شفاف‌سازی ناجی هنر درباره «متری شیش و نیم»/ خبرنگاران به بازداشتگاه‌ها بیایند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۶

شفاف‌سازی ناجی هنر درباره «متری شیش و نیم»/ خبرنگاران به بازداشتگاه‌ها بیایند

مدیرعامل «ناجی هنر» درباره خطاهای فیلم «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی شفاف سازی کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا، همزمان با شروع هفته نیروی انتظامی مجتبی رشوند مدیرعامل «ناجی هنر» در گفتگویی درباره نمایش پلیس در آثار و حاشیه های جشنواره فجر سال گذشته و یکی از حواشی پررنگ درباره فیلم «متری شیش و نیم» سخن گفت.

رشوند در پاسخ به درخواست شفاف سازی پیرامون این موضوع که چرا همکاری عوامل «متری شیش و نیم» و «ناجی هنر» اتفاق نیفتاد توضیح داد:به اعتقاد من، فیلم «متری شیش و نیم» فیلم شریف و محترمی است فقط ایرادهای غیرقابل کتمانی به آن وارد است اما این ایرادها لابه لای پروپاگاندای زیاد آن گم شد. نظرم را به عنوان یک مخاطب نه کسی که در این حوزه مشغول به کار است، می گویم روایت این فیلم به شکلی پیش می‌ رود که تا نیمه داستان قهرمان پلیس است اما در نیمه دوم همان شخصیت ضدقهرمان می‌ شود. نیروی انتظامی مشکل غیرقابل حلی با فیلم نداشت و حتی خود سعید روستایی کارگردان این فیلم نیز شاهد دفاع من از فیلم بود.

وی افزود: من معتقد بودم که فیلم تا دقایقی خیلی خوب پیش می رفت به عنوان مثال مشکلات یک پلیس را خوب نشان می داد. استرس ها، سختی ها، لحظات سخت تصمیم گیری و … اما اگر بخواهید از منظر نیروی انتظامی این فیلم را ببینید چند خطای سیستماتیک در آن وجود دارد که پیام بدی را منتقل می کرد. به عنوان مثال صحنه زجر دادن زن رضا مرادی زمانی که سگ را به سراغش می فرستند، اگر بیننده نمی دید خیلی بهتر بود. یا لحظه بد شدن حال بچه ها در همان پلان را نباید می دیدیم. بچه آینده کشور است و گناهی ندارد چرا تصویر او را باید از پلیس خراب کنیم، پلیس باید حافظ خانواده باشد و ما در آن صحنه ها کنار خانه رضا مرادی استرس و عذاب یک زن و بچه را از حضور پلیس می بینیم که تصویر همه بچه ها را درباره پلیس به هم می زند. رفتار پلیس برای یک کودک ایجاد ارعاب و ترس می کند و آرامش یک خانواده را به هم می زند درحالی که پلیس تا وقتی با درصد زیاد و نزدیک به یقین مطمئن نباشد وارد خانه کسی نمی شود تا آن خانه را به هم بزند و دنبال مواد بگردد.

مدیرعامل «ناجی هنر» توضیح داد: نکته دیگر این است که ما اصلا بازداشتگاه این چنینی نداریم، بازداشتگاه رده سنی دارد و بچه و قاتل و قاچاقچی همه در یک بازداشتگاه قرار نمی گیرند یا برای نمونه در هیچ بازداشتگاهی شما نمی توانید دستشویی را پیدا کنید و این حجم از آدم را در هیچ زندانی در بازداشتگاه با این ابعاد نگه نمی دارند و معمولا به محیط های باز با انواع نگهداری های بهداشتی می برند تا احیانا بیماری بین این افراد منتقل نشود. شما همه این موارد را کنار هم بگذارید و ببینید این خلاهای سیستمی قطعا برای ما به عنوان «ناجی هنر» طوری نیست که بتوانیم از آن عبور کنیم و به توافق برسیم.

وی با عنوان اینکه همکاری لازم تا همان زمانی که ارتباط فیلم با «ناجی هنر» برقرار بود به صورت کامل انجام شده است، بیان کرد: عوامل فیلم به «ناجی هنر» رفت و آمد می کردند، صورت جلسه انجام می شد، امکانات لجستیک و موارد زیاد دیگری در اختیارشان قرار دادیم اما درنهایت این همکاری بنا به همین دلایل شکل نگرفت.

