«سوگ آزادگی» تعزیه را با اجرای ارکسترال پیوند زد/ حفظ میراث ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۲
حسن نرگس خوانی در گفتگو با صبا:

«سوگ آزادگی» تعزیه را با اجرای ارکسترال پیوند زد/ حفظ میراث ایرانی

حسن نرگس خانی شبیه خوان نقش حضرت عباس (ع) در «سوگ آزادی» درباره جزییات این پروژه و خاستگاه تعزیه صحبت کرد.
حسن نرگس خانی یکی از تعزیه خوان های ایران که از ۱۳ مهر پروژه نمایشی موسیقایی «سوگ آزادگی» را به همراه ارکستری با آهنگسازی فردین خلعتبری روی صحنه برده است در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره برگزاری این مراسم توضیح داد: این پروژه در قالب مجلس شبیه خوانی «حربن یزید ریاحی» و براساس نسخه مشهور «میرعزا» از معتبرترین نسخه نویسان تعزیه در ایران اجرا می شود.
وی ادامه داد: مراسم تعزیه با نام «سوگ آزادگی» برای اولین بار با همراهی ارکستر و سازهای ایرانی که در اجرای تعزیه بی‌سابقه بوده است در تهران برگزار می شود تا مردم با هنر ایرانی آشنا شوند.
نرگس خانی درباره اجرای مراسم تعزیه در ایام محرم و صفر بیان کرد: مراسم تعزیه به نام امام حسین (ع) است و واقعه کربلا را توصیف می کند و به دلیل تقاضای مردم در ایام محرم و صفر بیشتر دیده می شود.
این تعزیه خوان که از افتخارات مکتب تعزیه اصفهان است با اشاره به تاریخچه تعزیه در ایران گفت: تعزیه یک هنر کاملا ایرانی و  تلفیقی از ادبیات، فرهنگ و موسیقی و نمایش ایرانی است به همین دلیل مراسم تعزیه به عنوان یک نمایش ایرانی با موضوعات گوناگون برگزار می شود، اما در عموم مردم با واقعه عاشورا مرسوم است.
به گفته وی، تاریخچه برگزاری مراسم تعزیه به دوران صفویه و مراسم های تکیه دولت برمی‌گردد که گروهی با سازهای ایرانی در کنار تعزیه خوان ها به اجرای برنامه می پرداختند.
وی که سبک خاصی در اجرای نقش حضرت حر(ع) و عباس(ع) دارد درباره هدف خود از اجرای تعزیه در این سال ها خاطرنشان کرد: من همیشه سعی کردم تا با گویش تعزیه نام امام حسین (ع) را زنده نگه دارم و فضیلت راه او را نشان دهم و مردم را با مکتب امام حسین (ع) آشنا کنم.
نرگس خانی درباره ادامه این پروژه در ایام مختلف توضیح داد: ما حدود ۸ ماه برای این پروژه تمرین داشتیم و حضور ۱۰ بازیگر اصلی به همراه ۶۰ هنرور در کنار جلوه های ویژه نمایشی که برای این مراسم آماده شده حجم کار را برای طراحان و برگزارکنندگان پروژه بسیار سنگین کرده است و تا ۲۲ مهرماه به میزبانی منطقه فرهنگی هنری عباس آباد در بوستان «آب و آتش» تهران اجرا می‌شود.
وی در پایان درباره استقبال مخاطب گفت: ما باید تلاش کنیم تعزیه از چارچوب خود خارج نشود و میراث به جا مانده از زمان صفویه تا به امروز را که نسل به نسل چرخیده است حفظ کنیم ما برای اجرای این پروژه نظرات موافق و مخالف زیادی داشتیم اما سعی کردیم با گویشی که در تعزیه وجود دارد تاثیر خود را روی مخاطب و دوستدار اهل بیت گذاشته باشیم.
این نمایش با همراهی ارکستر به آهنگسازی فردین خلعتبری متشکل از بهنام ابوالقاسم، پویا سرایی، پاشا هنجنی و … برگزار می شود.

تعزیه خوانان این پروژه نمایشی موسیقایی عبارتند از سیدمحسن هاشمی شبیه حر، حسن نرگس خوانی شبیه حضرت عباس (ع)، علاالدین قاسمی شبیه امام حسین(ع)، مجتبی حسن بیگی شبیه شمر، حسین ملاحسینی شبیه ابن زیاد، حمزه کاظمی خطیب و ساربان، محمد باغانی قاصد، سید کاظم جده خواه شبیه ابن سعد.

پروژه نمایشی موسیقایی «سوگ آزادگی» به کارگردانی مجید خسروآبادی و آهنگسازی فردین خلعتبری ساعت ۱۸:۳۰ روزهای ۱۳ تا ۲۲ مهر با مدت زمان ۹۰ دقیقه به میزبانی معاونت فرهنگی گردشگری شرکت نوسازی عباس آباد میزبان مخاطبان خواهد بود.

نسترن معصوم پور
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است