محمدرضا وطن‌دوست: «لِسِک» قسمت دوم از یک سه‌گانه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰
جشنواره فیلم کوتاه تهران در آینه صبا-6

محمدرضا وطن‌دوست: «لِسِک» قسمت دوم از یک سه‌گانه است

محمدرضا وطن دوست از فیلم تجربی «برف‌های سپید سرگردان» و مستند «لِسِک» گفت.

برف های سپید سرگردانمحمدرضا وطن دوست که با فیلم تجربی «برف‌های سپید سرگردان» و مستند «لِسِک» در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره این دو فیلم خود گفت: موضوع «برف‌های سپید سرگردان» به مرور خاطرات پیرزنی در ده دقیقه پایانی عمرش می‌پردازد. فلسفه زندگی، راز بزرگی است. اینکه در آخرین لحظات عمرت به چه می‌اندیشی و چقدر از زیستت راضی هستی مسئله مهمی است و به احتمال زیاد رازش در عشق خلاصه می‌شود همچون شخصیت اصلی فیلم که در پایان می‌گوید: «عشق تنها حقیقتی است که وجود دارد.»

وی در ادامه درباره مستند «لِسِک» بیان کرد: کلمه «لِسِک» به زبان مازنی و لهجه ساروی‌ها به معنای «حلزون» است. در سکانسی از فیلم می‌بینیم که رقیه زیر درخت انجیری که با همسرش کاشته بود و حالا بارور شده دراز کشیده است و می‌گوید: «من یک روز حلزونی را دیدم که به سختی و آرام سعی می‌کرد از روی برگی به روی برگی دیگر برود. آن لحظه برای من رازی بود.» در واقع برداشت او این است که طبیعت به او نشانه و آگاهی داده است و می‌گوید: «صبور باش، ایمان داشته باش، شب سیاه تو هم سفید می‌شود.» خانواده‌ای که در «لِسِک» به آن‌ها پرداخته شده را از کودکی می‌شناسم و سعی کردم داستان زندگی آن‌ها را با کمی تعلیق روایت کنم. این فیلم قسمت دوم از یک سه‌گانه است که قسمت اول آن فیلم لوتوس بوده است. این فیلم‌ها از سه ساختار کم‌ و بیش یکسان برخوردارند و قرار است در آن‌ها به تاثیر جنگ در ارتباط با یک مادر (لوتوس)، یک همسر (لسک) و یک دختر پرداخته شود. خوشبختانه این فیلم در اولین نمایش جشنواره‌ای خود در دو بخش «مسابقه ملی» و «جایزه شهید آوینی» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و تندیس بهترین فیلم شهید آوینی جشنواره را کسب کرد.

کارگردان «برف‌های سپید سرگردان» درباره مکان جشنواره توضیح داد: متاسفانه ما از نظر سالن‌های نمایش فیلم دچار معضل اساسی هستیم. از لحاظ تعداد سالن‌ها، صندلی‌ها و چگونگی دسترسی به پردیس‌ها و… این‌ها مسایلی است که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. در هر صورت چاره‌ای نیست مگر با همین یکی دو پردیس سینمایی قابل نمایش فیلم جشنواره را پیش برد.

این کارگردان درباره نحوه ارایه فیلم‌ها نیز بیان کرد: رایگان بودن نمایش فیلم‌ها این حُسن را دارد که نمایش فیلم‌ها در دسترس دانشجویان، هنرجویان و افراد کم درآمد جامعه قرار می‌گیرد و شور و هیجان بیشتری در بین علاقه مندان فیلم‌های کوتاه ایجاد می‌کند. از طرفی دیگر جشنواره به جایگاهی رسیده است که می‌تواند کم کم با قیمت پایین مخاطب را عادت به هزینه کردن برای اکران فیلم کوتاه بکند، شاید در کوتاه مدت باعث ریزش مخاطب شود.

