واکنش کارگردان «ستایش» به نمایش خشونت/ گاف دادن طبیعی است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۲۸

واکنش کارگردان «ستایش» به نمایش خشونت/ گاف دادن طبیعی است!

نشست خبری سریال «ستایش» به کارگردانی سعید سلطانی روز یکشنبه 12 آبان ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری سریال «ستایش» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی آرمان زرین کوب روز یکشنبه ۱۲ آبان ماه در سال همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد.

در این نشست آرمان زرین کوب تهیه کننده، سعید سلطانی کارگردان و بازیگرانی از جمله داریوش ارجمند، قربان نجفی، مهدی میامی و امید علیمردانی حضور داشتند.

سعید سلطانی در ابتدای نشست بیان کرد: من غافلگیر شدم از تماس های مردمی. بخش مهمی از کسانی که تماس گرفته بودند راضی بودند و سریال مقبول بینندگان قرار گرفته است.

به گفته خواجه نژاد روابط عمومی معاونت سیما نیز اعلام کرد: ۱۰۰ تماس پاسخگو داشتیم و ۳۱۷ تماس ضبط شده است.

آرمان زرین کوب تهیه کننده درباره تماس های مردمی گفت: بیشتر مردم سوال می کردند ستایش ادامه دارد یا نه. بالاخره وقت گذاشتن مخاطب برای تماس جذاب و برای ما عوامل نیز خوب است.

قربان نجفی یکی از بازیگران سریال نیز درباره تماس های مردمی مطرح کرد: مردم از همه عوامل سریال تعریف کردند و راضی بودند و من مورد منفی نشنیدم. بسیار خوب است این همه ساعت مردم برای دیدن سریال ایرانی پای تلویزیون بودند و پای ماهواره نبودند. صداقتی که پشت سریال است به مخاطب هم منتقل شده و اگر درباره سریال های دیگر ادامه دار باشد تلویزیون می تواند موفق باشد.

مهدی میامی دیگر بازیگر سریال نیز درباره تماس های مردمی عنوان کرد: جای سعید مطلبی اینجا خالی است تا ببیند بازخورد مخاطبان بسیار خوب بوده است. از زحمات سعید سلطانی نازنین نیز تشکر می کنم.

سعید سلطانی در پاسخ به این پرسش که چرا شخصیت محمد منفعل بوده است، اظهار کرد: کاراکتر محمد یکی از دلایل اصلی فصل سوم است برای اینکه حشمت فردوس و ستایش و خانواده از هم گسسته را پیوند بدهد. در فصل دوم حشمت فردوس زمین می خورد و در فصل سوم با وجود محمد بلند می شود و محمد که پدر نداشته به پدربزرگ خود کمک می کند.

وی درباره تیتراژ پایانی با صدای شهاب مظفری و محتوای آن و شوخی با این آهنگ در فضای مجازی توضیح داد: شعر و موسیقی باید متناسب با کار و محتوا و پیام باشد. دوستانی که صاحب نظر تر هستند باید پاسخگو باشند. وجود تیتراژ برای جذب مخاطب مهم است و ما از دو نوع موسیقی استفاده کردیم. این ها درگاهی هستند که ما برای رنگ دادن به سریال استفاده کردیم و مخاطبان با هر کدام ارتباط برقرار کرد.

کارگردان «ستایش» در پاسخ به این پرسش که این میزان نشان دادن خشونت در سریال ها لازم است و چه الزاماتی برای آن وجود دارد، عنوان کرد: ما وقتی یک سفیدی در داستان داریم باید سیاهی هم داشته باشیم اما سیاه نمایی متفاوت است. آنچه که ما در سریال دیدیم و ارتباط افراد در سریال این بود که همه به فداکاری و ایثار رسیدند و این موضوعی بود که در دل داستان وجود داشته و فکر شده است. ما هم مخالف هستیم با تیرگی که به مخاطب منتقل می شود اما ستایش توانست از این گذار عبور کند و بخشش و فداکاری را در دل ماجرای سریال بگنجاند.

وی افزود: اینکه برای صحنه های اکشن چه قدر می توانیم موضوع را نشان بدهیم بستگی به این دارد که چه قدر باورپذیر باشد و خود تلویزیون نیز محدودیتی را توجه می کند مانند محدودیت سنی و ما هم تلاش کردیم با توجه به طیف گسترده مخاطب محدودیت ها را نیز در نظر بگیریم.

گاف در مجموعه ۴۰ قسمتی طبیعی است

سلطانی درباره گاف هایی که در سریال وجود داشت نیز توضیح داد: در یک مجموعه ۴۱ و ۴۲ قسمت قاعدتاً گاف های وجود دارد و ما می پذیریم و این ایرادها وجود دارد. ما در این مجموعه به موضوعاتی پرداختیم که کمتر به آن پرداخته شده مانند ازدواج مجدد زنان و ازدواج زنان سرپرست خانوار و در کنار این ایرادها به این موضوعات مهم هم پرداختیم. ما الگوی مجموعه سازی در تلویزیون نیستیم و ایرادهایی در کار ما نیز وجود دارد.

