محور همه برنامه‌هایمان پژوهشی است/ برپایی اکسپوی مجسمه پس از ۸ سال | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۹
رییس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز در گفتگو با صبا:

محور همه برنامه‌هایمان پژوهشی است/ برپایی اکسپوی مجسمه پس از ۸ سال

رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز درباره جزییات برنامه های این انجمن توضیحاتی را ارایه کرد.

عباس مجیدی رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره برگزاری برنامه های مختلف این انجمن در طول پاییز و زمستان سال جاری توضیحاتی را ارایه کرد.

مجیدی در این گفتگو درباره تعدد برنامه های این انجمن در طول سال و اثرگذاری آن بر کیفیت اجرای برنامه ها بیان کرد: فعالیت های انجمن در طول یک سال و نیم گذشته با همین تعدد برنامه ها همراه بوده است و همه این برنامه ها را طبق برنامه ریزی های قبلی پیش می بریم.

وی با اشاره به برخی از این رویدادها از جمله برنامه ریزی برای بی ینال مجسمه سازی تهران، اجرای رویداد دو باغ، برگزاری بی ینال مجسمه سازی مشهد و… گفت: ما معتقدیم که باید همه این برنامه ها را به موازات هم پیش ببریم و این برای انجمن یک ضرورت است چراکه باید این امکان را برای همه هنرمندان فراهم کنیم که بتوانند توانمندی و هنر خود را در زمینه های مختلف محک بزنند.

مجیدی با بیان این تعدد برنامه ها فشار بسیار زیادی به مسئولان اجرایی و برگزارکنندگان وارد می کند، تصریح کرد: با انتخاب دبیر و شورای سیاست گذاری جداگانه برای هر یک از این برنامه ها می توان بدون ایجاد لطمه ای به کیفیت برنامه ها، هر رویداد را برگزار کرد، هر چند که من به عنوان مسئول باید نسبت به همه این برنامه ها اشراف کامل داشته باشم و روند برگزاری آن ها را نیز نظارت کنم ولی در مجموع این تعدد برنامه ها لطمه ای به کیفیت اجرای برنامه ها وارد نمی کند.

تغییرات تازه در سالانه مجسمه های کوچک

رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز درباره رویداد سالانه مجسمه های کوچک که به تازگی فراخوان آن منتشر شده است و تفاوت آن با دوره های قبل اظهار کرد: رویداد سالانه مجسمه های کوچک همچنان به قوت خود باقی است و امسال با تغییرات جدی همراه است.

به گفته وی، در دوره های قبل، تمرکز این نمایشگاه بر قالب مجسمه کوچک متمرکز بود ولی امروز مجسمه کوچک را به لحاظ مفهوم جستجو می کنند که با قواعد قبلی آن که باید در یک چهارچوب، ابعاد و متریال مشخص عرضه می شد، متفاوت است.

وی افزود: مجسمه های کوچک به لحاظ مفهومی کمی گسترده تر شده است به این شکل که مجسمه ها دیگر محدود به پایه نیستند و می توان از همه فضای گالری از جمله سقف و دیوارها نیز استفاده کرد.

مجیدی درباره تغییر در ابعاد مجسمه های کوچک اظهار کرد: ابعاد مجسمه های کوچک همچنان کوچک است و اصراری برای بزرگ بودن مجسمه ها به آن معنی که در بی ینال مجسمه سازی تهران دنبال می شود، نیست. هر چند که در تفکر معاصر، مجسمه ها بزرگ و در تعامل با مخاطب ساخته می شوند  اما در نمایشگاه مجسمه های کوچک، چون ارائه آثار محدود به فضای گالری می شود، ابعاد مجسمه ها کوچک است ولی الزامی برای قرار گرفتن مجسمه ها روی پایه با همان شکل و شمایل گذشته نیست. مجسمه ها می توانند وارد فضا شوند و تکثر پیدا کنند.

 اکسپوی مجسمه پس از ۸ سال به سومین دوره رسید

مجیدی درباره برگزاری سومین اکسپوی مجسمه سازی ایران هم توضیح داد: برنامه اکسپو را از مدت ها قبل برنامه ریزی کرده بودیم و مسیر درازی را پیمود تا به مرحله فراخوان برسد. زمینه های برگزاری اکسپو مجسمه از سال گذشته مهیا شد و تلاش ما این است که در این مسیر آثار هنرمندان با نگرش اقتصادی به نمایش و فروش گذاشته شود. بنابراین الزامی نیست که آثار ارائه شده در این اکسپو، از همان قواعد بی ینال هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران پیروی کند.