کارگردان فیلم مستند «در دامان سرخ کوه» و برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند در جشنواره فیلم کوتاه تهران ۱۳۸۳ درباره فعالیت هایش  در زمینه‌های مختلف بازیگری، نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه و… توضیح داد: در حقیقت امر هنر برای بنده جایگاه مقدسی دارد. شکل، گونه و شیوه آن بستگی به ایده و رابطه آن با مخاطب دارد. خلق اثر هنری تأثیرگذار مهمترین دغدغه بنده است. این روزها بیشتر اوقاتم به نویسندگی، پژوهش و آماده سازی کتاب‌هایم می‌گذرد. همانطور که در سال‌های گذشته نیز مشغول آموزش و تدریس بوده‌ام.

محمدرضا وطن دوست در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: در حال بازنویسی نهایی فیلمنامه بلند سینمایی جدیدم هستیم و همزمان قسمت سوم سه گانه «لوتوس و لِسِک» را در مرحله پژوهش داریم.

بیشتر بخوانید

شیرین برق‌نورد: «پنهان» از دیوارهای پنهان حرف می‌زند/ بلیت‌فروشی ضروری بود

دلاور دوستانیان: پردیس چارسو انتخاب بهتری است/ حلزون‌ها در راهِ جشنواره

زهرا نیازی: «خانه روشنان» در ادامه سه‌گانه‌‌ام است/ بلیت‌ها رایگان نباشد

مهدی فردقادری: «لذت‌های گناه آلود» بهترین تجربه‌ام است/ نه به بلیت رایگان

غزاله رضوی: مردم‌نگاری مرا به سوژه‌ام رساند/ عشق پیرمرد ۸۰ ساله به دختر جوان

در خلاصه فیلم «برف‌های سپید سرگردان» آمده است: تا چشاتو می‌بندی و باز می‌کنی می‌بینی موهات مثله برف سپید شده و وقت رفتنه…

بازیگران و عوامل فیلم «برف‌های سپید سرگردان» عبارتند از: نویسنده، کارگردان، فیلمبردار و تدوین گر: محمدرضا وطن دوست، دستیار اول کارگردانی و فیلمبرداری: علی طالبی، طراحی و ترکیب صدا: حسین مهدوی و حسن مهدوی، با حضور حمیده رزاقی با صدای ربابه بخشی درمی، ترجمه گفتار متن به مازنی: سعداله ولایتی، دستیار دوم فیلمبردار و عکاس پشت صحنه: محمود حق بیان، دستیاران تدوین: نوراله فتاحی و علی وفائی، تصحیح رنگ: عزیز محسنی، موسیقی بومی: خانواده محمدی، مدیر تولید: محسن پویانفر، مجری طرح: سارا معیری، تهیه کننده: محمدرضا وطن دوست، با حمایت حوزه هنری مازندران، تهیه شده در انجمن سینمای جوانان ایران و موسسه فرهنگی هنری «خانه فیلم وطن دوست».

در خلاصه مستند «لِسِک» آمده است: رقیه از هفده سالگی به مدت ده سال در انتظار بازگشت همسرش یحیی مانده است…

بازیگران و عوامل مستند «لِسِک» عبارتند از: نویسنده، تدوینگر و کارگردان: محمدرضا وطن‌دوست، با حضور یحیی حق شناس و رقیه عزیزپور، مدیر فیلمبرداری: علی طالبی، صدابردار و طراح صدا: حسن مهدوی، دستیاران کارگردان: نورالله فتاحی، علی وفایی، تصویر هوایی: محمود حق‌بیان، هماهنگی رنگ تصاویر: علیرضا احمدی، دستیار تدوین: سیدمهدی حسینی، تدوین صدا: شاهین خاکپور، گوینده متن: فاطمه وطن‌دوست، ناظر فنی: عبدالرضا باقری، جانشین تولید: محسن پویانفر، مدیر تولید: سارا معیری، مجری طرح: موسسه فرهنگی و هنری «خانه فیلم وطن‌دوست»، به سفارش گروه تلویزیونی شاهد، با حمایت حوزه هنری مازندران، تهیه شده در بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، تهیه‌کننده: محمدرضا وطن‌دوست.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه در پردیس سینماگالری ملت برگزار می‌شود.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

لسک

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است