«جنگنامه غلامان» ادای احترام به هنر نمایش در ایران است | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳

«جنگنامه غلامان» ادای احترام به هنر نمایش در ایران است

دراماتورژ و کارگردان نمایش «جنگنامه غلامان» از دلایل انتخاب این اثر نمایشی نوشته بهرام بیضایی و اجرای آن در تالار قشقایی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، محسن حسینی دراماتورژ و کارگردان نمایش «جنگنامه غلامان» با انتشار یادداشتی از دلایل انتخاب این اثر نمایشی نوشته بهرام بیضایی و اجرای آن در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی را ارایه داد.

در یادداشت محسن حسینی آمده است: «مضحکه «جنگنامه  غلامان» اثر بهرام بیضایی  یک مجلس درباره سه سیاه با نام های «الماس»، «مبارک» و «یاقوت» است که به خدمت اربابان خود و یا به روایت نویسنده پهلوانان پوشالی به نام «ببرازخان»، «شیرباش خان» و یا «اژدرخان» در آمده تا از سطل های آب آنها در نبودشان نگهداری کنند، زیرا پهلوانان مدام دن کیشوت وار با دشمنان خیالی خود در جنگ، نبرد و هراسند.

سیاهان این نمایش هم به گونه اودیسه سفر خود را همانا در فانتزی، خیال، خواب، رویاهایشان و حتی کابوس های خود همچنان تلخک وار، به عبارتی به روایت تیتر نمایش مضحکه ای آغاز کرده و در کشاکشی دراماتیک و تعلیقی غافلگیر کننده دو سیاه از این سه نمایش یعنی «مبارک» و «یاقوت» به شکل واقعی تر خود و به شکلی «ترگل» و «معروف» درآمده که خود داستانی از عاشقانگی ها و پیروزی سرانجام عشق بر همه چیزهای دیگر را حکایت و روایت دارد. در این فضا نمایشی است که سیاهِ واقعی نمایش، یعنی «الماس» همچنان سیاه باقی می ماند.

در این کارزار، شوریدگی و شیدایی این نمایشگران و یا همانا مقلدین سیاهان، پهلوانان با انرژی سرشار دیونیزوسی خود در سکوی این نمایش خاص، بار دیگر ادای احترام تمام قد خود را به هنر سترگ نمایش در ایران، تعزیه و تخت حوضی را در رویارویی با روح و جوهره اثر نمایشی و به عبارتی آپولونی صحنه نمایش اعلام کرده و تماشاگران را یک بار دیگر به این ضیافت شور، شیفتگی و شیدایی مضحکه «جنگنامه غلامان» تقلید در یک مجلس دعوت می کند.»

نمایش «جنگنامه غلامان» نوشته بهرام بیضایی و کارگردانی محسن حسینی هر روز ساعت ۱۸ در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.

در این نمایش مرجان صادقی، فاطمه صارمی، الهه مونسی، شقایق سرسختی، مریم آشوری و لیلی جنیدی به ایفای نقش می پردازند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است