسنی نیا بازیگران فیلم کوتاه «دابُر» هستند. مهدیه غلامحسینی، حسین حکیمیان، نسرین اسماعیلی، فاطمه اشعری و سعید نجاتی برای ساخت این فیلم کوتاه سرمایه‌گذاری کردند.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۴ آبان در پردیس سینماگالری ملت برگزار می‌شود.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است