زمینه‌ای برای نمایش فیلم‌های ایرانی که اهمیت و ارزش تاریخ سینمایی دارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۸
مدیر باشگاه فیلم هنر و تجربه در گفتگو با صبا:

زمینه‌ای برای نمایش فیلم‌های ایرانی که اهمیت و ارزش تاریخ سینمایی دارند

مدیر باشگاه فیلم هنروتجربه درباره این باشگاه، اهداف آن، نوع انتخاب فیلم‌ها، موفقیت‌های به دست آمده و برنامه‌های پیش رو گفت.

امیرحسین سیادت

امیرحسین سیادت مدیر باشگاه فیلم هنروتجربه در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا دربارهاین باشگاه که از تابستان امسال فعالیت خود را جدی تر کرده است، توضیح داد: رویکرد اصلی این باشگاه همسو با اهداف کلی موسسه سینمایی «هنر و تجربه» است و ما در این باشگاه به انواع فیلم‌های ایرانی‌ (داستانی، مستند، کوتاه و انیمیشن) که اهمیت و ارزش تاریخ سینمایی دارند و لزوما آثار پرمخاطب سینمای بدنه نیستند می‌پردازیم؛ آثاری ویژه و بعضا مهجور و هماهنگ با ذائقه‌ مخاطب جدی که اغلب حس و حال تجربی دارند و هر یک از بعدی فنّی یا زیباشناسانه سینمای ایران را ارتقا داده‌اند یا زمینه‌ بروز استعدادهای بالقوه‌ سینمای ایران را فراهم ساخته‌اند.

وی درباره نوع انتخاب فیلم‌ها گفت: فیلم‌ها با توجه به ارزش و اعتبار تاریخ سینمایی‌شان و نیز در نتیجه‌ مشورت با استادان، مدیران و صاحب‌نظران حوزه‌ سینما انتخاب می‌شوند. برنامه‌‎های باشگاه حاصل همکاری مراکزی چون فیلمخانه‌ ملی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن سینمای جوانان ایران با موسسه هنر و تجربه است. این مراکز جز آن که می‌کوشند آثار انتخاب‌شده را با بهترین کیفیت ممکن (اغلب نسخه‌های ترمیم‌شده) در اختیار باشگاه فیلم بگذارند، همواره پیشنهادهایی نیز برای پربارتر شدن برنامه‌ها ارایه می‌دهند.

سیادت درباره موفقیت‌های به دست آمده این باشگاه مطرح کرد: تماشای آثار مهم تاریخ سینمای ایران، آن هم با کیفیت بسیار مطلوب و در سالن سینما و روی پرده‌ بزرگ برای هنرجویان، پژوهش‌گران و به طور کلی مخاطبان جدی سینما، امری‌ دلپذیر و ضروری است برای مثال تصاویر پشت‌صحنه‌ فیلم «گاو» که ۵۰ سال پس از ساخت فیلم به تازگی در فیلمخانه‌ ملی کشف شده، حاوی نکات کلیدی و ظریف تاریخ سینما است که مخاطبان جدی هرگز آن را از دست نخواهند داد. همین‌طور دیدن نسخه‌های ترمیم‌شده‌ مستند «خانه‌ی خدا»، انیمیشن‌های علی اکبر صادقی یا «سازدهنی» و «دونده»ی امیر نادری، تجربه‌ای ویژه است چراکه مخاطب هرگز آثار یادشده را با کیفیتی چنین مطلوب تماشا نکرده است.

مدیر باشگاه فیلم هنروتجربه در پایان درباره برنامه‌های پیش رو گفت: برنامه‌ حال حاضر باشگاه، مروری بر پویانمایی‌های دهه‌‎های اخیر کانون پرورش فکری است. در این برنامه طی سه سانس، منتخبی از انیمیشن‌های برتر که در کانون پرورش فکری تولید شده‌اند به نمایش در می‌آید و مخاطبان می‌توانند با طیف متنوعی از تجربه‌ها، سبک‌ها و تکنیک‌های انیمیشن‌ ایران آشنا شوند و سیرِ تدریجی تحول این آثار را ببینند. برنامه‌ بعدی مروری است بر برخی محصولات مدرسه‌ باغ فردوس؛ مدرسه‌ای که پس از انقلاب در باغ فردوس تاسیس شد و استادانی چون شهاب عادل، محمدرضا اصلانی، سیف اله داد و … در آن تدریس کردند و نفراتی چون ارد عطارپور، شادمهر راستین و پیمان قاسمخانی در آن درس خواندند. نمایش این آثار می‌تواند برای مخاطبی که مایل است نمونه‌ای از آثار موفق مدرسه‌ای را تماشا کند و با کم و کیف محصولات باغ فردوس آشنا شود فرصتی مغتنم است. برنامه‌ بعدی، نمایش چشم‌اندازی از آثار سینمای جوان خواهد بود و طی آن چند تجربه‌ کوتاه و قدیمی نفراتی چون علی مصفا، علی محمد قاسمی، مجید برزگر و بایرام فضلی به نمایش در خواهند آمد.

محمد زکی زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است