نمایش ۳۳ اثر از یک نقاش که نقاشی را جدی نگرفت/ به مراسم افتتاح نیایید! | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۶

نمایش ۳۳ اثر از یک نقاش که نقاشی را جدی نگرفت/ به مراسم افتتاح نیایید!

نشست خبری نمایشگاه نقاشی های عباس کیارستمی امروز 12 آبان ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نشست رسانه ای نمایشگاه نقاشی های زنده یاد عباس کیارستمی، صبح امروز یکشنبه ۱۲ آبان ماه با حضور لیلی گلستان مدیر گالری گلستان و محمود بهمن پور مدیر نشر نظر در موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد.

لیلی گلستان مدیر گالری گلستان در ابتدای این نشست با بیان اینکه همیشه افتخار برگزاری نمایشگاه برای آثار کیارستمی را داشته ام، گفت: کارهای نقاشی او را در خانه اش دیده بودم و همیشه به او می گفتم حیف است چرا این آثار را به نمایش نمی گذاری و می گفت که باید تعدادشان را اضافه کنم و بعدها به نمایش می گذارم که این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار نقاشی عباس کیارستمی در گالری گلستان بیان کرد: همیشه دلم می خواست نمایشگاهی از نقاشی های کیارستمی برگزار کنم و بنابراین با احمد و بهمن فرزندان کیارستمی این موضوع را مطرح کردم که بسیار استقبال کردند. بعد شروع به جستجوی نقاشی های او کردیم که همه را گردآوری کنیم، از میان ۳۳ اثر این نمایشگاه حدود ۱۲ اثر در اختیار خانواده اش بود و مابقی را از دوستان و دیگر علاقه مندان آثارش جمع کردیم.

نمایشگاهی از کیارستمیِ نقاش که نقاشی را هیچ وقت جدی نگرفت

مدیر گالری گلستان در ادامه درباره ویژگی های این نمایشگاه اظهار کرد: همه این آثار با مدادرنگی کار شده به جز یک اثر که آبرنگ است و نقاشی های بسیار خوبی است از یک نقاش خوب که هیچ وقت نقاشی را جدی نگرفت.

وی افزود: سه اثر نقاشی او در خارج از ایران پیدا شد که به دلیل مشکلات ارسال اصل اثر، عکس با کیفیت از آنها تهیه شد و روز جمعه سه عکس خوب از این سه نقاشی در کنار دیگر آثار به نمایش درمی آید.

محمود بهمن پور مدیر نشر نظر نیز در این نشست درباره چگونگی انتشار کتاب نقاشی های کیارستمی توضیح داد و گفت: ایده خانم گلستان برای برپایی این نمایشگاه بسیار خلاقانه بود و با این آثار وجوه دیگری از هنر کیارستمی علاوه بر فیلمسازی و عکاسی او روشن می شود.

وی افزود:مجموعه آثار نقاشی او در این نمایشگاه با روش ساده ای انجام شده است. او ابتدا از مناظر و موضوعات مورد علاقه اش عکاسی و بعد آنها را به نقاشی تبدیل می کرد.

بهمن پور با اشاره به خاطرات کیارستمی از دوران کودکی اش و گندمزارهایی که در میان آنها زندگی کرده است، بیان کرد: عشق به طبیعت سلوک دایمی کیارستمی بود.

وی درباره عنوان کتاب آثار نقاشی کیارستمی که از سوی نشر نظر منتشر شده است، توضیح داد: عنوان کتاب را به پیشنهاد بهمن کیارستمی “داستان زندگی پرثمر و باافتخار مداد عباس” انتخاب کردیم که برگرفته از کتاب کیارستمی با موضوع داستان مداد قرمز اوست.

ماجرای پیدا شدن پرتره نقاشی کیارستمی

بهمن پور به ماجرای پیدا شدن پرتره ای از کیارستمی در جریان انتشار این کتاب اشاره کرد و گفت: خانم پریوش گنجی اثری را به ما دادند از کیارستمی که وقتی قابش را باز کردیم برای اسکن، متوجه یک نقاشی پرتره از کیارستمی در پشت قاب شدیم و به این ترتیب خانم گنجی یک نقاشی به ما دادند و دو نقاشی پس گرفتند.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ با خبرنگاران گذشت.

نقاشی های کیارستمی بدون اسم او نیز آثار خوبی است

لیلی گلستان در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه عباس کیارستمی در نقاشی ایران بیان کرد: اگر کیارستمی را با نقاشانی که با مدادرنگی و آبرنگ کار می کنند، از جمله پروانه اعتمادی مقایسه کنیم، کیاستمی چیزی از آنها کم ندارد. با این تفاوت که کیارستمی منظره کار می کرد و نقاشان دیگر موضوعات مختلف کار کرده اند. بنابراین اگر اسم کیارستمی روی این نمایشگاه و آثار نبود، باز هم به نظر من نقاشی های بسیار خوبی است که می توان برای آنها نمایشگاه برگزار کرد چرا که من همیشه آثاری را به نمایش می گذارم که حتما خودم دوست داشته باشم و برایم قابل دفاع باشد.

