دستورالعمل صدور پروانه نمایش مانع فعالیت هنرمندان نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۴
مدیرکل هنرهای نمایشی در گفتگو با صبا:

دستورالعمل صدور پروانه نمایش مانع فعالیت هنرمندان نیست

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد که دستورالعمل صدور پروانه اجرای نمایش مانع فعالیت هنرمندان نیست.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره دستورالعمل صدور پروانه اجرای نمایش که با انتقادات مختلفی از سوی جمعی از تئاتری‌ ها و انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر همراه شده است، توضیح داد: این شیوه نامه ابلاغ شده، تجمیع اسناد و ضوابط صدور مجوز است که بعضی از آن ها اسناد بالادستی محسوب می شوند از جمله مصوبه ۴۶۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی که با هدف  تسهیل فعالیت هنرمندان اتخاذ شده است و هویت تخصصی هنرمندان حوزه نمایشی را تعریف می کند.

وی ادامه داد: بعد از ابلاغ این شیوه نامه، هنرمندان به مفاد این دستورالعمل ایراد گرفتند اما تعابیر متفاوت از ضوابط این دستورالعمل موجب شد تا بسیاری از هنرمندان اعتراض کنند در حالی که این شیوه نامه با این هدف که بتواند ضوابط حوزه هنرهای نمایشی را تدوین کند، تدوین شده است و هیچ مانعی برای فعالیت هنرمندان ایجاد نمی کند.

شهرام کرمی با اشاره به  بند ۹ این دستورالعمل و فعالیت هنرمندان بیان کرد: مطابق با بند ۹ سایر مقررات در این آئین نامه هر کسی  می تواند به عنوان کارگردان، متقاضی اجرا باشد و ما هم شرایطی را یرای او فراهم کرده ایم که از دو روش می تواند پروانه نمایش را دریافت کند که راه اول این است که فارغ التحصیل رشته هنرهای نمایشی از یکی از دانشگاه های معتبر باشد و یا این که از سوی سه استاد یا پیشکسوت هنرهای نمایشی و یا صنوف رسمی این حوزه معرفی شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: تئاتر ما در سال های اخیر رشد خوبی کرده است و نیاز داریم کارگردانان طبق اصول و چارچوبی فعالیت کنند. چرا که در همه حوزه های هنری از جمله سینما هم، چنین دستورالعملی وجود دارد و هرکسی نمی تواند به این راحتی در این حوزه فعالیت داشته باشد و باید پروانه ساخت فیلم را دریافت کند.

وی درپایان درباره مدت زمان لازم برای گرفتن پروانه نمایش بیان کرد: ما زمان کافی برای گرفتن پروانه نمایش در نظر گرفته ایم که سقف آن یک ماه است و اگر متنی به ما ارائه شد و در مدت زمان سی روز ما پاسخگو نبودیم هنرمندان حق اعتراض دارند. البته این مدت یک ماهه به این معنی نیست که ما سی روز بعد پاسخگو خواهیم بود بلکه این سقف زمان تعیین شده برای پاسخگویی است.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است