پیچیدگی روابط در «نیمه تاریک ماه»/ نقش‎‌هایی که از دل زندگی آمدند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۳

پیچیدگی روابط در «نیمه تاریک ماه»/ نقش‎‌هایی که از دل زندگی آمدند

عوامل نمایش «نيمه تاريك ماه» درباره روند شکل گیری اثر و ارتباط شان با نقش ها و نمایشنامه توضیح دادند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، داود بنى اردلان کارگردان نمایش «نیمه تاریک ماه» با بیان اینکه بدون زمان و مکان بودن ایده تاثیر زیادى در نوشتن این متن داشته است، گفت: این نمایش اقتباسی از فیلم ایتالیایی «غریبه های تمام و کمال» است و اصلا دوست نداشتم این نمایشنامه را ایرانی کنم چراکه این نمایشنامه در فرهنگ دیگری نوشته شده است و باید طبق همان چیزی که هست ارایه دهیم.

وی  درباره روند شکل‌گیری این نمایش و انتخاب بازیگران توضیح داد: برای انتخاب بازیگران یک نمایش موارد زیادی دخیل هستند و هر کارگردانی برای هر نقشی انتخاب های زیادی دارد و مهم ترین بخش برای این نمایشنامه این است که من این متن را سال گذشته با تیم دیگری دورخوانی کردم که سن بازیگران و نحوه اجرا کاملا متفاوت بود اما انتخاب این بازیگران مناسب با این سن مناسب تر و قابلیت های آن ها بسیار بالاتر است.

بنى اردلان درمورد حضور بهزاد عمرانی خواننده گروه بمرانی اضافه کرد: ما در این نمایش بهزاد عمرانی را داریم و اولین تجربه تئاتر او به عنوان بازیگر است و نکته مهمی که دوست دارم درمورد حضور بهزاد عمرانی بگم این است که وقتی فردی نابازیگر وارد عرصه تئاتر می شود عده ای سریع واکنش نشان می دهند اما اساس هنر چیز دیگری است نباید کار داشته باشیم که او از کجا آمده است و باید به کار او در صحنه توجه کنیم. آرتیست تکنیک دارد و ما باید دنبال تکنیک آن ها در اجرای نقش باشیم.

این کارگردان اضافه کرد: بهزاد عمرانی از نظر فیزیکال به کاراکتر من نزدیک بود و با شناختی که از خود بهزاد داشتم مطمئن بودم در این زمان خودش را برای نقش آماده می کند و باید این را درنظر داشته باشیم که هر فردی به روش های متفاوتی چه از طریق دوره های آموزشی یا دانشگاهی، سینما و … وارد تئاتر می شود و مهم ماندگاری او در این عرصه هست.

ندا سرمه طراح صحنه نمایش در ادامه کنفرانس خبری درباره وجه تمایز طراحى لباس این نمایش گفت:موضوع محیط زیست با بحران زیادی  در کشور ما همراه است و صنعت پوشاک به دومین صنعت آلاینده جهان تبدیل شده است و اتفاقی که می افتد ما بدون اینکه متوجه باشیم به سمت مصرف گرایی پیش می رویم و از نظر اقتصادی و روانی مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کرده است.

وی افزود: ما سعی می کنیم مصرف گرایی را حذف کنیم و از لباس های استفاده شده در هنر دوباره استفاده کنیم و باید این موضوع فرهنگ سازی شود تا دوباره بازیابی کنیم و به چرخه مصرف برگردانیم. زمانی که برای همکاری با این گروه آشنا شدم خیلی خوشحال بودم با هنرمندانی همکاری می کنم که نسبت به این محیط زیست آگاه هستند و فعالیت دارند.

هانا کامکار از بازیگران نمایش «نیمه تاریک ماه» نیز با اشاره به کاراکترهای متعدد نمایش، در خصوص نقش خود گفت: شخصیتی که داوود بنی اردلان برای من انتخاب کرده خیلی از نظر ظاهری شبیه خودم است و این نمایش برای من چالش عجیبی داشت چراکه بازیگر مقابل من هفته گذشته به صورت ناگهانی از بازی انصراف داد و کارگردان عزیز با اشراف خود بر این موضوع استفاده کرد و از بازیگر دیگری برای اجرای این نقش به کار گرفت. من امیدوارم در اجرای این نقش موفق باشم چراکه اولین بار است که نقشی در تئاتر بازی می کنم که بر بازیگری تکیه دارد و قرار نیست آواز بخوانم.

وی افزود: اهالی هنر به هیچ عنوان با دیگر رشته ها در ایران قابل مقایسه نیستند چراکه باید در آن واحد بستر را خلق کنند و همچنین زندگی در نقش های گوناگون برای بازیگر بسیار سخت است و تا مدت ها پیامد هر نقشی در او باقی می ماند و باید تلاش کند تا این مسائل را برای خودش مدیریت کند.

