ایران برای اولین‌بار با یک انیمیشن بلند سینمایی به اسکار می‌رود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۷
اشکان رهگذر در گفتگو با صبا:

ایران برای اولین‌بار با یک انیمیشن بلند سینمایی به اسکار می‌رود

بنا بر اعلام رسمی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار انیمیشن «آخرین داستان» به کارگردانی و نویسندگی اشکان رهگذر واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین انیمیشن اسکار ۲۰۲۰ شناخته شده است.

اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن بلند «آخرین داستان» که از سوی آکادمی اسکار واجد حضور در این رقابت معتبر جهانی شده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا گفت: خوشبختانه انیمیشن «آخرین داستان» یکی از ۳۲ اثر انیمیشنی خواهد بود که بنا بر اعلام رسمی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین انیمیشن اسکار ۲۰۲۰ شناخته شده است.

وی افزود: کار روی این انیمیشن ۹ سال زمان برد و تاکنون از ۱۱ فستیوال داخلی و خارجی جایزه برده است.

این انیماتور خاطرنشان کرد: شرکت ۷ sky Entertainment در کنار استودیو هورخش پخش جهانی انیمیشن «آخرین داستان» را بر عهده دارند و امیدواریم حضور در اسکار هم به خوبی اتفاق بیفتد.

رهگدر اضافه کرد: در حوزه انیمیشن کوتاه حدود سه سال پیش برادران نکویی با «استریتی» واجد شرایط حضور در اسکار شدند ولی در سینمای انیمیشن این اولین بار است که یک انیمیشن بلند واجد شرایط می شود و من واقعا خوشحال هستم.

تهیه کننده انیمیشن کوتاه «زاغ و پنیر» درباره وضعیت انیمیشن در ایران بیان کرد: متاسفانه انیمیشن در کشور ما مهجور واقع شده است و ما دو سال زمان گذاشتیم تا این انیمیشن را برای اسکار بفرستیم و نهاد مربوطه برای معرفی نماینده ایران به اسکار آن سهمیه را به انیمیشن اختصاص نداد.

رهگذر در پایان گفت: همچنین کار دیگری دارم که یک انیمیشن بلند است و سه سال است مقدمات کار را فراهم کردیم و به زودی اطلاع رسانی می شود.

انیمیشن «آخرین داستان» برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه فردوسی است. در این انیمیشن جمشید رفته است و ضحاک در پی طمع و جاه طلبی برای محاصره جمکرد به نیابت از پدر بر تخت جمشید تکیه می‌زند، اما افسوس که اهریمن بر وجود ضحاک سیطره یافته و تاریکی او تمام شهر را فرا می‌گیرد. در این میان آفریدون که کودکی است کشاورززاده، متولد می‌شود و برای دادخواهی خون پدر و مادرش پیرو کاوه آهنگر قیام می‌کند.

همچنین سال ۲۰۱۶ حدود ۱۴ بازیگر معروف صداپیشگی روی این انیمیشن کار کردند. اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پورشیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری، زهیر یاری از مجموع بازیگرانی‌ هستند که در این انیمیشن صداپیشگی کرده‌اند.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

یک نظر