گالری گویا به میزبانی «ضیافت نستعلیق» می‌رود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۷

گالری گویا به میزبانی «ضیافت نستعلیق» می‌رود

نمایشگاهی از آثار نستعلیق بنفشه مصری پور در گالری گویا روی دیوار می رود.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاهی از آثار خوشنویسی بنفشه مصری پور با عنوان « ضیافت نستعلیق» روز جمعه ۱۹ مهرماه در گالری گویا گشایش می یابد. مصری پور در این نمایشگاه تعدادی از آثار خوشنویسی خود را به خط نستعلیق و بر اساس اشعار حافظ روی دیوار می برد.

جواد بختیاری هنرمند خوشنویس و از استادان انجمن خوشنویسان ایران در مقدمه ای بر این نمایشگاه نوشته که در بخشی از آن آمده است: «از قدیم الایام خوشنویسان(به ویژه عهد تیموری و صفوی) سعی وافری داشته اند ک اندام ها و شمایل خوشنویسانه را با اجرای صاف، قوی و بدون خدشه نمایش دهند و به شدت از اجراهای سهو و خدشه دار که به پردازش و ترمیم نیاز داشته باشد، پرهیز می کرده اند. آثار به جا مانده از آن دوران تماماً ضامن این مدعاست که صاف نویسی و سلامت اجرا، سرلوحه عمل هنرمندان خوشنویس آن عصر بود است.

در قرن اخیر نسبت به امر صاف نویسی قدری کم توجهی شده است و شاهد آثار خوشنویسانه ای هستیم که رنجه دار و کم بهره از ظرافت و صافی است و ترمیم و پردازش بعد از اجرا امری رایج و معمول بوده است. این رویکرد صدمات زیادی به سطح و موقعیت خوشنویسی معاصر وارد آورد و به همین خاطر در این سال ها شاهد آثاری در طراز خطوط قدما نیستیم. هر چند نسل جدید خوشنویسان در سه دهه اخیر با اجراهای با طراوت و چشم نواز و در عین حال قوی جبران مافات کرده اند و فصل جدیدی را پیش روی هنر خوشنویسی بر گشوده اند. این نسل با آثارشان که برخوردار از چیدمان خلاق و رعایت فضاهای متعادل سیاه و سفید، ریتم مناسب و اجرهای قدرتمند است، روزگار خوشی را برای هنر خوشنویسی معاصر رقم زده اند. از زمره خوشنویسان خلاق و پرذوق نسل معاصر هنرمند گرانقدر خانم بنفشه مصری پور است که با قلم رانی باشکوه و حیرت آور در اجرای نستعلیق، عرصه جدیدی را برای خوشنویسی بانوان ایران باز نموده اند… ایشان نستعلیقی را به جامعه هنری تقدیم و تعارف کرده اند که در شاکله آن صلابت شیر و لطافت آهو را یک جا درآمیخته و اثری شکوهمند را در هندسه ای زیبا پیش روی مخاطب خود قرار می دهند…»

نمایشگاه خوشنویسی «ضیافت نستعلیق» ساعت ۱۶ در گالری گویا به نشانی خیابان کریمخان، رو به روی ایرانشهر، پلاک ۸۹ گشایش می یابد و تا ۲۴ مهرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ پذیرای علاقه مندان است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000