فرهنگ باید مهاجم باشد/ این یک شمشیر دو لبه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۳
رضا برجی مطرح کرد؛

فرهنگ باید مهاجم باشد/ این یک شمشیر دو لبه است

رضا برجی می گوید تلاش های خوبی از سوی رادیوهای برون مرزی، رسانه ملی و شبکه های تلویزیونی برای شناساندن فرهنگ ایرانی و اسلامی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، رضا برجی عکاس و مستندساز است که عمر ۳۵ ساله فعالیت حرفه‌ای‌اش در عرصه مستندسازی و عکاسی با جنگ عجین شده است. بیش از سه دهه همنشینی با ملت‌های مختلف و مستندهایی که از وقایع و جنگ های بزرگ داشته، شناخت او از عرصه های مختلف فرهنگی و سیاسی از وی تحلیلگری ساخته که تنها در فضاهای کتابخانه ای کسب دانش اجتماعی نکرده و به شناخت میدانی از مردم جهان دست یافته است، با او گفتگویی درباره نقش شبکه های برون مرزی در انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

*جمهوری اسلامی طی سال های اخیر الگوی بسیاری از مردم حق طلب در سطح جهان بوده است، شبکه های برون مرزی ایران نظیر پرس تی وی و العالم و … تا چه میزان می توانند به عنوان الگو و صدای انقلاب اسلامی در سطح جهان مطرح باشند؟

-هر فرهنگی سعی می کند آنچه را که دارد به دیگری انتقال دهد. دو شکل برای این انتقال می تواند وجود داشته باشد، یکی اینکه این فرهنگی که می خواهد برای خودش تبلیغ کند، تلاش می کند در کنار آن فرهنگ قرار بگیرد، یا نه آن فرهنگ را حذف کند و آنچه که خودش دارد را آنجا پیاده کند. اگر ما بخواهیم فرهنگ ایرانی – اسلامی را جایگزین آنچه که آن‌ها دارند قرار دهیم، خیلی سخت و شاید در مواردی ناممکن است، اما اگر بخواهیم آنچه را که داریم به عنوان فرهنگ ناب انسانی ترویج کنیم و آزاداندیشانه آن را تعریف کنیم اول باید هدف را بشناسیم، فرهنگ جامعه هدف را بدانیم و بعد اقدام کنیم.

*نفوذ رسانه ای در میان مردمی که ابرقدرت های رسانه ای در آنجا حضور دارند، چگونه ممکن می شود؟

-فرهنگ باید مهاجم باشد، مثل فرهنگ غرب یا آمریکایی که قصد دارد دیگر فرهنگ ها را حذف کند، ابتدا باید نقاط ضعف آن ها را شناخت. بعد از اینکه نقاط را شناسایی کردیم، حالا چگونگی برنامه ریزی برای مورد حمله قرار دادن آن فرهنگ بیگانه مهم می شود، ما این موارد را در ارتباط با تهاجم فرهنگی تعریف می کنیم که اگر یک تهاجم فرهنگی صورت می گیرد، ما به چه شکلی مقابله می کنیم، چیزی به اسم مقابله و دفاع فرهنگی اصلا وجود ندارد، در مقابل حمله، آن‌ها حمله می کنند. ارزیابی من این است که شبکه های برون مرزی ایران در این زمینه در حد بضاعتی که داشته اند، موفق عمل کرده اند. در سفری که به اروپای مرکزی داشتم مشاهده کردم که چند نفر با شنیدن رادیوهای برون مرزی ما شیعه شده اند بعد از آن دنیای مجازی و اینترنت آمد و ما مورد تهاجم قرار گرفتیم، الان سعی می کنیم یک تهاجمی را دوباره سازمان دهی کنیم.

*ترفندهای شما برای این تهاجم رسانه ای که شبکه های برون مرزی کشورمان می توانند داشته باشند، چیست؟

-این یک شمشیر دو لبه است، آن ها ما را با یک لبه اش می زنند، ما می توانیم با آن لبه دیگر آن‌ها را مورد تهاجم قرار دهیم و همه منوط به این است که ما اهمیت این موضوع را شناخته و بررسی میدانی کرده باشیم؛در حال حاضر واقعا نمی دانیم به جهت میدانی و آماری پرس تی وی چقدر تاثیر گذاشته است.

*فرهنگ ایرانی اسلامی را به وسیله شبکه های برون مرزی ایران چگونه می توان انتقال داد؟

-فرهنگ ایرانی و از فرهنگ اسلامی، فرهنگ خاص خودمان و فرهنگ نابی است که باید آن را بشناسانیم. متاسفانه این فرهنگ ناب مورد تهاجم قرار گرفته، هر چند در فضای داخلی پسرفت های وحشتناکی در بحث حفظ و نشر فرهنگ ایرانی – اسلامی داشته ایم اما در سطح بین الملل و توسط شبکه های برون مرزی کشورمان اعم از رادیوهای برون مرزی رسانه ملی و شبکه های تلویزیونی چون سحر و الکوثر و …. تلاش های خوبی صورت گرفته است. شهید آوینی مطرح می کرد که اگر خودت ایمان داشته باشی آنچه را که خودت داری انجام می دهی درست است، یقین بدان مخاطب تو هم همین را می گیرد اما اگر خودت شک داشته باشی مخاطب هم یقینا قبول نمی کند.

*در پایان چه چشم اندازی برای آینده شبکه های برون مرزی ایران متصور هستید؟

-آنچه که من فکر می کنم به عنوان چشم انداز برای آینده برون مرزی می توانیم متصور شویم این است که  آن‌ها تا جایی اجازه می دهند ما کار کنیم که مزاحمتی برای آن‌ها نداشته باشیم. باید تاثیر شبکه‌های برون مرزی را به جایی برسانیم که مخاطب خودش پیگیر شبکه باشد و اگر از روی ماهواره حذف شد در فضای مجازی بگردد و آن را پیدا کند. به نظرم مخاطب از ما شناخت پیدا کرده و فهمیده جریان در عالم چیست و چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و همین می تواند به عنوان فرصت از جانب شبکه های برون مرزی کشورمان مورد استفاده مطلوب قرار گیرد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است