مجیدی با اشاره به سابقه برگزاری اکسپو مجسمه سازی درباره برگزاری سومین دوره آن توضیح داد: اکسپو مجسمه سازی تنها دو بار در طول دوازده سال گذشته برگزار شده  که این دو بار هم نسبتاً خوب بوده است و امیدواریم که این دوره هم به شکل موفق برگزار شود.

وی درباره آسیب شناسی اکسپوهای قبلی مجسمه سازی برای برنامه ریزی سومین اکسپو، به رویکرد پژوهش محور همه برنامه های انجمن اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به این که اساس همه برنامه های ما در انجمن، پژوهشی است، آسیب شناسی این برنامه ها را قبل از برنامه ریزی و همزمان با آن انجام می دهیم و امیداوریم که نقدها و گفتگوهای خوبی نیز درباره این رویدادها صورت بگیرد.

رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز همچنین بر تفاوت رویکردهای انجمن در برگزاری رویدادهای مختلف تاکید کرد و افزود: در برنامه های مختلف انجمن، رویکردهای متفاوتی را دنبال می کنیم. مثلا نمایشگاه ما در «چهارسوی خیال» با نمایشگاه مجسمه های کوچک و بی ینال مجسمه سازی تهران هر کدام رویکرد متفاوتی را دارند.

این هنرمند تصریح کرد: پرداختن به هر یک از این برنامه ها در کنار راهگشایی برای بسیاری از مشکلات ساختاری در انجمن، می تواند به رصد کردن روند فعالیت هنرمندان مجسمه ساز کمک کند و اگر بخواهیم فقط روی یک رویداد متمرکز شویم ما را تک بعدی و محدود می کند.

مجیدی درباره استمرار در برگزاری رویدادهای مختلف انجمن نیز توضیح داد: تلاش ما این است که همه این برنامه ها به شکل مستمر برگزار شود و اگر دبیرخانه مستقلی برای هر رویداد داشته باشیم، می توانیم به استمرار در برگزاری این رویدادها به صورت بنیادی بیشتر امیدوار باشیم.

اقتضای زندگی امروز پرداختن به هنر معاصر است

رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز در بخش دیگری از این گفتگو درباره مسیر حرکت همه برنامه های انجمن به سمت هنر معاصر بیان کرد: ما در دل هنر معاصر قرار داریم ولی از آن غفلت می کنیم. اقتضای زندگی امروز پرداختن به هنر معاصر است و نمی توان بر اساس قواعد گذشته عمل کرد.

وی افزود: هنرمندان می توانند بر اساس شیوه تخصصی خودشان عمل کنند اما اگر با نگاه کلاسیک و مدرن هم بخواهند وارد این عرصه شوند، باید به زمانه ای که در آن زندگی می کنند، نیز توجه داشته باشند. ما در عصر رسانه های جدید و ارتباطات به سر می بریم و در تعامل دائم با فرهنگ های مختلف قرار داریم. بنابراین باید که به سمت هنری که پویاست، حرکت کنیم.

مجیدی تصریح کرد: تلاش ما این است که همه برنامه های انجمن هنرمندان مجسمه ساز با رویکرد معاصر برگزار شود و تفکر هنرمند با تجربه های زیسته خود، با توجه به اتفاقات لحظه اکنون، مناسبات اجتماعی  و مسائل مختلفی که در ارتباط با زندگی و فرهنگ عمومی مردم است، در قالب اثر هنری عرضه شود.

در برنامه ریزی های هشتمین بی ینال مجسمه سازی کاملاً آزادیم

وی درباره برگزاری هشتمین بی ینال مجسمه سازی تهران و میزان نظارت و حمایت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد بیان کرد: ما در برگزاری دوسالانه مجسمه سازی تهران به لحاظ برنامه ریزی و سیاستگذاری آزاد هستیم و مرکز هنرهای تجسمی نیز به عنوان حامی و ناظر در کنار ما قرار دارد.

وی درباره کفایت بودجه اختصاص یافته برای برگزاری این رویداد اظهار کرد: بودجه ای معادل نصف هزینه های برگزاری بی ینال مجسمه سازی تهران را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار داریم و ما باید مابقی هزینه ها را از منابع دیگری فراهم کنیم.

مجیدی در  پایان تاکید کرد: انجمن ها محدودیت هایی را به لحاظ بودجه دارند اما از نظر تفکر در برگزاری دوسالانه ها آزادند.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است