«تنهاتر از مسیح» از غربت امام حسین می‌گوید/ ترکیب اپرا و تعزیه | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۵

«تنهاتر از مسیح» از غربت امام حسین می‌گوید/ ترکیب اپرا و تعزیه

کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» با اشاره به روند شکل گیری این تئاتر دینی بر لزوم کار گروه تاکید کرد.

حسن بزرا کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» که ویژه ایام اربعین حسینی و ماه صفر تا ۶ آبان در بوستان ولایت ماه روی صحنه می رود درباره ترکیب هنرهای نمایش آیینی و مذهبی با تکنولوژی‌های مدرن و روز دنیا و تاثیرگذاری بر مخاطب در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا  گفت: اگر ما بخواهیم خوراک فرهنگی مردم همچون تئاتر و سینما را با نگرشی قدیمی و سنتی به مخاطب ارایه بدهیم قطعا با استقبالی چشم‌گیر نسبت به اثر مواجه نمی‌شویم و آن هنر میان مردم مفقود باقی می‌ماند.

وی درباره چشم‌انداز سبک نمایش سه‌وجهی که بهزاد بهزادپور مبدع آن بوده‌است، بیان کرد: ابداع این گونه‌ نمایشی که بهزاد بهزادپور آن را رقم زد به دلیل بکر بودن، چندرسانه‌ای بودن و اتفاقات ویژه‌ای که اینگونه نمایش رقم می‌زند،‌ دارای چشم‌اندازی روشن است و مخاطبان و تماشاچیان این اثر بسیار از آن لذت می‌برند.

این کارگردان با اشاره به تولید محدود و کم آثار دینی در حوزه نمایش خاطرنشان کرد: متاسفانه معضلی در کشور ما وجود دارد و آن تولید نشدن آثار آیینی و مذهبی است. با اینکه ما در یک کشور اسلامی و شیعه زندگی می‌کنیم اما باید برای اجرای اینگونه آثار نمایشی بجنگیم. متاسفانه هنوز نمی‌دانم که با این بودجه‌های کلان فرهنگی و هنری سازمان‌ها چرا کسی به تولید این آثار رغبت نشان نمی‌دهد.

کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» با تاکید بر غفلت از کار تیمی در عرصه نمایش آیینی و مذهبی اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما مخصوصا در عرصه نمایش کار تیمی وجود ندارد و اکثرا گروه‌ها بعد از انجام یک کار پراکنده و گروه متلاشی می‌شود، اما این گروه نمایشی چندین سال است که به پختگی و فرمولی از محتوا و شکل و شمایلی رسیده که با ریتم،‌ ظرافت متن، نریشن نمایش هماهنگی دارد و در این مسیر حرکت کرده و به تولید اثر می‌پردازد.

بزرا یادآور شد: وقتی کار تیمی می‌تواند بسیار مثبت و برای مخاطبان موثر باشد پس باید آن را در جامعه مخصوصا در تولید آثار هنری به یک الگو تبدیل کنیم. تماشاچی امروزه، ‌یک تماشاچی بی صبر و تحملی است که اگر بخواهیم یک داستانی را در نمایش از ابتدا و با روندی آرام برایش بازگو کنیم، نمی‌پذیرد بلکه باید با ریتم تند و کات‌های سریع مطلب را به او برسانیم و این قابلیت‌ها در سالن‌های نمایش به‌راحتی قابل دسترس است.

برزا در پایان سخنانش با اشاره به نبود زیرساخت‌های تولید آثار آیینی و مذهبی در کشور گفت: اگر کارهای دینی،‌ مذهبی و آیینی تئاتر بخواهند به سمتی حرکت کنند که در ذهن تماشاگر جای داشته‌باشند و مخاطب را به خود علاقه‌مند کنند باید از نیروهای متخصص و کارآمد استفاده کنند و بر بازیگران سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را در این مسیر تربیت کنند تا نتیجه‌ای مثبت‌ در زمینه‌ ترغیب مخاطب به این‌گونه آثار بدست بیاورند.

