«ترور خاموش» سریال سختی بود/ هیچ حاشیه‌ای نداشتیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۴
در نشست رسانه ای مطرح شد:

«ترور خاموش» سریال سختی بود/ هیچ حاشیه‌ای نداشتیم

نشست خبری سریال «ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی روز چهارشنبه 17 مهرماه در سازمان صداوسیما برگزار ‌شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلیویزون خبرگزاری صبا، نشست خبری سریال «ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه کنندگی ابوالفضل صفری با حضور عوامل و بازیگران روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در ادارهکل روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار ‌شد.

در این نشست احمد معظمی کارگردان، ابوالفضل صفری تهیه کننده و بازیگرانی چون پرویز فلاحی پور، سپیده خداوردی، شایسته ایرانی، امیرمحمد زند، رضا مولایی، هادی نوری، حمیدرضا عطایی عظیمی، حمید شریف زاده حضور داشتند.

احمد معظمی کارگردان در ابتدای نشست درباره تماس های مردمی که قبل از شروع نشست با عوامل برقرار شده بود، بیان کرد: حالم خوب است زیرا در این یک ساعت که با مردم صحبت کردم یک مورد منفی نداشتم. همه کار را دوست داشتند و دنبال کرده بودند.

وی تاکید کرد: فیلمنامه «ترور خاموش» سخت بوده اما حال ما خوب است.

ابوالفضل صفری درباره علت غیبت سعید راد و نویسنده سریال عنوان کرد: با توجه به کار سخت و قصه پیچیده فکر نمی کردیم کار انقدر مورد استقبال واقع شود. حسین تراب نژاد نویسندگی کار جدید ما را برعهده دارند و نتوانستند در این برنامه باشند و سعید راد نیز همزمان سر پروژه ای بود و نتوانست در برنامه حاضر شود.

حمیدرضا عطایی عظیمی بازیگر نیز درباره تماس های مردمی بیان کرد: از تک تک دوستان و عوامل به ویژه آقای صفری و معظمی تشکر می کنم که شهامت به خرج دادند و این سریال را ساختند. در لحن و کلام مردم به ویژه آنهایی که درگیر این آسیب هستند این بود که به آنها کمک شده و احساس خوبی دارم که توانستم به مردم کمک کنم.

معظمی درباره فیلمنامه این سریال توضیح داد: به لحاظ تولیدی این سریال ها پروژه های سخت و زمانبر برای کارگردان است و کمتر کسی سراغ آن‌ها می رود. وقتی بعد از سریال «سارق روح» به این سریال فکر کردیم که یک سال و نیم تحقیق آن زمان برد و نتیجه زحمت هومان فاضل و حسین تراب نژاد و مرتضی اصفهانی بود. «ترور خاموش» کار پر زحمتی است زیرا پلان به پلان کار ما روی آن فکر شده و کلی قبل از شروع فیلمبرداری دورخوانی داشتیم و با بازیگران گفتگو می کردیم و آن‌ها بسیار همراه بودند و تمام تلاش خود را کردیم کار متفاوتی ارایه دهیم. آقای صفری حس خوبی به کارگردان و عوامل فیلم می دهد و پیشنهادهایی ارایه می دهد و هیچ چیزی جز کیفیت کار برایش مهم نیست. امیدوارم در آینده بتوانیم با ساخت کارهای دیگر نقاط ضعف خود را برطرف کنیم. بازیگران سریال واقعا خوب بودند و با انرژی سرصحنه می آمدند. خداراشکر سریال ما هیچ حاشیه ای نداشت.

صفری در ادامه نشست عنوان کرد: این که تصمیم گرفته شد سریالی در این ژانر ساخته شود خود تصمیم بزرگی بود. مواد مخدر یک هیولا است و یکی از تجربه ها در این سریال گفتگو با افراد مبتلا بود و سعی کردیم آنچه را که واقعی است نشان بدهیم. می دانم در بعضی قسمت ها بیننده دلگیر می شود اما قرار نیست هر شب این کارها را ببینیم. ما یک کار پژوهشی انجام دادیم و بعد سریال ساختیم. عوامل «ترور خاموش» تمام توان خود را سر این کار گذاشتند. گرفتاری های زیادی در زمان ساخت داشتیم حتی در صدور مجوزها که می گفتند نباید با موضوع مواد مخدر سریال ساخته شود.