محمود بهمن پور هم در پاسخ به سوال دیگری به موضوع علاقه مندی کیارستمی به نقاشی اشاره کرد و یادآور شد: کیارستمی در مصاحبه بسیار مفصلی که انجام داده و به زودی منتشر می شود، گفته است که اگر مدیوم های دیگری را در اختیار نداشت، حتما نقاشی را ادامه می داد. همجواری او با آیدین آغداشلو سبب شد که با قدرت بیشتری نقاشی کند. او البته هیچ ادعایی نسبت به نقاشی نداشت و بهترین نقاشی هایش را هم برای خودش نگه می داشت.

مدیر نشر نظر در ادامه به ذکر خاطراتی از عباس کیارستمی درباره نقاشی هایش پرداخت و گفت: کیارستمی بعد از انقلاب که فیلمسازی او با محدودیت مواجه شده بود، ناچار به نقاشی کردن شد و بسیاری از نقاشی هایش را نیز برای امرار معاش فروخت.

مدیر گالری گلستان نیز در تکمیل سخنان بهمن پور به مواردی اشاره کرد که کیارستمی از او و دیگر گالری داران و مجموعه داران خواسته است تا برای رفع نیازهای مادی او آثار نقاشی و صندوق های چوبی او را بخرند و توانسته بود همه آثار موردنظرش را بفروشد.

وی همچنین تصریح کرد: همه آثار این نمایشگاه برای نخستین به نمایش درمی آید و برای فروش نیست.

گلستان: به افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های کیارستمی نیایید!

گلستان همچنین با اشاره به این که روز جمعه ۱۷ آبان ماه، یکی از شلوغ ترین نمایشگاه های گالری گلستان خواهد بود، به خبرنگاران پیشنهاد کرد که به دیدن این نمایشگاه در روز جمعه نیایند چرا که روز بسیار شلوغی خواهد بود!

انتشار کتابی از گفتگوی چند ساعته با کیارستمی

بهمن پور در پاسخ به سوال خبرنگار صبا درباره انتشار گفتگوی تفصیلی کیارستمی از سوی نشر نظر بیان کرد: یکی از دوستان نزدیک کیارستمی خانم شریفی راد ساعت ها با کیارستمی درباره خودش، زندگی، کودکی، بزرگسالی و آثارش صحبت کرده است که گفتگوی بسیار مفصلی است و قرار است همراه با اسناد و مدارکی که کیارستمی آنها را به او واگذار کرده است، به صورت کتاب به زودی منتشر شود اما انتشارات آن هنوز مشخص نشده  است.

گلستان در بخش دیگری از سخنانش درباره انتشار کتاب مجموعه آثارش بیان کرد: من بسیار دوست داشتم که مجموعه داران دنباله کار من را بگیرند و به آنها هم گفتم که من این آثارم را منتشر می کنم تا همه پژوهشگران و  علاقه مندان بدانند چه آثاری از سهراب یا زنده رودی وجود دارد که آنها ندیده اند. من به مجموعه داران دیگر گفتم که به شما کمک می کنم برای انتشار کتاب ولی متاسفانه برخی از این مجموعه داران اعلام کردند که ما دوست نداریم که مردم بدانند ما چه آثاری در اختیار داریم.

بخش پایانی این مراسم نیز به گلایه های محمود بهمن پور درباره وضعیت نشر در کشور اختصاص یافت و او در پاسخ به سوالی درباره دشواری های نشر کتاب های هنری گفت: هنر در سال ای اخیر از یک کار تفننی به یک امر حرفه ای تبدیل شده است و هنرمندان بسیاری تنها با خلق آثار هنری زندگی می کنند و در مسیر توسعه اجتماعی جامعه ما هنر نیز جایگاهش متفاوت شده است و محصولات بخش هنری نیز مخاطبان خاص خودش را یافته است اما بحران اصلی اینجاست که دولتمردان ما در این سالها به تغذیه منابع کتابخانه ای هیج توجهی نکردند و در بسیاری از کتابخانه های مهم شهر، آثار جدید منتشر شده دیده نمی شود و این نشان از بدسلیقگی حاکمان کشور در بخش فرهنگ و هنر است.

وی همچنین از پدیده ای بدخیم به نام کتاب دزدی سخن گفت و با انتقاد از شیوع این پدیده اظهار کرد: در سالهای اخیر هم به شکل فیزیکی کتاب ها را بازنشر می کنند و هم به شکل پی دی اف در فضای مجازی در اختیار دیگران قرار می گیرد که اگر چه ادعای مقابله با این پدیده نیز وجود ندارد اما هیچ برنامه مدونی در این زمینه دیده نشده است. دولتی بزرگ در فرهنگ جای ملت کوجکی را غصب کرده است و نهادهایی هستند که با بودجه دولتی کتابهایی تولید می کنند که مخاطب مردمی ندارد و این کتاب ها یا در انبار خاک می خورد یا از سوی برخی نهادهای دیگر خریداری می شود.

نمایشگاه آثار نقاشی عباس کیارستمی روز جمعه ۱۷ آبان ماه در گالری گلستان واقع در دروس، خیابان شهید کماسایی، گشایش می یابد و تا ۲۹ آبان ماه دایر است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است