در توضیح نمایشنامه «تنهاتر از مسیح» آمده است: هرچند طی قرن‌های پانزدهم تا هفدهم و شروع تجربه زندگی مدرن و شکل‌گیری جوامع برپایه مدنیت همسو با پیشرفت‌ها و توسعه فضای زندگی و شهری به عنوان هنری جریان ساز در جهان نام گرفت. هنر تئاتر همواره با مفاهیم دینی و مذهبی در مسیر گذار و تحول تاریخی از قرن هفدهم تا امروز همراه بوده است. در حقیقت ارادت و اصالت هنر تئاتر به پیشینه رفتارهای آیینی و برآمده از والد اصلی خویش یعنی رخدادها و رفتارهای آیینی مردمان هیچگاه باعث نشد حتی پس از گذر از مکاتب و مسیرهای فکری مختلف؛ شاهد فاصله گرفتن مفهوم و بازتاب داشته های دینی در آثار تئاتری جهان باشیم.

در ایران نیز با وجود آنکه تئاتر به عنوان هنری غربی و وارداتی از دوران مشروطه در شکل فعالیت‌های فرهنگی ایرانیان ظهور کرد، اما در سیر تحول در جامعه فرهنگی اصل هویت و ریشه خود یعنی بازتاب کنش و همراهی با مفاهیم دینی را نه تنها فراموش نکرد بلکه همواره ارتباط با آن را حفظ کرده است.

تئاتر دینی در شکل کنونی‌اش یکی از مفاهیم هنری پس از انقلاب به حساب می‌آید. تئاتری که قرار است مفاهیم دینی را در شکل دراماتیکش به نمایش بگذارد. به عبارتی مفاهیم از شکل انتزاعی و ذهنی خود خارج شده و در قالب نمایش عینی می‌شود. یکی از این نمایش‌ها که این شب‌ها در جنوبی‌ترین منطقه تهران، بوستان بزرگ ولایت بر صحنه می‌رود، نمایش «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی حسن بزرا و همکاری سازمان فرهنگی و هنری اوج است.

نمایش «تنهاتر از مسیح» روایتش را از ورود مسلم بن عقیل، سفیر امام حسین به کوفه شروع می‌کند و تا مدافعان حرم می رسد. در تمام طول ۱۴ قرنی که این نمایش پس از قیام عاشورا نمایش می دهد، گروه‌ های مختلفی از حق طلبان و آزادگان شیعه، امتدادی از همان کاروانی هستند که به سوی عاشورا می رفت. عبارت تنهاتر از مسیح که نام این اثر است، به‌نظر می‌رساند که سالار شهیدان کسی است که هیچ یار و یاوری نداشته است اما معنای حقیقی این عبارت یگانگی و غربت امام حسین است.

نمایش چنین روایت می کند که پدر آزادگان تاریخ در طول قرن ها همیشه یاورانی داشته که دنباله رو مسیر، هدف و آرمان او بودند. تکنیک روایت این نمایش ترکیبی از تکنیک‌های مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی، اعم از باستانی، میانه و مدرن است. همچنین در این کار سبک‌ های ایرانی، عربی و اروپایی ترکیب شده اند و از تمام امکانات زیبایی شناختی تئاتر استفاده شده است. تکنولوژی های جدید و روش های سنتی نمایش هم در تنهاتر از مسیح به خوبی ترکیب شده اند. صداهای نمایش ضبط شده شده هستند و در وسط صحنه یکسری پرده ‌هایی نصب شده که پشت هر کدام از آن ها ادامه میزانسن نمایش در دوره ای دیگر رونمایی خواهد شد. نمایش ۴۰۰ بازیگر دارد که در پرده های مختلف وارد و خارج می شوند.

«تنهاتر از مسیح» به اپرا هم بی‌شباهت نیست. ترکیب اپرا و تعزیه معجون شگفت انگیزی از آب درآمده که طی چند سال اخیر علاقه‌مندان بسیاری را به خودش جلب کرده است و تنهاتر از مسیح یکی از نمونه های شاخص آن در این سال ها بوده است. مبدع اصلی این سبک نیز بهزاد بهزادپور بوده‌است.

این نمایش با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری تهران از تاریخ ۱۷ مهر ماه لغایت ۶ آبان ماه هر شب در بوستان ولایت شهر تهران اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000