صفری در پاسخ به این پرسش که وقتی به رویکرد چند ماه تلویزیون نگاه می کنیم، می بینم رویکرد تلویزیون به ساخت آثاری با موضوع مواد مخدر رفته آیا این دستور تلویزیون است؟ گفت: موردی بوده تلویزیون پیشنهاد بدهد اما ما هم چند طرح به تلویزیون دادیم.

آنتن شبکه یک تلخ نیست

غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک با بیان اینکه آنتن شبکه یک تلخ نیست، مطرح کرد: طبیعتاً برای مقوله ای مانند سریال نسبت به پروژه های دیگر طراحی و زمانبندی متفاوت تری داریم. من در بررسی های معمولی که انجام می دهم می بینم برخی افراد سریال هایی با موضوع مواد مخدر را نمی بینند اما باید آمار را از جامعه عام جست و جو کرد. سریال «بوی باران» در حیطه دیگر مواد مخدر بود اما سریال «ترور خاموش» فراتر از موضوع مصرف مواد مخدر بود و از سطح کشور هم فراتر رفته است. امیدوارم در این مسیر ترکیب آنتن را با هم ببینیم زیرا هر برنامه مخاطب خودش را دارد. بازخوردهای ما از سریال «ترور خاموش» و «بوی باران» خوب بوده است.

صفری درباره سانسورهایی که در قسمتی از سریال اتفاق افتاده است، گفت: قرار بود سکانسی از آن قسمت تعدیل شود و اگر به دفتر برمی گشت اصلاح می شد اما به دفتر بازنگشت و من به آقای الماسی هم گفتم. برخی از حذفیات، حذفیات فنی است مثل برخی از تکه ها که با موسیقی و تدوین و… اصلاح کردیم. این کار شاید ۱۰۰ عنوان اصلاحیه داشته و ما آن را درست کردیم و آن مورد به دلیل ناهماهنگی بوده است.

ماجرای حذف یک سکانس چه بود؟

الماسی نیز درباره این موضوع تصریح کرد: ما گفته ایم که از کلمه سانسور استفاده نکنند. هر کاری در زمان خودش پخش می شود تابع شرایط زمان پخش است. در همه جا حذف و اضافه پلان ها وجود دارد. میزان حذف شده ها و آنچه که پخش می شود اصلا قابل مقایسه نیست اما وقتی بازخورد مخاطبان را می بینیم مجبوریم به روحیات مردم هم توجه کنیم و اصلاحاتی انجام دهیم. درباره سکانس حذف شده هم قرار بود اصلاح شود اما چون دیر به پخش رسید مجبور شدیم حذف کنیم. امیدوارم به زودی به بحث رده بندی سنی برسیم تا بتوانیم مدل حذف و اضافه ها را تغییر دهیم. ما در حذفیات سلیقه ای عمل نکردیم.

معظمی نیز درباره این موضوع گفت: ما در تلویزیون کار می کنیم و تلویزیون یک چارچوب هایی دارد که نمی توانیم پایمان را از آنها فراتر بگذاریم.

کارگردان «ترور خاموش» درباره افت ریتم این سریال بیان کرد: من افت ریتم در سریال ندیدم. مشکلی که با آقای صفری داشتم این بود که به من می گفت بگذار مخاطب صحنه ها را درک کند و ریتم را پایین تر بیاور.

صفری تهیه کننده «ترور خاموش» نیز درباره ریتم سریال نیز مطرح کرد: برای برخی مخاطبان ریتم تند شاید خوب نباشد اما قبول دارم که این سریال در برخی از قسمت ها ریتم تندی داشت.

پرویز فلاحی پور بازیگران سریال گفت: من از کار خود صددرصد راضی نیستم و وقتی می بینم به خود می گویم می توانستم بهتر بازی کنم اگرچه تعامل خوبی با کارگردان داشتم اما بالاخره آنهایی که تماس گرفتند راضی بودند و من فکر می کنم ریتم کار بسیار خوب و جزو نقاط مثبت کار است. ریتم دارای عناصر مختلفی است بنابراین اگر در پلان و سکانسی ضرب آهنگ کند باشد نقص نیست چراکه در سکانس های بعدی ممکن است ریتم تندتر باشد. من نقش خود را دوست داشتم و تمام تلاش خود را کردم. من معتقدم یک انسان، بد بد و خوب خوب نیست.

وی افزود: در ساخت درام همان قدر که پلیس باهوش است باید طرف مقابل هم باهوش باشد اما به هرحال نویسنده اینگونه نوشته بود و من هم به این موضوع نقد دارم.

