گردهمایی مجسمه‌سازان ۱۱ کشور برای خلق دنیایی بهتر/ سمپوزیوم کلید خورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۳

گردهمایی مجسمه‌سازان ۱۱ کشور برای خلق دنیایی بهتر/ سمپوزیوم کلید خورد

نهمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران امروز 11 آبان در بوستان نوروز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نهمین سمپوزیوم بین  المللی مجسمه سازی تهران، پیش از ظهر  امروز شنبه ۱۱ آبان ماه با حضور ۲۵ هنرمند مجسمه ساز ایرانی و خارجی در منطقه گردشگری عباس آباد در مجاورت بوستان نوروز آغاز به کار کرد.

سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی و دبیر نهمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران در آغاز این مراسم با اشاره به سمپوزیوم های مختلف که از سوی سازمان زیباسازی برگزار می شود، گفت: سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران در تقویم رویدادهای هنری تهران ثبت شده و سازمان زیباسازی متولی سیاست گذاری و برنامه ریزی آن است.

وی افزود: سمپوزیوم های بیشتری از سوی سازمان برگزار می شود از جمله سمپوزیوم یادمان های دفاع مقدس و سردیس شهدای دفاع مقدس که چهار دوره از آن برگزار شده و دو دوره سمپوزیوم سردیس مفاخر کشور هم برگزار کردیم که امیدوارم این سمپوزیوم ها هم به طور ثابت هر دوره برگزار شود.

موسوی همچنین اعلام کرد: از ابتدا سیاست ما این بود که سمپوزیوم مجسمه سازی تهران با توجه به وجود معادن غنی سنگ در کشور با متریال سنگ برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در ایران ۷۰۰ نوع سنگ مختلف داریم و در سالیان گذشته سنت مجسمه سازی با سنگ به فراموشی سپرده شده بود که یکی از اهداف ما هم احیای این سنت بوده است و امروز شاهد هنرمندانی هستیم که با مجسمه سازی با سنگ آشنایی دارند و در سمپوزیوم های داخلی و خارجی با متریال سنگ حضور پیدا می کنند که این از افتخارات سمپوزیوم مجسمه سازی تهران است.

۱۰ مجسمه ساز خارجی به تهران آمدند

موسوی سپس به ارایه گزارشی از حضور هنرمندان در این سمپوزیوم پرداخت و اظهار کرد: در این دوره ۴۰۶ نفر به طور کلی در بخش های مختلف ثبت نام کردند که از آن میان ۱۸۰ نفر خارجی بودند و ما میزبان ۱۰ نفر از آنها هستیم و در بخش هنرمندان ایرانی میزبان ۵ هنرمند هستیم. در بخش دانشجویی هم ۳۰ نفر ثبت نام کردند که میزبان ۱۰ دانشجو در این دوره هستیم و ۱۵ نفر نیز به عنوان دستیار حضور دارند.

منطقه گردشگری عباس آباد صاحب باغ مجسمه می شود

دبیر نهمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران در پایان سخنانش گفت: محصول نهایی این سمپوزیوم در منطقه گردشگری عباس آباد به صورت باغ مجسمه نصب خواهد شد.

برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران سخنران دوم این مراسم در سخنانی بیان کرد: کمک به گسترش هنرهای شهری از وظایف سازمان زیباسازی است و این آثار باید به گونه ای باشد که هم ضرورت زندگی شهری باشد و هم به ارتقای کیفیت زندگی شهری و هویت بخشی به شهر کمک کند.

لزوم نقد آثار هنری شهر

وی یکی از راه های شناخت نسل جوان از هنرمندان و ادیبان و اهل فرهنگ ایران را ساخت سردیس های این مفاخر دانست و گفت: بسیاری از آثار سطح شهر حاصل کار هنرمندان ماست که باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرد که چقدر مردم توانسته اند با این آثار ارتباط برقرار کنند و این آثار چقدر توانسته به هویت بخشی و خوانایی شهر کمک کند.

ضرغامی یکی از ویژگی های این سمپوزیوم را استمرار در برگزاری دانست و گفت: این استمرار بیانگر اهتمام سازمان زیباسازی است. این سمپوزیوم فرصت خوبی برای تجربه اندوزی است و به همین دلیل امسال به بخش دانشجویی توجه ویژه ای شد تا از این کارگاه آموزشی بهره مند شوند.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که مهمانان خارجی پیام رسان های خوبی برای نشان دادن فرهنگ و هنر ایران به جهانیان باشند.

پیوستن اراضی عباس آباد به سازمان گردشگری جهانی/ اتفاقات فرهنگی و هنری بزرگ در راه است

حجازی مدیرعامل سازمان نوسازی اراضی عباس آباد نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: اراضی عباس آباد به تازگی به سازمان گردشگری جهانی پیوسته و به عنوان یک منطقه جهانی قرار است اتفاقات بزرگی را در حوزه فرهنگ و هنر رقم بزند.

