جشنواره نواحی هویت‌مندترین جشنواره موسیقی کشور است/ اجرای ۲۰۰ هنرمند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۵
در نشست خبری مطرح شد:

جشنواره نواحی هویت‌مندترین جشنواره موسیقی کشور است/ اجرای ۲۰۰ هنرمند

نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که از 16 تا 19 آبان‌ در استان کرمان برگزار می‌شود، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، نشست رسانه ای دوازدهمین «جشنواره موسیقی نواحی ایران» ظهر امروز یکشنبه ۱۲ آبان ماه با حضور محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس جشنواره، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و احمد صدری دبیر جشنواره، در دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمد الهیاری در ابتدای این نشست گفت: این جشنواره تاکنون با هدف پیوند موسیقی با فرهنگ و تمدن و باورهای دینی پیش رفته است و همواره حفظ صیانت موسیقی کشور را دستور کار داشته است.

وی افزود: همه تلاش ها شده است تا امسال برگزاری بهتر این جشنواره شکل بگیرد. امیدواریم زحمت دوستان دیده شده و جشنواره به بهترین شکل برگزار شود. ما افق های روشنی را پیش روی این جشنواره می بینیم.

احمد صدری نیز در سخنانی توضیح داد: جشنواره موسیقی نواحی هویت‌مندترین جشنواره موسیقی کشور است.

وی اشاره کرد: در آذرماه سال گذشته جلساتی با همکاران معاونت هنری داشتیم تا مکان جشنواره را تغییر بدهیم و قرار بود در استان های دیگری انجام شود اما در نهایت دوستان من را قانع کردند که باز هم در استان کرمان برگزار شود.

صدری ادامه داد: رویکردی که باعث شد تا تمامی مدیران کرمان در این زمینه فعال باشند به شکلی است که به توسعه پایدار و گردشگردی استان کرمان کمک شود.

دبیر جشنواره موسیقی نواحی همچنین با اشاره به اینکه درصد تورم بالا رفته است و میزان تخصیص اعتبار به پروژه ها کاهش یافته است، گفت: اگر در بخش های خصوصی به این جشنواره ها توجه شود، امکان این است که با هنرمندان بیشتری جشنواره موسیقی نواحی را برگزار کنیم.

به گفته وی، یکی از نقاط و اتفاقات این جشنواره این است که در جشنواره موسیقی نواحی امسال، علاوه بر اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی هم هستند که توجه به آنها به سیاست های کلی جشنواره بستگی دارد.

دبیر جشنواره موسیقی نواحی عنوان کرد: در این دوره، شورای سیاست گذاری در مرحله انتخابی این جشنواره به ما کمک کردند.

وی افزود: این جشنواره با محوریت تغزل در حوزه ادبیات فرهنگ و موسیقی اقوام مختلف موسیقی برگزار می‌شود.

صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی عنوان کرد: امسال هم در این جشنواره میزبان تمام اقوام ایرانی هستیم و از ۲۰ استان کشور بیش از ۲۰۰ هنرمند روی صحنه خواهند رفت و اجراها به صورت تکنوازی، گروه‌نوازی و بازی‌های سنتی و آیینی برگزار خواهد شد. یکی از اتفاقات جشنواره امسال حضور نفرات اول گروه سنی «ج» جشنواره موسیقی جوان است. جشنواره موسیقی نواحی امسال، میزبان این هنرمندان جوان خواهد بود که اجراهایشان اغلب به صورت تکنوازی روی صحنه خواهد رفت.

جزییات نشست های تخصصی

وی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات جشنواره امسال این است که تعدادی از دانشجویان رشته اتنوموزیکولوژی مهمان ما در طول برگزاری جشنواره خواهند بود و تحت نظارت مریم قره‌سو عضو شورای سیاست‌گذاری و هیات انتخاب جشنواره یک کارگاه عملی را در طول جشنواره خواهند داشت. ما امکانات کاملا رایگان در اختیار ۳۵ دانشجو قرار داده‌‌ایم تا در جشنواره در زمینه مستند پرتره، پژوهش و نقد، کار عملی داشته باشند.

صدری گفت: در جشنواره امسال نمایشگاهی از سازهای های موسیقی ایرانی در باغ موزه هرندی کرمان برگزار خواهد شد و نمایشگاه عکس و نمایشگاه تخصصی موسیقی با پخش سی دی به صورت صوتی که توسط موسسه «ماهور» و موسسه «سپهر سوره هنر» حوزه هنری تولید شده است، برگزار خواهد شد. البته امسال بنا داریم تا کتاب جشنواره نواحی را که مجموعه ای از مقالات در بخش پژوهشی و پژوهش های دیگر در این زمینه است را منتشر کنیم.

مریم قره سو در ادامه این نشست توضیح داد: فرهنگ موسیقی اقوام ایرانی به شکلی فرهنگ شفاهی ایران است و اگر در این زمینه پژوهش هایی شکل نگیرد، امکان هدایت و رهبری درست موسیقی نخواهد بود به همین منظور امسال ما سعی کردیم تا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را در این جشنواره همراه کنیم.

کرمان آماده میزبانی

در بخش دیگری از این نشست علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درباره نحوه برگزاری این دوره جشنواره گفت: استان کرمان دومین استان بزرگ عشایری کشور ایران است و اکنون که باز هم میزبان این جشنواره است، امیدواریم تا بتوانیم میزبان خوبی برای جشنواره موسیقی نواحی کشور باشیم.

وی افزود: در برگزاری جشنواره امسال، اصحاب رسانه کمک شایانی به ما کردند و نقاط ضعف و قوت جشنواره سال های گذشته را گوشزد کردند. امیدواریم که امسال با کمک شهرداری کرمان، صدا و سیمای استان کرمان، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان و هنرمندان و… این جشنواره را باشکوهتر برگزار کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان توضیح داد: شورای اجرایی جشنواره در استان کرمان با کمک شورای سیاست گذاری در تهران هماهنگی هایی انجام دادند. این دوستان با همکاری میراث فرهنگی تلاش کردند تا مخاطبان حوزه گردشگری را در قالب تورهای گردشگری به کرمان بیاورند و ما نیز روز جمعه ۱۷ آبان برنامه خاصی را برای آنها تدارک دیده ایم.

جزییات افتتاحیه و اختتامیه

علیزاده در پایان گفت: تقریبا در طول چهار روز، ۳۰ اجرا در استان کرمان داریم و قرار است پنجشنبه و جمعه، شانزدهم و هفدهم آبان ماه، اجراهایی را در هتل پارس، محل استقرار هنرمندان، داشته باشیم. مهمانان خارجی در حوزه ایران فرهنگی در این جشنواره حضور خواهند داشت که دو گروه از کشور ترکیه و یک گروه از کشور افغانستان قرار است در این جشنواره حضور داشته باشند. علی‌رغم سال‌های گذشته جشنواره، امسال افتتاحیه و اختتامیه خواهیم داشت که افتتاحیه این جشنواره، پنجشنبه ۱۶ آبان‌ماه با شادپیمایی به سمت مجموعه تاریخی گنجعلی خان و اختتامیه، ۱۹ آبان ماه در سالن خواجه نصیر استان کرمان برگزار خواهد شد.

در انتهای این مراسم از پوستر این جشنواره رو نمایی شد.

ریحانه علی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است