«روزگرد» بر دیوار گالری محسن می‌نشیند/ امید در دل موقعیتی نامعلوم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۸

«روزگرد» بر دیوار گالری محسن می‌نشیند/ امید در دل موقعیتی نامعلوم

گالری محسن‌ میزبان نمایشگاه عکس ساسان ابری با عنوان «روزگرد» خواهد شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، گالری محسن‌ (منفی یک) میزبان نمایشگاهی از تازه‌ترین آثار ساسان ابری با عنوان «روزگرد» خواهد بود که سه مجموعه «روزگرد»، «یکشنبه‌ها» و «سیاحت اکتشافی» را شامل می‌شود.

در بیانیه این نمایشگاه نوشته شده است: «امید، آن احساس بالقوه است برای زمانی که چیزها بارز و نزدیک نباشند؛ امید گاه چشمداشت به تحقق امری انتزاعی است. امید در دل موقعیتی نامعلوم به دنبال امکان صرف حال استمراری می‌گردد: در مسیر بودن، شدن، رفتن. «روزگرد» عنوان تازه‌ترین نمایش آثار ساسان ابری است که در قالب سه مجموعه می‌گنجد: «یکشنبه‌ها»، «روزگرد» و «سیاحت اکتشافی». او در هر سه مجموعه روزها را برای دیدن می‌سازد، گل‌ها و آدم‌ها را همزمان واجد و عاری از کالبد می‌بیند و مفهوم نسبی امید را بداهه‌سرایی تصویری می‌کند.

ساسان ابری در مجموعه‌ «یکشنبه‌ها» با کاربست تکنیک چاپ عکس پرزحمت‌اش به روایتگری میرایی آدم‌ها و نامیرایی خاطرات می‌پردازد. «یکشنبه‌ها» با آن گل‌های پرشور و امپرسیونیستی‌ در عین عکاسانه بودن، روحی نقاشانه و سرکش دارد. کالبد جمعی گل‌های «یکشنبه‌ها» برای تکریم «لحظه» و در مقابلش «زوال»، در هر قاب نشسته‌اند. همنشینی پس‌زمینه‌ تیره با رنگ‌های سرد و گرم پیش‌زمینه، تلویحا تضادها و ویژگی‌های فانی جریان سیال زندگی را تعریف می‌کنند؛ هر یکشنبه تمام می‌شود و در پی آن یکشنبه‌ای دیگر از راه خواهد رسید.

ابری در بیشتر آثارش به فضاهای شهری می‌پردازد؛ شهرهایی که می‌توانند هر سمت و مکان‌هایی که می‌توانند هر جایی باشند. عکس‌های طراحی‌گونه‌ی ساسان ابری در مجموعه‌ «روزگرد» حاصل بداهه‌گویی‌های روزانه و پرسه‌زنی‌های پیش‌آمدی هنرمند است که در بستر شهر و با مردمانش ثبت شده‌اند. نه آدم‌ها مرکزیتی در تصویر دارند و نه کیفیت دوربین چندان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ نه ارجاعات تاریخی در پی درشت‌نمایی است و نه اتفاقی جمعی؛ این عکس‌ها تکه‌هایی بی‌پیرایه و معمولی از گوشه‌و‌کنار شهرند که تلفیق ساختار کالبدی شهر و تعامل انسان‌ها را با این ساختار نشان می‌دهد. فضاسازی محو و تاری که ساسان ابری از گردش‌های روزانه‌اش کرده و نحوه‌ی تبدیل این فضاها از تاریکی فیلم دوربین به روشنی کاغذ، شبیه به نظم‌دادن خرده‌ای کوچک از یک کل بزرگ است، همچون تلاش برای تجمیع و یادآوری خاطرات پراکنده و تجسد آن‌ها.

«سیاحت اکتشافی» نیز درباره‌ شهر است اما تفاوت این مجموعه با مجموعه‌های پیشین مثل «در معرض» یا «زرد خفته» در آدم‌های پرسه‌زن‌اش است. آدم‌هایی که به دوربین پشت‌ کرده‌اند و بی‌تفاوت به حضور آن‌اند. روایت این پولاروید‌ها لحظه‌ای است و نوعی از بداهه‌سرایی تصویری دارند. به موجب تکنیک و دوربین تصاویر محو و تار است: دو برش از یک صحنه، از یک روز و از عبور یک آدم که در لحظه اتفاق می‌افتد. هر قاب شامل دو تصویر است که در عین انفصال اما به هم متصل‌اند و بر پس‌زمینه‌ای ناصاف، از ریخت‌افتاده و پاره مثل شهر و محله‌ای که از ریخت افتاده باشد قرار گرفته‌اند. برای ساسان ابری داستان پولاروید و روندی که در این مجموعه پیش گرفته شبیه یک بازی است که نتیجه‌ی برد و باختش در جزییاتی‌ست که بعد از ظهور عکس پیدا می‌شوند.»

این نمایشگاه از جمعه ۱۹ مهر تا جمعه ۱۰ آبان ماه در گالری محسن(منفی یک) به نشانی خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ آماده بازدید علاقه مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500