وی درباره منطق دراماتیک داستان در برخی از سکانس ها عنوان کرد: درماندگی شخصیت ستایش و اینکه بتواند برای خود هم زندگی کند از محورهای اصلی سریال است. این پذیرفته نیست که او یک شبه تصمیم می گیرد که ازدواج کند. درباره صحنه غرق شدن پرتقال های حشمت فردوس در دریا اینکه بیمه نبوده باید بگویم در دیالوگ ها آمده بود که حشمت فردوس می گوید همه کارها انجام شده یعنی حتما بیمه هم بوده و لزومی نداشت بحث جداگانه ای مطرح شود. دیالوگی که می گوید من یک پا داشتم آن هم از دست دادم منظورش این است یک کاری هم که شروع کرده اما با مشکل مواجه شده است. اینکه بخواهیم سریال را ملزم کنیم فرهنگ بیمه و … را ترویج دهد به نظر من به حاشیه رفتن است. شاید این بحث بیمه را در سریال مطرح می کردیم فرهنگسازی هم می شد و من هم قبول دارم اما شاید از قصه اصلی به حاشیه می رفتیم.

در ادامه نشست داریوش ارجمند درباره نقش خود در سریال گفت: من کار خود را انجام داده و هر کس هر چه می خواهد بگوید. فردوس شخصیت پیچیده ای است و کسی که می خواهد او را بشناسد باید از قسمت اول سریال را ببیند. گره اول حشمت فردوس با ستایش مسأله ناموسی است که پسرش ستایش را به دلایلی به خانه آورده است و نمی تواند باور کند که فقط ستایش و پسرش برای دیدن باغ آمده بودند و پسرش را که می بیند علاقه مند به ستایش است، دل چرکین می شود. چون اینگونه بزرگ شده است و فرهنگش این است. این که می گویید محمد شخصیتی منفعل بود، درست نیست. او مانند فردی بود که دارد رانندگی یاد می گیرد و معلمش پدربزرگش است.  یک چیز مهمی که فراموش می کنیم این است که انسان ها و دنیای ما در حال گذار هستند و دیدگاه ثابت ماندن انسان ها غلط است. شما درباره سبک زندگی صحبت نکردید و در کدام سریال شما سبک های که در ستایش کار کردیم دیده اید. جای سعید مطلبی نویسنده، خالی است و من ایشان را نویسنده ای حکیم می دانم. متن آقای مطلبی حکمت هایی در آن است. شخصیت فردوس اینگونه است و اغراق نیست.

سلطانی هم درباره نقش ستایش گفت: در فصل اول، بحث ستایش مطرح نبود و کم کم دختری از دل داستان بیرون می آید که حتی بلد نیست آدرس پیدا کند تا جایی که دو فرزند خود را به دندان می کشد و این خطوط و شخصیت ستایش به صورت موازی نمایش داده شد و شخصیت ستایش اغراق آمیز نبود.

کارگردان ستایش درباره ساخت فصل جدید این سریال بیان کرد: اگر با این کاراکترها قصه بخواهد ادامه دار باشد ما هم باید صحبت کنیم و ببینیم چه قصه ای باشد و اگر ادامه دار باشد حتما یک سروگردن بالاتر از فصل های گذشته است اگر هم ساخته نشود که خاطره این سه فصل برای مخاطبان باقی می ماند.

آرمان زرین کوب درباره توقف زمانی برای ساخت فصل سوم اظهار کرد: سعید مطلبی همزمان دو سه کار را نمی تواند جلو ببرد و ایشان برای نوشتن نیازمند زمان بودند و دلیل دیگری نداشت و تاثیری بر کیفیت و بقیه موضوعات ندارد.

سلطانی درباره کش دادن قصه در سریال ستایش عنوان کرد: فصل سوم علیرغم این که روایت سرگذشت شخصیت ها از فصل گذشته است اما خود فصل، ویژگی های مستقلی دارد. در داستان و روایتی که ما داشتیم داستان به شکل لایه لایه پیش می رود و ما در پخش ناچار شدیم پشت سرهم نشان بدهیم و بر اساس ضروریاتی که در پخش داشتیم این اتفاق افتاد و این ربطی به متن آقای مطلبی نداشت.

مهدی میامی هم درباره نقش خود در این سریال توضیح داد: من نقش غلومی را به عنوان یک معتاد در سریال بازی کردم و با توجه به محلی که در آن بزرگ شدم، کاملا این شرایط را درک کرده ام و توانستم نقشم را ایفا کنم.

قربان نجفی نیز درباره نقش خود گفت: من علاقه خاصی به کاراکترهای خاکستری دارم  و الزاماتی وجود داشت که بنا بر نوشته نویسنده و آنچه که مدنظر کارگردان بود باید اجرا می شد. امیدوارم توانسته باشم نقش را به خوبی ایفا کنم.

آرمان زرین کوب در پایان مطرح کرد: اگر قرار باشد ستایش ادامه دار باشد من همین روال را همچنان ادامه می دهم. ما در تلوبیون با آمار ۳۰ میلیون مخاطب مواجه بوده ایم و اینکه در زمان پخش رقیب نداشتیم درست نیست. باور کنیم مردم این سریال را با همه نقص هایش دوست داشتند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است