افشای راز اسرارآمیز نقاشی «درس موسیقی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۳

افشای راز اسرارآمیز نقاشی «درس موسیقی»

محققان طی تحقیقات خود دریافته‌اند که مدل نقاشی «درس موسیقی» یک هنرپیشه آمریکایی بوده است.

به گزارش صبا،  اثر نقاشی «درس موسیقی» توسط فردریک لیتون، نقاش و مجسمه‌ساز در سال ۱۸۷۷ خلق شده است. گفته شده دختربچه‌ای که در این نقاشی در حال یادگیری نواختن یک آلت موسیقی ترکی است، «کانی گیلکریست»، هنرپیشه امریکایی بوده است.تحقیقات بر روی یک نمایشگاه جدید هنری با موضوع بررسی نگرش ویکتوریا به دوران کودکی، زندگی قابل توجه دختربچه حاضر در پرتره «درس موسیقی» را کشف کرد.

کانی گیلکریست، موسیقی‌دان جوان در اثر نقاشی فردریک لیتون زمانی یکی از هنرمندان معروف لندن به‌حساب می‌آمد اما از آنجا که شهرت وفا ندارد، او پس از مدتی فراموش شد.
و فاش شدن هویت دختربچه پر زرق و برق اثر «درس موسیقی» گواهی بر این امر است. این اثر در حال حاضر در گالری هنری گیلدهال شهر لندن نصب شده است.

این دختربچه مشهور با نام «دختر سبک بال» در لندن شناخته شده بود. این لقب او در سن ۱۲ سالگی‌اش، زمانی که بر روی طناب حرکات آکروباتیک انجام می‌داد به او داده شد. در همان سن کم نیز چهره دخترک به‌خوبی در سراسر لندن شناخته شده بود. گیلکریست از سن ۴ سالگی برای تعداد زیادی از نقاش‌های خوب دوره ویکتوریا همانند فرانک هال، ویلیلام پاول فریت و جیمز مک نیل ویستلر و عکس‌های لوییس کارول مدل شده بود.

اثر نقاشی فاخر سال ۱۸۷۷ لیتون با عنوان «درس موسیقی» که گیلکریست  را در حال نواختن یک ساز ترکی نشان می‌دهد برگرفته از تجربه سفر این هنرمند به دمشق در سال ۱۸۷۳ است. این پرتره یک کودک اشراف زاده انگلیسی را نشان نمی‌دهد. در حقیقت گیلکریست در یک منطقه پر جمعیت و کثیف لندن متولد شده بود.
گیلکریست شش ساله بود که مدل نقاشی لیتون شد.

نقاشی لیتون یکی از ۵۰ اثری است که تا پایان آوریل در بزرگترین نمایشگاه بریتانیا جهت بررسی دیدگاه و نگرش ویکتوریا نسبت به دوران کودکی به روی دیوار رفته است.

فردریک لیتون درتاریخ ۳ دسامبر ۱۸۳۰ به‌دنیا آمد و در تاریخ ۲۵ ژانویه سال ۱۸۹۶ از دنیا رفت. او نقاش، مجسمه ساز و سیاستمدار اهل بریتانیا بود.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است