آرشیو ملی فیلم مستند راه‌اندازی می‌شود/ انتشار شیوه‌نامه مرکز گسترش | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۲
مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستندو تجربی خبر داد:

آرشیو ملی فیلم مستند راه‌اندازی می‌شود/ انتشار شیوه‌نامه مرکز گسترش

نشست خبری مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای تشریح برنامه های جدید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، اولین نشست رسانه ای محمد حمیدی مقدم مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صبح امروز سه شنبه ۲۳ مهرماه در این مرکز برگزار شد.

شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش در ابتدای این نشست با اشاره به این که حمیدی مقدم سیزدهمین مدیرعامل مرکز گسترش است که با سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» مقارن شده آن را به فال نیک گرفت. وی گفت: در این جلسه به تبیین فعالیت ها و رویکردهای مرکز گسترش با توجه به شیوه نامه تولید فیلم های مستند خواهیم پرداخت.

وی افزود: شیوه نامه تولید فیلم های مستند آثار تجربی و انیمیشن امروز روی وب سایت مرکز قرار می گیرد.

محمد حمیدی مقدم در ابتدای سخنان خود با توجه به انتشار شیوه نامه مرکز گفت: ابتدا می خواهم به این سوال جواب دهم که چرا مرکز گسترش اهمیت ویژه ای در نقشه سینمای ایران دارد؟ با توجه به وضعیت مالی سینمای امروز، مرکز گسترش از نظر مادی نقش تعیین کننده ندارد اما از نظر نگاه زیبایی شناسی نقش تعیین کننده دارد.

وی به پنج جایگاه ویژه مرکز گسترش اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به تحولات سریع جامعه و فناوری های رسانه و همچنین دسترسی به قابلیت های ساخت مستند، اشتراگ گذاری آنها و … اهمیت مستند در جهان امروز بالا رفته است و مرکز گسترش با این شناخت می خواهد از این فرصت استفاده و نگاه تازه به سینمای مستند ایجاد کند.

مدیرعامل مرکز گسترش افزود: ما در پنج جایگاه تاثیرگذاریم که اولین آن در حوزه سینمای مستند است. مرکز گسترش از پایگاه های اصلی فیلم مستند از نظر قرارگیری در جشنواره های جهانی و تولید فیلم های متفاوت، اندیشمند و جریان ساز است که با این نگاه تنوع گونه ها و ژانرهای متفاوت سینمای مستند از جمله اهداف فعلی و افق های رو به آینده ما در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

وی در ادامه سینمای انیمیشن را دومین بخشی معرفی کرد که مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی در این زمینه تأثیرگذار بوده است و یادآور شد: انیمیشن با توجه به زیرساخت ها و ویژگی هنر-صنعتی بودن آن، جایگاه اساسی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دارد و این مرکز حمایت ویژه خود را از انیمیشن های کوتاه و خلاقانه ای نشان داده و به عنوان مهمترین مرکز حمایتی و همچنین در زمینه طراحی و ساخت انیمیشن فعالیت داشته است به طوری که ما هر ماه خبری از موفقیت آثار انیمیشن این مرکز را در جشنواره های جهانی داشته ایم.

حمیدی مقدم تأکید کرد: با کشف استعدادهای انیمیشن ساز کوتاه، آنها مورد حمایت قرار گرفته و برای ورود به عرصه ساخت انیمیشن بلندآماده می شوند و ورود به بازارهای جهانی از جمله اهداف مرکز است.

مدیر جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به تأثیرگذاری این مرکز در زمینه فیلم های تجربی ادامه داد: سومین بخشی که این مرکز در آن تأثیرگذار بوده است، فیلم های تجربی است که این بخش با توجه به فراز و فرودهای مدیریتی مدتی دچار نقصان شده بود و از امسال باز هم این بخش به مرکز بازگردانده شد و در شرایطی که فیلمسازان برای عبور از فیلم کوتاه به عرصه ساخت فیلم بلند که از سوی سینمای بدنه نیز جذب نمی شوند، مرکز گسترش توانسته با پر کردن این خلاء و حمایت از آنها، هوای تازه ای را در سینمای داستانی ایجاد کند.

