شیرین برق‌نورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف می‌زند/ بلیت‌فروشی ضروری بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۳
جشنواره فیلم کوتاه تهران در آینه صبا-4

شیرین برق‌نورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف می‌زند/ بلیت‌فروشی ضروری بود

شیرین برق‌نورد درباره مستند «پنهان» و کارهای آینده خود گفت.

شیرین برق نورد

شیرین برق‌نورد کارگردان مستند «پنهان» که در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش مسابقه مستند حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا گفت: موضوع مستند ۲۸ دقیقه‌ای «پنهان» نقدِ بیش از حد اهمیت دادن به مقوله ملیت و رابطه دادن آن به هویت آدم ها است.

وی با اشاره به نگاه جهان شمول مستند «پنهان» ادامه داد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که متاسفانه قبل از خود فرد، پاسپورت آن که نشان دهنده ملیت اوست مورد قضاوت و پیش داوری قرار می‌گیرد.

برق‌نورد درباره ایده پرداختن به این مستند بیان کرد: مدتی پیش به یک اقامت هنری در آلمان دعوت شدم و آنجا پروژه‌ای ارایه دادم. در طول سه ماهی که در برلین بودم با هنرمندان، کارشناسان هنری، ادبی و آکادمیک از ملیت‌های مختلف درباره نگاه آن‌ها به مقوله ملیت مصاحبه گفتاری انجام دادم و نتیجه‌اش مستند «پنهان» شد. در این فیلم دیوار برلین را استعاره از مفهوم جدایی در نظر گرفته‌‌ام و در حالی که در طول فیلم سیر تاریخی بنا شدن تا فرو ریختن دیوار برلین را می‌بینیم، صدای افرادی را می‌شنویم که از تجربه‌های تلخ خود در رابطه با ملیت و پاسپورتی که دارند می‌گویند. در این فیلم از دیوارهای پنهان حرف زده می‌شود و اسم «پنهان» هم از همینجا گرفته شده است.

کارگردان مستند «پنهان» درباره مکان برگزاری جشنواره مطرح کرد: خیلی با مکان فعلی جشنواره یعنی پردیس ملت موافق نیستم و به نظرم بهتر است مرکز شهر باشد تا دسترسی دانشجوها و جوانان به آن راحت‌تر باشد. باید فضا را برای این قشرها آماده کنیم چون به هرحال آن‌ها ادامه دهنده مسیری هستند که ما در آن هستیم. از مشکلات دیگری هم که وجود دارد و می‌توان به آن اشاره کرد مساله پارکینگ و نبودن مترو یا وسیله نقلیه عمومی به پردیس ملت است.

این کارگردان و تدوینگر درباره شیوه ارایه فیلم‌ها توضیح داد: بلیتی بودن آن کار درستی است به گونه‌ای که در تمام جشنواره‌های دنیا بلیت فروشی از ابتدایی‌ترین اتفاقاتی است که وجود دارد و این باعث می‌شود افرادی وارد جشنواره شوند که دغدغه آن را دارند، برایش زمان می‌گذارند و اراده به خرج می‌دهند. این حرکت با توجه به حجم جمعیت شاید راه مناسبی هم برای نظم دادن و هدفمند کردن جشنواره باشد.

وی ادامه داد: وقتی جشنواره به سمت این سیاستگذاری پیش می‌رود باید بقیه جنبه‌های آن هم متناسب با آن تغییر کنند و به سمت حرفه‌ای شدن پیش برود مثلا وقتی ظرفیت سالن تکمیل می‌شود دیگر کسی را راه ندهند تا روی راه پله‌ها بنشیند. این کار از نظر ایمنی بسیار خطرناک است و همچنین جنبه‌های دیگری مثل تبلیغات، اطلاع رسانی، کیفیت نمایش‌ها و… باید به روز شوند.

بیشتر بخوانید

دلاور دوستانیان: پردیس چارسو انتخاب بهتری است/ حلزون‌ها در راهِ جشنواره

زهرا نیازی: «خانه روشنان» در ادامه سه‌گانه‌‌ام است/ بلیت‌ها رایگان نباشد

مهدی فردقادری: «لذت‌های گناه آلود» بهترین تجربه‌ام است/ نه به بلیت رایگان

برق‌نورد در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: مشغول پژوهش برای کارهای بعدی خود هستم و همچنین تدوین فیلم مهوش شیخ الاسلامی را برعهده دارم.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است