جزییات جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیت‌ها

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، صبح امروز 13 آبان نشست خبری سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور سیدصادق موسوی دبیر جشنواره در سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

آرش عباسی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ابتدای مراسم در سخنانی بیان کرد: امسال برای اولین بار بلیت فروشی داریم که علاقه مندان باید به سایت سینما تیکت مراجعه کنند و تخفیف هایی هم برای آن اعمال شده است.

وی افزود: می دانم که خیلی از دوستان انتقادهایی مطرح کردند اما انتظار رایگان برگزار شدن جشنواره انتظار درستی نیست. ازدحام سال های گذشته و حضور کسانی که خیلی ارتباطی به جشنواره ندارند گاهی بسیار بیشتر از کسانی است که باید حضور داشته باشند و این مشکل چه در چارسو و چه در پردیس ملت وجود داشته است. بنابراین تصمیم درستی اتخاذ شده و خوشبختانه عملی شده است.

عباسی ادامه داد: البته این نگرانی بین فیلمسازان وجود دارد که بلیت خریدن شاید برای بخش آثار داستانی کمک کننده باشد ولی بخش های مستند و تجربی را نابود خواهد کرد. فیلمساز تجربی اساسا برای مخاطب عام نمی سازد و مردمی کردن فیلم کوتاه یکی از اشتباهات فاحش سال های اخیر است و بخشی از آن مربوط به نگاهی است که برای مخاطب عام می سازد.

مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ادامه با بیان این که اکران فیلم کوتاه سیاست های قابل نقد دارد، یادآور شد: بحث اقتصادی و مردمی کردن فیلم کوتاه فاجعه ای است که تاثیرش را در سالهای بعد خواهیم دید. نکته دیگر این است که به شدت اعتراض هایی درباره انتخاب فیلم ها و بلیت فروشی و.. وجود دارد اما نکته ای که باید توجه کنیم این است که کسانی که فیلم هایشان انتخاب نشده است، حق اعتراض ندارند و  قاعده بازی را باید هنرمند بپذیرد.

وی افزود: خوشبختانه یا بدبختانه سلیقه هم در هرجایی وجود دارد و این هیات انتخاب است که این آثار را انتخاب کرده اند که قطعا اگر هیات انتخاب دیگری داشتیم فیلم های دیگری ممکن بود انتخاب شوند.

سید صادق موسوی دبیر این جشنواره نیز در سخنانی بیان کرد: بخشی از سخنان آرش عباسی را قبول ندارم و درباره بعضی مسائل مثل اکران مردمی و… باهم اختلاف نظر داریم و این خودش باید در تولید، جشنواره ها و… وجود داشته باشد. جشنواره فیلم کوتاه تهران بی تردید بزرگترین جشنواره فیلم کوتاه غرب آسیا است.
ارتقای سطح کیفی آن همیشه مورد توجه مسئولان بوده است و ما هم تلاش کردیم با بحث ها و مشورت ها منافعی برای جشنواره در نظر بگیریم.

وی با بیان این که این جشنواره یک میراث ملی است،  یادآور شد:  از طرف شهرداری وعده هایی برای مساعدت هزینه های جشنواره داده شده است و مهمانان امسال ما در ترکیب هیات داوران بین المللی از جمله رییس جشنواره نیوزلند، دبیر و رییس جشنواره فرانسه، یکی از کارگردانان موثر پرتغال و یکی از منتقدان هند، به همراه جناب آقای الستی از کشور خودمان هستند.

موسوی همچنین اظهار کرد: در بخش سمینارها، رییس شورت فیلم دپورت در ایران خواهد بود که یکی از مهم ترین اعضای شورای کِلِمنفارن هستند. همچنین دبیر و رییس جشنواره شورت شورتس و مدیر کمپانی سیکس پک از کشور اتریش نیز در جشنواره ما حضور دارند. همچنین سمینار تخصصی تهیه و توزیع فیلم بین‌المللی برگزار می‌شود که در آن یک پخش‌کننده از کشور ترکیه حضور خواهد داشت و در نهایت پنل تولید مشترک با کشور فرانسه را نیز خواهیم داشت. تمامی سمینارها با حضور مترجم برگزار می‌شود و برای عموم رایگان خواهد بود.

وی افزود: در بخش بین‌الملل از 110 کشور آثار ارسال شده، پنجاه اثر از بیست و پنج کشور انتخاب شدند که تعدادی از فیلمسازان بین المللی هم در زمان جشنواره در ایران حضور خواهند داشت. در بخش ملی نیز صد و چهل اثر یعنی چیزی حدود ١٠ درصد از آثار فرستاده شده انتخاب شده‌اند و نکته مهم این است که بخش اعظم آثار ارسال شده داستانی بودند.  برای اولین بار هزار و چند اثر داستانی را که به جشنواره ارسال شده بودند به دو بخش تقسیم کردیم تا بتوانیم انتخاب صحیح تری انجام بدهیم. در این بخش ده نفر به عنوان هیات داوری انتخاب شدند و به دو بخش پنج نفره تقسیم شدند و به بررسی آثار پرداختند و در نهایت دویست اثر گزینش شدند و همه این ده نفر اعضای هیات انتخاب از بین دویست فیلم انتخاب شده پنجاه و هفت اثر را انتخاب کردند.