وی درباره بخش چهارم تأثیرگذاری مرکز گسترش در سینما به ایجاد خانه های مستند در مراکز استان ها اشاره کرد و گفت: در چهار استان کشور خانه های مستند ایجاد شده است که اشتیاق فیلمسازان شهرستانی را پوشش داده و آن ها را جذب کرده است و مرکز گسترش به همراه ادارات کل وزارت ارشاد استان ها به عنوان دو بال حمایتی آنها حضور دارند و به دنبال ایجاد این خانه های مستند، در جشنواره امسال سینما حقیقت نیز شاهد استقبال فیلمسازان شهرستانی هستیم.

حمیدی مقدم بخش پنجم تأثیرگذاری مرکز گسترش را درگاه عرضه فیلم مستند به عنوان جشنواره «سینماحقیقت» دانست و در این باره توضیح داد: در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت که مهمترین جشنواره مستقل از نظر پرداختن به سینمای مستند است و در زمره مهمترین جشنواره فیلم مستند خاورمیانه محسوب می شود، در زمینه اعتلای این جشنواره تلاش می کنیم و این از جمله اهداف ما در مرکز گسترش است.

این مدیر جدید همچنین از انتشار شیوه نامه حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر داد و گفت: با توجه به سیاست شفاف سازی و اجرای این پایلوت در وزارت ارشاد، شیوه نامه حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز منتشر می شود و با انتشار این شیوه نامه از امروز همه اتفاقات در حوزه حمایت از فیلم مستند، انیمیشن و فیلم تجربی و خانه های مستند از نظر رفت و برگشت پول و سرمایه و همچنین تقسیم پول ها قابل رصد است و همگان می توانند از طریق وبسایت سازمان سینمایی و همچنین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به این شیوه نامه دسترسی یابند.

حمید مقدم در ادامه یادآور شد: اتفاق ویژه در این شیوه نامه این است که هر فرد می تواند به صورت آنلاین طرح و فیلمنامه خود را ارائه کند و به این ترتیب با اطلاع از طرح و فیلمنامه های دیگر از ارائه طرح های مشترک و تکراری نیز جلوگیری کرد.

بخش دیگر این نشست خبری به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت.

حمیدی مقدم در پاسخ به سوالی درباره نگاه این مرکز نسبت به مستندهایی با موضوع دینی و قرآنی گفت: اولویت های موضوعی ما در پنج بند ارائه شده است و هر مستندی که با نگاه هنری و فاخر به موضوعات دینی و قرآنی نگاه کرده باشد، مورد حمایت مرکز گسترش خواهد بود.

سوال بعدی به پروژه «لاله» اختصاص داشت که حمیدی مقدم درباره روند تولید این پروژه و مشکلاتی که داشته است، گفت: از سال ۹۷ با برگزاری جلسات متعددی سعی داشتیم که راه برون رفت از مشکلات پروژه لاله را پیدا کنیم و سرانجام با حل اختلافات گذشته، قرار شد که تولید این پروژه از سر گرفته شود چرا که سرمایه ما در این پروژه راکد مانده بود و باید آن را احیا می کردیم و سرمایه را به جریان اصلی حمایت از سینمای مستند و انیمیشن بازمی گرداندیم. بنابراین تولید پروژه لاله با این نگاه آغاز شد که تهیه کنندگی آن را تورج منصوری بر عهده دارد که از ابتدا در جریان ساخت این پروژه بوده است. فیلمبرداری این پروژه چهار روز پیش آغاز شد و همزمان کار تدوین آن ادامه دارد که امیدوار هستیم که این فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال حضور یابد.

وی درباره اکران فیلم های مستند و انیمیشن و تعامل با «هنروتجربه» نیز پاسخ داد: هنروتجربه در شیوه برنامه ریزی مسیر خودش را می رود و فقط در زمینه اکران فیلم های مستند فعالیت دارد. از  امسال با توجه به افزایش بازخوردها و تعداد مخاطبان فیلم مستند، ممکن است که تعداد سالن های سینما را برای جشنواره اضافه کنیم که این موضوع در حال بررسی است. همچنین بعد از برگزاری جشنواره نیز قرار است که یک پاتوق فرهنگی فیلم مستند را نیز راه اندازی کنیم که مرکزیت آن در پردیس چارسو خواهد بود و می توان با توجه به بازخوردهایی که خواهد داشت، آن را در آینده نیز گسترش داد.

