«نقد فیلم‌های سینمای ایران» کتاب شد/ مرور ۴ دهه در ۴ جلد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۱
عزیزالله حاجی مشهدی به صبا گفت:

«نقد فیلم‌های سینمای ایران» کتاب شد/ مرور ۴ دهه در ۴ جلد

عزيزالله حاجي مشهدی از چاپ و انتشار مجموعه چهار جلدی «گزیده نقد فیلم های سینمای ایران» به عنوان کارنامه 45 ساله نوشتارهای سینمایی خود خبر داد.
عزیزالله حاجی مشهدی منتقد فیلم و مدرس سینما در گفتگو با خبرنگار صبا از چاپ و انتشار مجموعه چهارجلدی «گزیده نقد فیلم های سینمای ایران» به عنوان کارنامه ۴۵ ساله نوشتار های سینمایی خود خبر داد و گفت: این مجموعه چهار جلدی که دربرگیرنده گزیده نقد فیلم های چاپ شده من در مجله ها و روزنامه‌های مختلف است به تفکیک فیلم های تولید شده در چهار دهه ۶۰ ،۷۰، ۸۰ و ۹۰ خورشیدی تنظیم شده است.
این منتقد سینمایی با بیان این که این مجموعه در یک نگاه کلی می تواند  تصویری به نسبت روشن از کارنامه تولید فیلم در چهار دهه اخیر سینمای ایران به دست دهد، یادآور شد: اگرچه عمده فیلم های نقد شده در این مجموعه به تولیدات ۴۰ ساله اخیر سینمای ایران مربوط می شود، با این همه، به انگیزه نمایش همگانی برخی آثار شاخص پیش از انقلاب و نمایش مجدد آن ها در گروه سینمای «هنر و تجربه»، نقد این دسته از فیلم ها نیز در این مجموعه گرد آمده است.
وی درباره چگونگی گردآوری و انتشار مجدد این نقدها بیان کرد: نقد فیلم هایی که در این مجموعه گردآمده است، بازیابی تمامی نقدهای چاپ شده من طی چهار دهه گذشته است که خوشبختانه نمونه ای از آن ها را در اختیار داشته ام و با گذشت چندین سال از چاپ آن ها در مجله ها و روزنامه های مختلف، با حروف چینی دوباره و همگون سازی شیوه نگارش نوشته ها بی آن که هیچ تغییری در متن نوشتارها و محتوای آن ها داده شود، منتشر شده و تصویری به نسبت گویا از فیلم های تولید شده در چهار دهه از سینمای ایران ارایه شده است.
حاجی مشهدی انتشار مجموعه چهارجلدی «نقد فیلم های سینمای ایران» را بازتاب و تجلی گوشه هایی از شور و شیفتگی خود به تماشای فیلم ها و تلاش برای نزدیک شدن به جهان فیلمسازان و نوع نگاه و اندیشه های آنها دانست و اظهار کرد: شاید بتوان این مجموعه نقدها را علاوه بر تقسیم بندی زمانی ۱۰ ساله به گونه دیگری نیز تقسیم بندی کرد از جمله بر پایه کارنامه فیلمسازی هر کارگردان در فصل های جداگانه یا با توجه به نوع و گونه فیلم ها از نظر «گونه شناسی» و یا بر اساس دوره های مختلف فیلمسازی و گروه بندی فیلمسازان نسل های مختلف سینمای ایران. با این همه ترجیح من این بود که گزیده نقد فیلم ها را بر اساس یک دهه از کارنامه فیلمسازی سینمای ایران تنظیم و تقسیم بندی کنم.
این مدرس سینما، با گلایه از شرایط بسیار دشوار و نامساعد چاپ و انتشار کتاب و گرانی کاغذ و نبود حامیان فرهنگی اظهار کرد: در کنار حمایت از جریان تولید فیلم باید به ادبیات سینمایی و مباحث آکادمیک و جنبه‌ های نظری سینما نیز توجه شود. این پشتیبانی ها حتی اگر به گونه غیرمستقیم با خرید تعداد قابل توجهی از کتاب های چاپ شده یک نویسنده و مولف از سوی برخی مراکز و سازمان های شناخته شده یا حتی از طرف برخی از دفاتر خصوصی تولید و پخش فیلم های سینمایی و مستند نیز صورت پذیرد، می تواند به غنای ادبیات سینمایی و رشد و تعالی سینمای کشور منجر شود.
وی افزود: بدیهی است که انتشار این مجموعه، برای دانشجویان رشته های مختلف سینمایی به ویژه به منظور پژوهش و نگارش پایان نامه های دانشگاهی و همچنین برای بسیاری از علاقه مندان سینمای ایران که بخواهند دقیق‌تر و روشن‌تر از وضعیت کیفی فیلم‌های تولید شده در چند دهه گذشته اطلاعاتی به دست آورند، بسیار مناسب است.
این منتقد در پایان تاکید کرد: از آنجا که در انتشار این مجموعه بحث انتفاع مادی در اولویت نبوده و تنها دغدغه ام، تامین هزینه های خرید کاغذ، چاپ و صحافی کتاب ها بوده است در قیمت گذاری کتاب ها نیز به منظور رعایت حال دانشجویان و علاقه مندان و سینما دوستان جوان بهای این مجموعه چهار جلدی با حجم حدود ۱۶۰۰ صفحه از بهای متعارف و معمول روز حدود ۲۵ درصد پایین تر تعیین شده و قیمت این مجموعه ۱۲۰ هزار تومان است.
مجموعه چهار جلدی «گزیده نقد فیلم های سینمای ایران» در شمارگان ۴ هزار نسخه با قیمت ۱۲۰ هزار تومان از سوی نشر تراشه دانش و با هزینه شخصی مولف کتاب، به چاپ رسیده است و علاقه مندان برای دریافت این مجموعه می توانند ساعت ۹ تا ۱۶ با «دفتر طرح و نقش نخستین» با شماره تلفن ۶۶۹۲۴۱۷۹ – ۰۲۱ تماس بگیرند.
فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000