اکران «سودابه» در آذر/ امیدوارم مثل همیشه در اکران زمستانی یخ نزنم!

محمد‌علی‌ سجادی که هم در زمینه کارگردانی، نویسندگی، تهیه‌کنندگی و هم در طراحی صحنه و لباس و نقاش دستی بر آتش دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا در پاسخ به اینکه از بین این عناوین ترجیح می‌دهد با کدام شناخته و از آن یاد شود، گفت: من خود را این‌گونه معرفی می‌کنم؛ فیلمسازی که در عرصه‌های مختلف مانند نقاشی، نویسندگی، طراحی و… فعالیت می‌کند و فعالیتش دل‌مشغولی صرف نیست و دغدغه‌مند آن‌ها را دنبال می‌کند.

او که در کارنامه خود از سینما تا نقاشی پرداختن به شاهنامه و فردوسی به شکل پررنگ دیده می شود در این باره بیان کرد: من اهل پرسش و جستجو هستم به همین دلیل آثار من بیشتر معمایی است. مکاشفه و آموختن و دانستن درباره ریشه‌های جایی‌ که در آن زندگی می‌کنم از لحاظ اسطوره ای و تاریخی برایم مهم است؛ اینکه بدانم امروزمان چطور شکل گرفته و چرا این‌جا هستیم و دچار این خبط نشویم که شاخ و برگ‌های امروز را از سر کم‌حوصلگی و یا نادانی به جای ریشه‌ها بگیریم و در چند و چون اکنون‌مان بمانیم.

کارگردان فیلم «تمرین برای اجرا» افزود: برای من پژوهش و کار کردن در این موضوع پاسخ به اما و اگرهای خودم است و اینکه شاهنامه فردوسی حاوی عصاره فرهنگ‌ ما است. به قول استاد مجتبی مینوی در حکم نسب‌نامه ‌ما است. این شیفتگی من به اسطوره و تاریخ نه فقط از منظر ستایش بلکه آمیخته با نقد و نظر است. این‌ها را در فیلم مستند پژوهشی «پاژ» که در حال حاضر چهار قسمت آن آماده است به تفصیل نشان داده‌ام.

وی درباره وضعیت اکران «سودابه» که هنوز نوبت نمایش آن نرسیده است، توضیح داد: از دو فیلم آخر من حمایتی نشد و امیدوارم این اتفاق برای «سودابه» پیش نیاید. طبق صحبت‌های انجام شده «سودابه» آذرماه اکران می‌شود که امیدوارم این امر محقق شود و باز بی‌مهری اتفاق نیفتد. «سودابه» فیلمی داستان‌گو است و در ادامه فیلم‌های «شیفته» و «رنگ شب» و… قرار دارد.

سجادی با اشاره به تنوع محتوایی فیلم هایش بیان کرد: عده‌ای از فقدان تنوع در سینما می‌نالند ولی همین‌ها کمتر به این مهم در عمل توجه می‌کنند. امیدوارم مساعدت بنیاد فارابی در تولید این فیلم در امر توزیع آن هم تداوم داشته باشد و به قول دوستان مثل همیشه در اکران زمستانی یخ نزنم!

این کارگردان سینما در پایان درباره فعالیت‌های دیگر خود گفت: مشغول نوشتن و پژوهش هستم و دو مجموعه نقاشی آماده دارم که در یکی از آن‌ها روی شعرهای مولانا کار انجام داده‌ام و امیدوارم شرایط فراهم شود و بتوانم آن‌ها را در قالب نمایشگاه ارائه دهم. مجموعه آثار صوتی من هم در حال انتشار است و همچنین کتاب اشعار من «چه قدر مانده به رسیدن؟!» و «تلواسه‌های یک عاشق پریش» در راه است.

سجادی پیش از این نمایشگاه‌های نقاشی با عناوین «سیاوشان»، «آتش سیاوش»، «سیابش» و «جمشیدجم» را برپا کرده است که علاقه او به پرداختن به موضوعات شاهنامه را نشان می‌دهد.

محمد زکی‌زاده

انتهای پیام/