حمید مقدم تأکید کرد: اکران فیلم مستند کافی نیست و بحث اکران میان مدت فیلم های مستند نیز حائز اهمیت است که با هماهنگی و ارتباط با صداوسیما و تلویزیون که مهمترین مرکز عرضه فیلم مستند است، قرار است که به برنامه ای برسیم که نمایش فیلم های مستند جشنواره را در تلویزیون نیز داشته باشیم. همچنین قرار است که مستندهای مرکز گسترش  در فاز اول به درگاه «وی او دی» نیز راه یابد که این اتفاق بزرگی برای فیلمسازان ماست. رود به موضوع وی او دی و تلویزیون نویدبخش این موضوع است که فیلم مستند از حلقه بسته فستیوالی خارج می شود و شاهد بهبود وضعیت مالی در این بخش و برگشت سرمایه فیلم های مستند خواهیم بود.

وی درباره انیمیشن هم توضیح داد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وظیفه حمایت از انیمیشن های بدون حامی را بر عهده دارد و بیشتر در زمینه انیمیشن های کوتاه فعال است که هنری ترین بخش سینمای انیمیشن دنیاست و مرکز سعی دارد که انیمیشن سازان را به سمت صنعتی شدن انیمیشن ها هدایت کند.

حمیدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره تغییر و تحولات جشنواره سینماحقیقت در سال جاری سخن گفت و تصریح کرد: جشنواره سینماحقیقت امسال دچار تحولاتی در فرم و اجرا می شود و لازم است که آیتم هایی را رعایت کند که در عرف بین المللی باید رعایت کند. نگاه تخصصی به حوزه های مختلف و استفاده حرفه ای از رسانه ها و توجه به مستندسازان از اولویت های اصلی ماست.

وی درباره استراتژی جشنواره سینماحقیقت هم گفت: استراتژی این جشنواره همانند دیگر جشنواره دنیا کاملا مشخص است و شاخصه های خاص خود را داراست به طوری که ممکن است یک فیلم متوسط از فیلتر هیات انتخاب جشنواره عبور کند و به جشنواره راه یابد و فیلم دیگری با توجه به این نگاه و شاخصه هایی که وجود دارد، این امکان را پیدا نکند.

مدیر جدید مرکز گسترش درباره موازی کاری در بخش های مختلف سینمایی کشور توضیح داد: با توجه به تفکیک حوزه های مختلف باید به این نیاز پاسخ می دادیم و به عرصه فیلم بلند تجربی و راه اندازی خانه های مستند در استان ها وارد شویم . این خانه های مستند پاتوق های فرهنگی مستقلی هستند که به جریان فرهنگی پایتخت متصل می شوند و همین امر مانع از ضرورت مهاجرت آنها به پایتخت می شود. مرکز در حال آسیب شناسی ایجاد این خانه های مستند است که چگونه این خانه ها کار مستقل خود را انجام دهند و به جریان فرهنگی کشور نیز متصل بمانند. اما معتقدیم که بسیاری از مستندهای اقلیمی را مستندسازان متعلق به همان منطقه می توانند بسازند که مرکز از آنها حمایت می کند.

وی با بیان این که عنوان فیلم تجربی عنوان امیدبخشی برای فیلمسازان است، بیان کرد: برای فیلمسازانی که احساس می کنند زبان سینمایی جدیدی دارند و حامی پرقدرتی نیز در بخش دولتی ندارند، این عنوان فیلم تجربی بسیار امیدبخش است. این که فیلمنامه ای قبل از ارائه در مرکز گسترش در جای دیگری ارائه و رد شده است، برای مرکز گسترش اهمیتی ندارد و منعی برای کشف استعداد موجود در آن اثر و حمایت از آن وجود ندارد.

حمیدی مقدم در پاسخ به سوال دیگری درباره پروژه لاله و بحث سرمایه و مالکیت فیلم اظهار کرد: با رفع اختلافاتی که به دلیل مسائل مالی پیش آمده بود، تولید این فیلم آغاز شده است و مالک صددرصد این پروژه نیز مرکز گسترش است. بزرگترین دستاورد این فیلم آن است که از حالت بلاتکلیفی و بی قضاوتی خارج شد و اکنون بعد از ساخته شدن می تواند مورد قضاوت قرار بگیرد.