وی درباره سمپوزیوم مجسمه سازی هم گفت: این سمپوزیوم توانسته ارتباط معنایی و هویتی با شهر تهران برقرار کند و برگزاری این سمپوزیوم در منطقه اراضی عباس آباد می تواند به ارایه فرهنگ غنی ایران برای گردشگران موثر باشد.

نصب ۶۰ مجسمه در میدان مشاهیر اراضی عباس آباد

حجازی در پایان سخنانش از نصب ۶۰ مجسمه از مشاهیر ایران در این منطقه خبر داد و گفت: با همکاری سازمان زیباسازی قرار است ۶۰ مجسمه از مفاخر ایران در میدان مشاهیر منطقه گردشگری عباس آباد نصب شود که تاکنون کار ۲۰ مجسمه انجام شده است و مابقی آثار تا پایان سال نصب خواهد شد.

نعمت اللهی هنرمند مجسمه ساز از دیگر سخنرانان این مراسم نیز در سخنانش ابراز امیدواری کرد که این سمپوزیوم همچنان مستمر برگزار شود و حاضران شاهد صدمین دوره آن باشند‌.

تهران نیازمند مجسمه های عظیم است

سخنران بعدی این مراسم مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان بود که در سخنانی بیان کرد: از دوران کودکی دو مجسمه میدان حر و میدان دربند در خاطرم هست که آثار بسیار به یادماندنی هستند و در سال های اخیر هم مجسمه میدان مادر اثر بسیار ماندگاری در اذهان بوده است. ما برای شهر تهران علیرغم مجسمه های بسیاری که ساخته و نصب شده است، نیازمند مجسمه هایی عظیم و هنرمندانه برای میادین بزرگ شهر هستیم که با توده مردم ارتباط برقرار کند.

وی افزود: این سمپوزیوم را شهرداری برگزار می کند بنابراین اولین هدف گذاری باید ارتباط با توده مردم باشد و برای جمعیت ۱۰ میلیونی تهران مجسمه ساخته شود.

محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در این مراسم حضور داشت و در سخنانی گفت: یکی از اهدافی که مدیریت شهری دنبال می کند توجه به شهر پایدار است که زمینه ای برای زیست اجتماعی انسان تلقی می شود و باید از هنر کمک گرفت تا به هویت اجتماعی در شهر کمک کنیم بنابراین مدیریت شهری و هنرمندان باید دست به دست هم بدهند که استفاده بهینه از هنر کنند تا به هویت جمعی شهری کمک کند.

مجسمه سازی نزدیک ترین هنر شهری به مردم

وی با اشاره به ارتباط مجسمه با شهروندان گفت: در میان هنرهای شهری مجسمه سازی والاترین هنر در ارتباط با شهروندان است و سمپوزیوم مجسمه سازی هم تلاش می کند بهترین ارتباط را با شهر و هنر برقرار کند.

حق شناس گردهمایی هنرمندان ایرانی و خارجی را در کنار دانشجویان ایرانی از نقاط قوت این سمموزیوم دانست و اظهار کرد: رویکرد آموزشی و پرورشی این سمپوزیوم شایسته تشکر است اما شهر تهران به خوبی از بضاعت هنری هنرمندان در هنر شهری بهره نگرفته است.

وی با بیان این که هنر مجسمه سازی ایران دچار یک گسست تاریخی است به تاریخ این هنر در طول ۲۵۰۰ سال گذشته اشاره و ابراز امیدواری کرد که این هنر بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی فرصت بیشتری برای بروز و ظهور پیدا کند و این هنر بیشتر در خدمت هویت بخشی و معرفی فرهنگ و هنر ایران قرار گیرد.

مجسمه نمادین سمپوزیوم رونمایی شد

در پایان این مراسم از مجسمه نمادین نهمین سمپوزیوم مجسمه سازی پرده برداری و این سمپوزیوم به طور رسمی آغاز شد.

در بخش حرفه‌ای این رویداد هنری ۵ هنرمند مجسمه ساز ایرانی شامل  هدایت صحرایی، حسین ملایی‌فومنی، محمدمهدی آشوری، رضا قره‌باغی و مهدی سیفی از ایران حضور دارند و ۱۰ هنرمند خارجی این بخش نیز شامل هنرمندانی از ۱۰ کشور فرانسه، آرژانتین، بلاروس، اسلوونی، بلغارستان، چین، هند، کاستاریکا، پرو و تایوان هستند.

در بخش دانشجویی این سمپوزیوم  نیز ۱۰ هنرمند آثارشان را ارایه می کنند که شامل شیما انجیدنی، نفیسه بهروز، ابراهیم پاپی‌راد، صفورا دادخواه تهرانی، مجتبی دهش، احسان گرمسیری، حمید محمدحسین، سمانه مسیح، محمد مهدی وزیرپور آرانی و سبحان هاشمی‌پور می شود. همچنین در بخش دستیاری نیز ۱۵ دستیار با هنرمندان در بخش حرفه ای همکاری دارند.

نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی از ۱۱ آبان تا ۴ آذرماه در منطقه گردشگری عباس آباد، مجاور بوستان نوروز برگزار می‌شود.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است