هزینه‌ بالا در تولید برخی فیلم‌های کوتاه اجحاف در حق آثار مستقل است | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۲
آرش محمودی در گفتگو با صبا:

هزینه‌ بالا در تولید برخی فیلم‌های کوتاه اجحاف در حق آثار مستقل است

کارگردان «پرده توری» می گوید فیلم های کوتاهی که با حمایت‌های خاص و هزینه بالا ساخته می شوند، اجحاف در حق فیلمسازان مستقل هستند.

آرش محمودی کارگردان فیلم کوتاه «پرده توری» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره حضور فیلم خود در بسته «پنجگاه» اکران در گروه سینمایی «هنر و تجربه» توضیح داد: پیش از ایجاد امکان اکران عمومی فیلم های کوتاه، افراد محدودی موفق به تماشای فیلم‌های کوتاه می‌شدند و به ویژه دسترسی در شهرستان ها بسیار محدود بود و این امر منجر به معرفی نشدن آثار به مخاطب می‌شد.

وی افزود: همچنین فیلم‌های کوتاه فقط توسط موفقیت‌هایی که در جشنواره‌ها و اخباری که در فضای مجازی درباره آن‌ها بود به مخاطب معرفی می‌شدند ولی در حال حاضر اتفاقی که «هنر و تجربه» رقم زده باعث شده است که فیلمسازها علاوه بر دغدغه جشنواره ها نگاهی هم به مخاطب عام و اکران داشته باشند؛ مخاطب عامی که سرگرمی اولین دلیل او برای تماشای فیلم کوتاه است و ملاحظات مخاطب خاص فیلم کوتاه را ندارد.

محمودی با اشاره به اینکه مساله اکران فیلمساز را با چالش بزرگی رو به رو خواهد کرد، توضیح داد: به هنگام اکران، علاوه بر تلاش برای موفقیت در جشنواره‌ها این موفقیت را باید در نگاه مخاطب عام هم شاهد بود و فکر می کنم اکران فیلم کوتاه در طول زمان باعث گرایش مخاطب عام به ساختارهای جدید و نو هم خواهد شد.

این کارگردان درباره استقبال مخاطبان از اکران عمومی فیلم‌های کوتاه «پنجگاه» اظهار کرد: استقبال بسیار خوب و دور از انتظار ما بود. بخشی از مخاطبانی که به تماشای فیلم‌ها نشستند علاقه‌مندان به فیلم‌های کوتاه و بخشی به دنبال کشف تجربه جدید تماشای فیلم کوتاه به جای فیلم‌های بلند بودند که البته بازتاب‌های خوبی هم به دنبال داشت و در اکران‌هایی که حضور داشتم در گفتگو با مخاطبان علاوه بر نقدهایی که وجود داشت، بازخوردهای خوبی از آن‌ها دریافت کردم.

به گفته وی، با ادامه روند اکران عمومی فیلم‌های کوتاه با استقبال گسترده‌تر مخاطبان در سال های آینده رو به رو می‌شویم و آشنایی بیشتر مردم با این فضا باعث می‌شود فیلم کوتاه در سبد فرهنگی آن‌ها قرار بگیرد.

محمودی درباره فیلم جدید خود نیز به صبا گفت: فیلمنامه فیلم کوتاهی در دست دارم و به دلیل تهیه کننده‌ای که برای این کار پیدا کرده‌ام تا پایان سال آن را به مرحله تولید خواهم رساند و در کنار آن فیلمنامه بلندی هم در اختیار دارم که با توجه به شرایط مالی در یکی دو سال آینده می‌توانم به ساخت فیلم بلند فکر کنم.

این کارگردان با اشاره به اینکه فیلم جدیدش هم مانند «پرده توری» یک کار مینیمال است درباره فضای این کار توضیح داد: ساخت فیلم کوتاه نیازمند جسارت است زیرا می‌توان فارغ از دغدغه فروش، فرم های متفاوتی را امتحان کرد و در نهایت فیلمساز بعد از ساخت چند فیلم به این نتیجه می‌رسد که فضای فیلم آخر او در کارهای بعدی‌ نیز تجلی پیدا خواهد کرد. «پرده توری» پس از ساخت چند فیلم کوتاه، اولین کار جدی من محسوب می‌شود. فیلمنامه جدیدی که در دست دارم فضای دوری نسبت به آن نخواهد داشت اما از نظر تکنیک و ساختارهای فیلمسازی چند پله بالاتر است.

کارگردان «پرده توری» درباره دشواری‌هایی که در ساخت فیلم کوتاه وجود دارد، عنوان کرد: فیلمساز در هر شرایط سختی مانند محدودیت‌های مالی، سانسور و تمام مشکلاتی که برای ساخت فیلم کوتاه در ایران وجود دارد باید جسارت فیلمسازی داشته باشد، اما بعضی محدودیت‌ها قابلیت نادیده گرفته شدن ندارند به ویژه که ساخت فیلم کار بسیار پرهزینه ای است و برگشت مالی هم در این کار وجود ندارد.

وی افزود: آفت دیگری که در بین فیلمسازان وجود دارد رقابت آن‌ها در جشنواره‌های داخلی و خارجی فیلم کوتاه و ورود چهره‌ها و عوامل حرفه‌ای و شناخته شده سینمای بلند به سینمای کوتاه است. در حال حاضر فیلم‌های کوتاهی داریم که تمام استانداردهای فیلم بلند در آن رعایت شده و هزینه‌های بالای کار باعث ایجاد مشکلاتی برای این اثر نشده است ولی در واقع در حق فیلمسازانی که به شکل مستقل و بدون حمایت مدیران کار می‌کنند و به طور کلی شرایطی برای حمایت از آن ها وجود ندارد اجحاف شده است زیرا شرایط مالی در کیفیت اثر بسیار تاثیرگذار است.

محمودی با اشاره به اینکه فیلم «پرده توری» را با هزینه بسیار کمی ساخته‌ است، گفت: انتخاب دوربین مناسب و نورپردازی نکاتی هستند که اگر حمایتی از این کار می‌شد از نظر کیفی و تکنیکی جای عملکرد بهتری وجود داشت. مشکل دیگری که وجود دارد معرفی اثر به مخاطب است. اتفاق مثبتی که «هنر و تجربه» رقم زده باعث دیده شدن کارها شده است زیرا بخشی از فیلم‌هایی که در جشنواره‌ها موفقیتی کسب نمی‌کنند آرشیو خواهند شد.

این فیلمساز در پایان با اشاره به اینکه سینمای کوتاه در بخش مالی و معرفی اثر به مخاطب نیازمند حمایت جدی است، توضیح داد: اتفاق مثبتی که برای اولین بار در بین بسته‌ «پنجگاه» و برای فیلم‌های ما پنج کارگردان افتاد پخش تیزر فیلم‌ها از تلویزیون بود. این اتفاق‌ها برای تمام فیلم‌های هنر و تجربه که با مشکل مخاطب روبه رو هستند مثبت است. بخشی از سختی کار در دست فیلمساز است که چقدر توانایی معرفی اثر خود را دارد و بخشی هم در گرو حمایت ارگان ها و سازمان‌ها است که این فیلم ها را نیز در کنار فیلم‌های تجاری به مردم معرفی و مردم را با ساختار ها و فرم‌های جدید هنری متفاوت با فیلم‌های تجاری، آشنا کنند.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است