دبیر جشنواره در ادامه به درصد آثارهای راه یافته از بین انجمن سینمای جوانان ایران و بخش مستقل که بحث زیادی به همراه داشت، اشاره کرد و یادآور شد: مطلقا سیاست من در این سه سال این نبوده که عمده آثار از انجمن سینمای جوانان ایران باشد زیرا این جشنواره یک سرمایه ملی است.

سیدصادق موسوی درباره تغییرات جشنواره امسال بیان کرد: اولین تغییر جشنواره امسال در هیات انتخاب بخش داستانی بود که در این بخش برخلاف سال‌های گذشته ده عضو داشتیم. تغییر دیگر جشنواره امسال بلیت فروشی است. ازدحام بیش از حد سال گذشته خود ما را غافلگیر کرد و امسال تصمیم گرفتیم مخاطبان به جای ایستادن در صف‌های طولانی شماره صندلی داشته باشند و با خیال راحت بتوانند به دیدن فیلم بیایند. نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که اگر اتفاقی در این سالن‌ها بیفتد، بیمه بر اساس تعداد صندلی‌های سالن جوابگو خواهد بود. همچنین سینما تیکت برای تمام فیلم‌های امسال بستری را فراهم کرده که می‌توانند در آن پوستر و تیزر و… خود را قرار بدهند و مخاطب می‌تواند قبل از دیدن فیلم به آنجا رجوع کرده و راحت تر انتخاب خود را انجام بدهد و سینما تیکت هم جایزه‌ای برای جشنواره درنظر گرفته است.

موسوی درباره قیمت بلیت ها هم توضیح داد: خبر جدیدی که در این نشست می‌خواهم بگویم این است که من خود گمان می‌کردم این مبلغ 10 هزار تومان مبلغ مناسبی است اما در این چند روز با اعتراض‌های بسیاری مواجه شدم. ما نیت مان پول درآوردن نیست به همین خاطر گفتگو کردیم و قرار شد قیمت بلیت را پنج هزارتومان بگذاریم یعنی اگر کسی روزی ٤ سانس هم فیلم ببیند در مجموع هزینه او بیست هزار تومان می‌شود.

دبیر جشنواره درباره مراسم اختتامیه هم بیان کرد: مراسم اختتامیه که سال گذشته در برج میلاد برگزار شد، به نظر من باشکوه ترین اختتامیه بود. حتی خود ما هم از استقبال و ازدحام در این مراسم غافلگیر شدیم. به همین ترتیب اختتامیه جشنواره امسال را هم روز تولد پیامبر (ص) در ٢٤ آبان ماه و در برج میلاد برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه به همکاری با خانه کتاب اشاره کرد و گفت: برای پنجمین بار با خانه کتاب همکاری خواهیم داشت و همچنین مسابقه ای با عنوان داستان کوتاه براساس اقتباس قرار دادیم و با طیف وسیعی از نویسندگان ارتباط برقرار کرده و فراخوان دادیم که استقبال خوبی هم در این بخش اتفاق افتاده و نویسندگان مختلف ٦٥٠ داستان برای جشنواره ارسال کردند که نتایج داوری این آثار نیز در مراسم اختتامیه جشنواره اعلام می‌شود و به سه اثر جایزه ویژه تعلق می‌گیرد و همچنین 10 اثر را خریداری کرده و برای تولید به سازنده‌ها خواهیم داد.

موسوی در ادامه مطرح کرد: در جشنواره امسال پنج فیلم کوتاه، ساخت انجمن فیلمسازان جوان، عرضه و منتشر خواهد شد و همچنین کتابی که پنجاه داستان کوتاه از پنجاه نویسنده در آن جمع آوری شده است در جشنواره رونمایی می‌شود.

وی از امکان نمایش آثار جشنواره در دیگر شهرهای کشور خبر داد و گفت: همزمان با تهران در استان‌ها مانند بوشهر، زنجان، اردبیل، یزد و… نیز آثار این جشنواره با رضایت صاحبان اثر به نمایش درخواهد آمد.

دبیر جشنواره درباره برگزاری نشست های تخصصی در این جشنواره بیان کرد: نشست‌های تخصصی در این جشنواره خواهیم داشت که هزینه شرکت در آن‌ها یک میلیون تومان است و هر روز این نشست‌ها با محوریت یک موضوع برگزار می‌شود.

در ادامه جلسه آرش عباسی توضیح داد: ممکن است حرف‌هایی که در ابتدا گفتم نیاز به توضیح داشته باشد. اکران یک تعریف مشخصی دارد. یعنی وارد چرخه اقتصادی شدن، یعنی عرضه کردن به مخاطب و پول گرفتن از آن و باید کارهایی انجام دهید تا مخاطب را بیاورید تا کار شما را ببیند و به همین دلیل نظر من این بود که فیلم کوتاه نباید به این سمت کشیده شود. اتفاقی که متاسفانه برای تئاتر افتاده است و امیدوارم این اتفاق برای فیلم کوتاه پیش نیاید.

سید صادق موسوی در پایان اشاره کرد: بلیت فروشی برای فیلمسازان و خبرنگاران وجود ندارد و آنها تمام آثار را می‌توانند رایگان تماشا کنند. سایت تهیه بلیت از فردا صبح برای فیلمسازان باز است و از پانزدهم نیز علاقه مندان می‌توانند به سایت سینما تیکت مراجعه کنند.

در پایان این مراسم از پوستر سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.

انتهای پیام/