وی درباره ارتباط میان موسسه «هنروتجربه» و  مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم گفت: هنروتجربه موسسه مستقلی است که با سازمان سینمایی ارتباط مستقیم دارد و مرکز گسترش نیز چند ماه است به عنوان ناظر مالی و در واقع به عنوان واسط مالی میان سازمان سینمایی و موسسه هنروتجربه قرار گرفته است. هنروتجربه در بحث اکران فیلم ها و برنامه ریزی هایش به صورت مستقل عمل می کند ولی فقط در زمینه اکران فیلم های مستند و تجربی فعالیت دارد و به مباحث فرهنگی این حوزه می پردازد و بحث تولید فیلم مستند و تجربی از سوی مرکز گسترش پیگیری می شود.

این مدیر سینمایی درباره دیپلماسی فرهنگی این مرکز نیز توضیح داد: مرکز گسترش در زمینه دیپلماسی فرهنگی و در زمینه ورود مستندسازان و برگزاری هفته های فیلم در کشورهای منطقه در آینده برنامه ریزی خواهیم کرد که البته با توجه به هزینه سفرها باید به دنبال راهکاری برای بهره مندی از اسپانسرها باشیم و یا این که طرف های مالی ما در کشورهای دیگر میزبان ما باشند. اولین نگاه ما به کشورهای اطراف ما با زبان و منافع مشترک است و امیدواریم که این نگاه را به دیگر کشورها نیز گسترش دهیم.

وی افزود: سینمای مستند ما زیست واقعی جامعه ایران را نشان می دهد و می توان با برقراری این دیپلماسی فرهنگی، ضمن نشان دادن واقعیت زیست جامعه ایرانی با فیلمسازان دیگر کشورها نیز به تبادل نظر پرداخت و در زمینه تولید مشترک سینمایی نیز به توافقاتی برسیم که این ها از جمله اهداف مرکز گسترش است.

حمیدی مقدم تصریح کرد: نگاه فستیوالی برای ما مهم است اما در حوزه مستند و تجربی ارتباط با مخاطب برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است. وضعیت نمایش فیلم های ما در فستیوال ها خوب است اما وضعیت فروش این فیلم ها خوب نیست و نیاز به پخش کننده های فعال، باانگیزه در بخش خصوصی داریم. بیشتر پخش کننده های قوی در بخش سینمای داستانی فعال هستند و در بخش مستند بسیار ضعیف هستیم.

وی تأکید کرد: یکی از برنامه های ما این است که از حضور پخش کننده های قوی بخش خصوصی در بخش سینمای مستند، انیمیشن و تجربی استقبال کنیم به طوی که سهم بیشتری از فروش را به  پخش کننده های فعال اختصاص دهیم.

حمیدی مقدم در ادامه با بیان این که بیشتر خبرهای خوب در حوزه پخش شکل خبری دارد، یادآور شد: امیدوارم که پخش کننده هایی را داشته باشیم که در حوزه فروش نه به لحاظ خبری بلکه به لحاظ برگشت مالی فعال باشند. سینمای مستند و انیمیشن ما در جشنواره جهانی حضور خوبی دارند اما باید نفع مادی و برگشت سرمایه این فیلم ها را نیز داشته باشیم که انگیزه ادامه راه برای فیلمسازان باشد.

مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی درباره مکان برگزاری جشنواره سینماحقیقت نیز گفت: در حال حاضر پردیس سینمایی چارسو برای برگزاری جشنواره انتخاب شده است و ما تغییرات جشنواره را در بخش سازوکار استفاده از سالن ها و سانس ها خواهیم داشت. البته پردیس سینمایی ملت نیز به ما پیشنهاد شده بود که برای جشنواره سال بعد درباره آن فکر خواهیم کرد. همچنین هدف ما ازدیاد جشنواره ها نیست بلکه هدف ما تمرکز بر جشنواره سینماحقیقت است.

وی در بخش پایانی سخنانش از راه اندازی اولین آرشیو ملی فیلم مستند خبر داد و گفت: اولین آرشیو ملی از مستندهای ساخته شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را به صورت ویدئولایبرری برای استفاده پژوهشگران در حال شکل گیری و راه اندازی داریم که فاز اول آن در بخش مستندهای ایرانی است و با این آرشیو مخاطبان می توانند به این گنجینه به راحتی دسترسی پیدا کنند. در فاز دوم نیز مستندهای خارجی را به این آرشیو اضافه خواهیم کرد.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است