جایزه یک عمر فعالیت هنری فستیوال فیلم توکیو برای تاتسویا ناکادای | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۶

جایزه یک عمر فعالیت هنری فستیوال فیلم توکیو برای تاتسویا ناکادای

بنابر اعلام جشنواره فیلم توکیو، در سی و دومین دوره این رویداد آسیایی از تاتسویا ناکادای تجلیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از هالیوودریپورتر، جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو جایزه یک عمر فعالیت هنری خود را به تاتسویا ناکادای هنرپیشه بزرگ ژاپنی اهدا خواهد کرد.

ناداکای سابقه کار با برخی از مهم‌ترین فیلمسازان کشور ژاپن را دارد و طول هفت دهه فعالیت حرفه‌ای خود در آثاری نقش‌آفرینی کرده است که اینک بخشی از میراث فرهنگی این کشور با تاثیرات بزرگ بین‌المللی به حساب می‌آیند.

از فعالیت‌های او می‌توان به بازی در «صورت دیگری»(۱۹۶۶) به کارگردانی تشیگاهارا هیروشی، «وقتی زنی از پله‌ها بالا می‌رود»(۱۹۶۰) به کارگردانی میکیو ناروسی، «شمشیر عذاب»(۱۹۶۶) به کارگردانی کی‌هاچی اوکاموتو، «گیوکین»(۱۹۶۹) به کارگردانی هیدئو گوشا، «تصویری از جهنم»(۱۹۶۹) به کارگردانی شیرو تویدا و «وسوسه غریب»(۱۹۵۹) به کارگردانی کن ایچیکاوا، اشاره کرد.

با این حال نام تاتسویا ناکادای بیش از همه با با آکیرا کوروساوا، فیلمساز بزرگ ژاپنی گره خورده است. این دو در ۶ فیلم با یکدیگر کار کرده‌اند. کوروساوا کارگردان اولین فیلم ناکادای، یعنی «هفت سامورایی»(۱۹۵۴) بود و این همکاری بعدها در فیلم‌های «یوجیمبو»، «سانجورو»، «بهشت و دوزخ»، «کاگه‌موشا» و «آشوب» تکرار شد.

ناکادای علاوه بر این، در طول سالیان یک همکاری پربار با ماساکی کوبایاشی داشت که به تولید ۱۱ فیلم شامل مجموعه سه‌گانه معروف و حماسی «وضع بشر» منتهی شد.

این بازیگر ۸۶ ساله همچنان در حال فعالیت است و آخرین فیلمش با نام «بازگشت» در بخش برنامه‌های ویژه فستیوال فیلم توکیو به نمایش درخواهد آمد. این درام سامورایی به کارگردانی شیگه‌میچی سوگیتا در فرمت ۸Kضبط شده و اوایل همین ماه در نمایشگاه میپکام برای اولین بار به نمایش درآمد.

نابوهیکو اوبایاشی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ژاپنی دیگر فردی است که جایزه یک عمر فعالیت هنری جشنواره فیلم توکیو را دریافت خواهد کرد.

سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو از ۲۸ نوامبر آغاز شده و تا ۵ نوامبر ادامه خواهد داشت.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است