نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اهدا شد/ اسامی برندگان | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۲
لحظاتی پیش؛

نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اهدا شد/ اسامی برندگان

بنا بر اعلام آکادمی نوبل در سوئد اولگا توکارچوک لهستانی و پیتر هاندکه اتریشی جوایز نوبل ادبیات 2018 و 2019 را از آن خود کردند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از وبسایت موسسه نوبل، اولگا توکارچوک نویسنده، شاعر، فیلمنامه‌نویس و روانشناس لهستانی و پیتر هاندکه نویسنده و نمایشنامه‌نویس آوانگارد اتریشی به ترتیب جوایز نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را از آن خود کردند.

لحظاتی پیش سخنگوی آکادمی نوبل با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در مقر این نهاد در سوئد، نام برندگان نوبل ادبیات ۲ سال متوالی را اعلام کرد.

مارگارت اتوود، شاعر، داستان‌نویس، منتقد ادبی، فعال سیاسی و فمینیست سرشناس کانادایی و لیودمیلا اولیتسکایا، نویسنده و نثرنویس بزرگ روسیه از دیگر نامزدهای جایزه نوبل ادبیات امسال و سال گذشته بودند.

این نهاد سوئدی سال گذشته به علت درگیر شدن یکی از اعضای خود در پرونده‌ای قضایی و همچنین درز کردن نام لیست برگزیدگان چند نفر دیگر از اعضایش، اهدای جایزه نوبل ادبیات را برای حفظ اعتماد عمومی و جایگاه با پرستیژ خود معلق کرد.

جایزه نوبل ادبیات بنا بر وصیت بنیانگذار این آکادمی یعنی آلفرد نوبل، هر سال به نویسنده‌ای تعلق می‌گیرد که اثری برجسته در جهت خدمت به بشریت خلق کرده باشد. ملیت فرد نویسنده در این تصمیم‌گیری مطلقا اهمیتی ندارد.

برنده این جایزه توسط اعضای آکادمی نوبل صورت می‌پذیرد اما ساز و کار انتخاب آثار و نحوه تصمیم‌گیری آنان در طول ۵۰ سال گذشته افشا نشده است.

آندرس اولسن یکی از اعضای آکادمی پیش از این گفته بود این نهاد تصمیم دارد رو به آثاری متنوع‌تر بیاورد و از زاویه «مرد محوری» و «اروپا محوری» آثار ادبی انتخاب شده فاصله بگیرد.

جایزه نوبل علاوه بر مدال و دیپلم افتخار، شامل ۹ میلیون کرون سوئد برابر با ۹۱۵ هزار دلار آمریکاست.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است