المیرا دهقانى دیگر بازیگر نمایش «نیمه تاریک ماه» درباره نقش اصلی این نمایش توضیح داد: چیزی که در این نمایش برای من مهم بود تا به گروه اضافه شوم این بود که برای من شناخت از خودمون و روابط و سواد عاطفی خیلی مهم است و در این نمایش جایی بود که می توانستیم درموردش حرف بزنیم. مهم ترین بخش برای یک بازیگر در حال حاضر تلاش است و اصلا مهم نیست در چه مدیومی کار کند و مهم همراه بودن و همدل شدن با گروه است.

در ادامه نیکى مظفرى بازیگر دیگر نمایش «نیمه تاریک ماه» در مورد نقش خود گفت :حضور شما خبرنگاران باعث میشه من به عنوان بازیگر با دقت بیشتری کار کنم. از نظر روانشناسی این نمایش به ما کمک می‌کند تا هرگونه شک و تردید را از زندگیمون دور کنیم و زود قضاوت نکنیم چراکه تصمیمات لحظه ای می تواند اتفاقات بدی را در پی داشته باشد و بدانیم این موضوعات در زندگی شخصی ما وجود دارد و ما را درگیر کرده است.کلیت قصه و ریتم داستان ما را با ماجرایی آشنا می‌کند که در زندگی روزمره همه ما رخ می دهد.

بهاره مولوى، مدیر فرش ذوالانوارى و حامى مالى نمایش «نیمه تاریک ماه» درباره علت حمایتش از این نمایش گفت: گبه و گلیم ذوالانوارى سه دهه است که در دنیا و کشورهایى مثل کره، ژاپن، چین، استانبول،زوریخ، سوییس، هامبورگ و آفریقاى جنوبی فعالیت می کند و همیشه از ایده های خلاقانه و استعدادهای جوان برای پیشرفت هنرش استفاده می کند.
مولوی در ادامه توضیح داد: دلیل حمایت از این نمایش هم دقیقا همین است که گروهی جوان و خلاق در این اثر حضور دارند، از طرفی موضوع نمایشنامه جذاب و دغدغه روز جوان هاست. به نظرم حمایت از ایده های نو و همبستگی حوزه های مختلف هنری و حمایت بخش های مختلف هنری مثل بخش هنرهای تجسمی از تئاتر کشور می تواند به جدا شدن این بخش از حالت رکود و سکون کمک کند.
مولوی با اشاره به هنر ایرانی و طراحی لباس در این نمایش گفت: هنر گبه و گلیم، جزو قدیمی ترین هنرهاست و به نظرم تلفیق این هنر با نمایش می تواند یک اتفاق خوب است و هر دو هنر می توانند روی هم تاثیر خوبی داشته باشند. به خصوص که در طراحی لباس این نمایش به موضوع بازگشت به هنر قدیمی ایرانی و بازطراحی لباس با تاکید بر کمک به محیط زیست، پرداخته شده است.
او ادامه داد: ما بر ارگانیک بودن محصولاتمان تاکید داریم‌ بنابراین بین فعالیت های ما با این پروژه که در طراحی لباسش به محیط زیست اهمیت می دهد، همذات پنداری هم وجود دارد.

سام کبودوند بازیگر دیگر این نمایش در مورد نقش خود توضیح داد: موضوع نمایش ما در مورد پیچیدگی های روابط انسانی است و تلاش کردیم فضا را به جامعه نزدیک کنیم. نمی توانم زیاد درمورد نقشم صحبت کنم چراکه موضوع اصلی نمایش لو می رود.

وی در پایان از تفاوت این نقش با کاراکترهایی که تا به امروز بازی کرده است، بیان کرد: طبیعتا این نقش با دیگر نقش هایم متفاوت است و کار رئالیستی در بازیگری بسیار سخت است و نیاز به باور برای خود و تماشاگر دارد و بیشتر از این نمی توانم توضیح دهم و دوست دارم مخاطب به صحنه بیاید و از نزدیک کار را ببیند.

این نمایش هفت نفره حاصل تلاش بازیگران موفق تئاتر به علاوه بهزاد عمرانی(خواننده گروه بمرانی) است که از چهارشنبه ٢۴ مهر در تالار وحدت روى صحنه مى رود. در این نشست نیما محبى مدیرتولید، لیلا جعفرى مجرى طرح، ندا سرمه طراح لباس، پریشاد مستوفى طراح صحنه و ایمان یزدی دستیار کارگردان نیز حضور داشتند.
جواد مولانیا، بهزاد عمرانى و حسین کشفى اصل، دیگر بازیگران این نمایش هستند، بهاره مولوى، مدیر فرش ذوالانوارى حامى اثر است و عرفان فرشى زاده، آهنگسازى نمایش را بر عهده دارد.

 

عکس کنار متن از هیلار حسینی است.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است