لاحی پور درباره کیفیت کارهای تلویزیونی از آن زمان که «شب دهم» را بازی کرده است تا به الان بیان کرد: آن زمان تلویزیون بودجه بیشتری داشت و ما می توانستیم وقت بیشتری بگذاریم. من یک ماه وقت داشتم کارم را روی نقش انجام بدهم اما الان زمان برای کار روی نقش کم است.

سپیده خداوردی نیز در این بخش نشست مطرح کرد: با اینکه نقشم بلند نبود اما کارم را دوست داشتم. برای ایفای نقش کمی استرس داشتم که می خواستم نقش خاکستری بازی کنم چراکه در این چند سال در نقش مثبت ظاهر شده بودم اما امروز خوشحالم که مردم با نقش من همذات پنداری کردند و مورد پسند مردم واقع شد.

شایسته ایرانی نیز درباره نقش خود گفت: من شاید کمتر کار کرده باشم اما فیلمنامه و کیفیت نقش برای من مهم است. همین قدر که به نقش من پرداخته شد کفایت می کرد و قصه زندگی اش را کامل دیدیم. اساسا خود کاراکتر هم از این جهت دوست داشتم که جزییات داشت و برای مردم جالب بود که این نقش را بیشتر ببینند. مسئولیت پذیری نقش من بیشتر از شغلش می آمد. ممنونم از تیمی که با آنها کار کردم.

امیرمحمد زند نیز درباره نقش خود گفت: من کمتر درباره نقش خود توضیح می دهم و می خواهم این را بگویم که کمتر کارگردانی است که به سمت ساخت سریال با این موضوع برود. واقعا پیشرفت عجیبی دارند آقای معظمی در کارگردانی.

رضا مولایی دیگر بازیگر این سریال تشریح کرد: ای کاش فیلمنامه ها آماده آماده باشد و بعد کار شروع شود‌. برای من بازیگر این موضوع مهم است و یکی از آرزوهای من است. کارهای زیادی اینگونه ساخته می شود. هر بازیگری تلاش می کند بهترین خود را ارایه بدهد اما الان چون فیلمنامه ها کامل آماده نیست شاید نتوانیم روی نقش خود کامل کار کنیم. آقای معظمی به شدت خلاق است و از همکاری با تمام عوامل خوشحالم.

حمیدرضا عطایی عظیمی دیگر بازیگر سریال گفت: پرداختن به این سوژه ها سخت است و شهامت می خواهد. من تبریک می گویم به شهامت مدیران. هدف خدمت رسانی به مردم است و چه چیزی بالاتر از این موضوع. در این کار خیلی آموختم و از احمد معظمی متشکرم و خوشحالم در این سریال بودم.

حمید شریف زاده در ادامه مطرح کرد: من سالهاست نقش های دگم مثبت بازی می کنم و برای من ثابت شدن و تکرار روی نقش سخت است اما احمد معظمی کارگردانی است که همه دوست دارند با ایشان کار کنند چراکه تلاش می کند حالت در سریال خوب باشد و از اعتماد ایشان متشکرم.

معظمی درباره شباهت نقش سپیده خداوردی در «بوی باران» و «ترور خاموش» گفت: نقش ایشان در «ترور خاموش» شبیه «به بوی باران» است اما بازی ایشان در «بوی باران» متفاوت بوده است.

وی درباره حضور ستاره اسکندری در این سریال مطرح کرد: ستاره اسکندری بازیگر بسیار موفق، توانا و همراهی است. زمانی که برای کار دعوت شد چند پروژه در دست داشت. ما در این کار یک ماه دورخوانی داشتیم و درباره نقش ها با بازیگران گپ می زنیم و بسیار از حضور منظم ایشان خوشحالم. نقش خود را بسیار فراتر بازی کرد و امیدوارم با ایشان در کارهای بعدی ام همکاری کنم.

کارگردان سریال «ترور خاموش» ادامه داد: ما باید بازیگر جدید به تلویزیون و سینما تزریق کنیم و واقعا فقر بازیگر داریم. در حال حاضر دستمزد نجومی که در شبکه نمایش خانگی جا به جا می شود کار ما را سخت تر کرده است.

الماسی نیز در پایان مطرح کرد: متن سریال ها با این موضوع درباره پرونده های واقعی است. امیدوارم همیشه خوب کار کنید و کار خوب کنید. تیمی که هم «سارق روح» را تولید کرد و هم «ترور خاموش» به این دو نکته توجه کرد در حالی که در حال حاضر به این دو نکته کمتر توجه می شود.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است