او اظهار کرد: نکته دیگر این است که پلیس حق ندارد هیچ فردی را ولو اینکه مجرم هم باشد به سمت دستگاه بادی اسکنر هول بدهد و این منع قانونی دارد و فقط می تواند از او بخواهد که اگر این کار را انجام نداد ۱۲ ساعت او را نگه دارد تا اگر چیزی در معده اش است، تخلیه کند اما در اینجا برعکس اتفاق افتاده و اگر این پلان را یک فرد خارجی ببیند می تواند که ااعلام کند این اقدام ناقض حقوق بشر است. یا در جایی دیگر فردی به نام رضا ژاپنی وجود دارد که بردن این اسم با این لقب کار اشتباهی است و اگر در یکی از نمایش های خارج از کشور یک ژاپنی فیلم را ببیند حق اعتراض دارد آن هم کشوری که ۱۳ سال است یک گرم شیشه نه به آنجا وارد شده نه صادر شده است.  به هرحال وقتی ما نسبت به فیلم هایی که به کشورمان توهین می کنند موضع منفی داریم نباید خودمان هم در فیلممان کشوری را ولو با یک اسم زیر سوال ببریم و باید ملاحظات را رعایت کنیم. هر خبرنگاری دلش بخواهد ما می توانیم برای ورود به هر بازداشتگاهی در سطح کشور به او مجوز دهیم تا ببیند آیا بازداشتگاهی شبیه آنچه در فیلم «متری شیش و نیم» وجود داشت دیده می شود یا خیر؟

رشوند با بیان اینکه واقف به این است که در هر کار نمایشی تخیل و واقعه پردازی سهم بسزایی دارد، گفت: نویسنده و کارگردان ممکن است به دلیل وجه دراماتیک اثر نکته ای را اضافه کرده باشند، ما این را متوجه می شویم اما وقتی بعضی از اتفاقات این فیلم می تواند باعث تغییر ذهنیت یک فرد عادی از پلیس و مجموعه او شود، وجهه پلیس را برای مخاطب زیر سوال ببرد، احساس ناامنی برای او به وجود بیاورد یا تصویر ذهنی نسل آینده را بهم بریزد و ما مجبور هستیم حداقل در این فیلم حاضر نشویم.

وی همچنین درباره هفته نیروی انتظامی و فیلم هایی که به این مناسبت از تلویزیون پخش می شود درباره اینکه چرا مانند هر سال برای هفته نیروی انتظامی یک مینی سریال درنظر گرفته نشده است، گفت: ما اعتقادی به مینی سریال نداریم چراکه تا مخاطب می‌خواهد با این کار ارتباط برقرار کند تمام می‌شود. ضمن اینکه ما در یک بازه زمانی بودیم که نمی توانستیم در این زمان یک سریال بلند خوب تحویل دهیم برای همین ریسک نکردیم.

ناجی هنر دنبال فرهنگسازی است

وی مشکلات فرهنگی را یکی از دلایل اصلی وقوع جرم در کشور دانست و درباره لزوم ساخت آثار هنری در این باره بیان کرد: مهم ترین هدف ما در «ناجی هنر» اثرگذاری در زمینه فرهنگسازی است چرا که بار اصلی تمام اتفاقات در کشور بر دوش نیروی انتظامی ست مثلاً مشکلات در حوزه اقتصادی باعث افزایش سرقت می‌شود یا وقتی خشم زیاد می‌شود آمار نزاع بالا می‌رود و در بخش‌های دیگر هم همین طور برای همین است که فرهنگسازی لازم است و «ناجی هنر» هم دنبال همین است.

مدیرعامل موسسه «ناجی هنر» اذعان کرد که در تولید هفت فیلم جشنواره پلیس از چهره‌های جوان و کمتر شناخته شده استفاده شده و همین یک ویژگی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: من هنوز تعریف سلبریتی را نمی‌دانم! افرادی بودند که چهره‌های درجه دو تلویزیونی محسوب می‌شدند اما دستمزدهای عجیب و غریبی از ما طلب کردند. خیلی از ما هنوز نمی‌دانیم که مبنای این دستمزدها چیست و چرا اینقدر زیاد است؟ به هرحال ما هم برای جوان گرایی و هم برای صرفه جویی در هزینه ها سعی کردیم در گروه بازیگران اغلب کارهای جشنواره فیلم پلیس به جوان‌ها و تازه نفس ها یا کسانی که مجال کمتری داشتند فرصت بدهیم و از نتیجه راضی هستیم.

وی درباره وجهه پلیس در آثار نمایشی گفت: یک برهه ای در آثار صرفا اکشن و زد و خورد بالا دیدیم و گاهی در آثار در حوزه انتظامی اغراق آمیز شده بود و مخاطب وقتی چیزهای متافیزیک و بعضا غیرواقعی از پلیس می‌دید فکر می‌کرد پلیس این شکلی است و وقتی فردای آن روز با یک پلیس مواجه می‌شد و می‌دید او شکل دیگری است باورهایش به هم می‌ریخت و به همه چیز شک می‌کرد.

رشوند عنوان کرد با معصوم نشان دادن پلیس مخالف است و بیان کرد: ما پلیس را معصوم و دارای ابعاد الهی مطلق جلوه ندادیم. به هرحال پلیس ما سومین پلیس سایبری دنیا است اما نمی‌تواند که به یقه همه مردم رادار وصل کند. ناگزیر جرم اتفاق می‌افتد اما طبق آمار بیشتر از ۹۰ درصد تصمیم های پلیس در تشخیص مجرم درست بوده و ناآگاهی مردم باعث این حجم از جرم شده است باید این تفکر را اصلاح کرد.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000