موفقیت‌های جهانی موسیقی ایران حاصل تلاش دولت نیست/ احتمال حذف یک قانون | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۹

موفقیت‌های جهانی موسیقی ایران حاصل تلاش دولت نیست/ احتمال حذف یک قانون

نشست رسانه‌ای دستاوردها و شکل حضور در فستیوال جهانی وومکس در سال 2019 در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا، نشست رسانه‌ای «فستیوال جهانی وومکس» با حضور اردوان جعفریان مدیر موسسه پردیس موسیقی معاصر و امیرعباس ستایشگر مدیر موسسه پرده هنر موسیقی به منظور ارایه گزارش، نحوه حضور و اقدامات صورت گرفته در این فستیوال، صبح امروز ۱۱ آبان ماه در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

اردوان جعفریان در ابتدای این نشست درباره حضور در جشنواره وومکس گفت: «فستیوال وومکس» بر اساس موسیقی فولک بنا شده و در ۲۵ سال گذشته سعی کرده تمامی شرکت هایی را که در این حوزه فعال بوده اند گرد هم آورد. این فستیوال به صورت گردشی هر سال در یک کشور اروپایی برگزار می شود و در طول سال های گذشته بسیاری از گروه هایی که در این فستیوال حضور داشته اند در ادامه راه آرتیست و گروه های جهانی شده اند.

وی افزود: در ایران هم در سال های گذشته برادران طبسیان، علیرضا قربانی، محسن شریفیان و … در این فستیوال حضور داشته اند و امسال هم ایران حضور پر رنگی در این فستیوال داشت که آن هم به دلیل حضور کیهان کلهر بود. البته علاوه بر حضور کیهان کلهر، ارکستر «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی هم در بخش اصلی این رویداد حضور داشت که این اجرا با بازخوردهای خوبی مواجه شد و حتی به صورت زنده از تلویزیون فنلاند پخش شد. همچنین نشرهای خصوصی هم در این فستیوال به شکل غرفه حضور داشتند.

امیرعباس ستایشگر نیز در ادامه این نشست بیان کرد: یکی از راه هایی که کمک می کند موسیقی ما در جهان دیده شود سپردن کار به بخش خصوصی و حمایت از آنها است زیرا که دولت مشکلات زیادی دارد و دیگر به برندسازی موسیقی ایرانی در جهان فکر نمی‌کند.

وی افزود: برای این کار به یک سیاست میان مدت نیازمندیم تا موسیقی ایرانی را برند کنیم. موسیقی ایرانی جایگاه خود را در حوزه صنعت موسیقی از دست داده است لذا باید این امر را بپذیریم و به فکر چاره باشیم. اگر اجرا یا دستاوردی در موسیقی در خارج از ایران می‌بینیم به دلیل شایستگی شخصی خود هنرمند بوده و از طرف دولت پشتیبانی نشده است.

به گفته وی، دولت نباید برگزارکننده کنسرت باشد اما باید جاده را برای حضور موسیقی ایران در جشنواره های خارجی به همت بخش خصوصی هموار کند زیرا در این نوع جشنواره ها آثار بیشتر دیده می شود و پخش خوبی در جهان صورت می گیرد.

جعفریان در ادامه این نشست بیان کرد: دولت در ۵ دوره گذشته هیچ پشتیبانی، همراهی و درک درستی از فستیوال وومکس نداشت، اما امسال این همراهی صورت گرفت و باعث شد تا بهتر پیش برویم.

ستایشگر هم توضیح داد: البته سال گذشته هم حمایت‌های چندانی از ما نشد اما امسال در مجمع صنفی ناشران موسیقی تلاش کردیم تا حضور توریستی در این رویداد نداشته باشیم و هیچ کس منتظر حمایت دولتی در این زمینه نبود. ما بر اساس این نوع نگاه بود که توانستیم در رویداد جهانی وومکس یک غرفه اختصاصی به نام ایران بگیریم و می‌توان گفت دستاوردهای بسیار خوبی نصیب هنر موسیقی ایران شد. ما در این رویداد آثاری هم در حوزه نشر همراه برده بودیم که خوب دیده شد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که دولت در این چارچوب قول‌های خوبی برای مساعدت داد که امیدوارم تحقق پیدا کرده و ما شاهد حضور چشمگیرتری از موسیقی ایران در رویداد جهانی وومکس باشیم.

این تهیه‌کننده و ناشر موسیقی در ادامه این نشست خبری به موضوع قانون تصویب شده در مجلس شورای اسلامی درباره کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها هم اشاره کرد و گفت: این موضوع ملتهب‌ترین سوژه موسیقی کشورمان بود. متاسفانه جامعه موسیقی وقتی متوجه این موضوع شد که تقریبا تبدیل به قانون شده بود. ما در این حوزه جلساتی را با آقای کاراندیش برگزار کردیم که بانی این ماجرا بودند. در این جلسه ما نتوانستیم به توافقی هم دست پیدا کنیم. پس از این دیدار با کمیسیون فرهنگی مجلس هم دیدار کردیم و بعد از آن هم خانه موسیقی با دوستان سازمان برنامه و بودجه دیدارهایی داشتند. به هر حال اکنون در شرایطی هستیم که جامعه موسیقی موظف به پرداخت این ۱۰ درصد شده است اما نکته‌ای که در این میان می‌توانیم به آن اشاره کنیم، نوع برخوردی است که با مساله داشته‌ایم.

وی در پایان گفت: در اصل می‌توان گفت که ما تعامل صددرصدی با دفتر موسیقی وزارت ارشاد داشتیم اما با خبر شدیم که سازمان برنامه و بودجه این شرایط را از بودجه سال بعد برداشته و دوستان متوجه شده‌اند که این کار حرکتی غیر کارشناسی بوده که باید اصلاح شود. در واقع اگر آنچه شنیده‌ایم درست باشد ما از دوستان دولتی سپاسگزاریم که باعث شدند این حرکت در قالب یک حرکت صنفی به سرانجام مثبتی برسد. البته هم اکنون دوستان کنسرت‌گذار مشغول پرداخت این مبلغ ۱۰ درصد هستند اما من امیدوارم این موضوع حل شده باشد و از دوستان رسانه‌ای خواهش می‌کنم تا به قطعیت رسیدن ماجرا پیگیر این تصمیم سازمان برنامه و بودجه باشند.

ریحانه علی محمدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است