روایت برزخ انسان‌ها در «کامالوکا»/ بهشت و جهنم کجاست؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۱
«کامالوکا» آماده اجر؛

روایت برزخ انسان‌ها در «کامالوکا»/ بهشت و جهنم کجاست؟

نمایش «کامالوکا» به کارگردانی محسن موسوی خواه دنیای پس از مرگ انسان ها را در فضای سوررئالیستی روایت می کند.

محسن موسوی خواه کارگردان نمایش «کامالوکا» که به زودی در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می رود در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره اسم این نمایش و ریشه آن توضیح داد: «کامالوکا» یک واژه سانسکریت و از دو بخش کاما و لوکا تشکیل می شود؛ کاما به معنای کامروایی و لوکا به معنی مکان.

وی ادامه داد: کامالوکا اسمی یونانی است و به دنیای پس از مرگ انسان ها یا برزخ ذهنی و روحی اشاره دارد، دنیایی که ما اسم آن را بهشت و جهنم گذاشته ایم.

موسوی خواه درباره اماکن ارتباط مخاطب با مفهوم نمایش «کامالوکا» عنوان کرد: فضای کامالوکا فضایی سوررئالیستی است و فضای رئال ندارد و مخاطب وقتی در این فضا قرار می گیرد متوجه جنس کار می شود و با آن ارتباط برقرار می کند.

این کارگردان با اشاره به سبک تئاتر گرتوفسکی و تئاتر بی چیز گفت: تئاتر می تواند بدون گریم، لباس، دکور، حتی صحنه، نورپردازی و تاثیرات صوتی باشد و همه چیز توسط بازیگر در صحنه اتفاق افتد؛ سبکی که به تئاتر بی چیز یا گرتوفسکی معروف است.

موسوی خواه در ادامه از شیوه کار خود در نمایش «کامالوکا» بیان کرد: مردم ما در تئاتر بیشتر به مواردی چون موسیقی، صحنه  و المان های بصری توجه می کنند و حاضرند هزینه های زیادی پرداخت کنند و این مدل از نمایش ها را ببیند ولی ما سعی می کنیم در نمایش «کامالوکا» مخاطب را با بخشی از تئاتر بی چیز آشنا کنیم و تمرکز را روی بازی بدن بازیگرها گذاشته ایم و بیشتر این اثر بدن محور است و از هیچ دیالوگی استفاده نمی شود.

وی در پایان از اجرای این نمایش در صحنه تئاتر توضیح داد: نمایش «کامالوکا» از پنج صحنه هنری تشکیل شده که از صحنه ابتدایی به شکلی از اساطیر برتر تئاتر، صحنه دوم را از تمرین های باربا و صحنه سوم را از تمرین های بیومکانیک میرهولد استفاده می کنم.

نمایش «کامالوکا» به کارگردانی محسن موسوی خواه و نویسندگی احمد سیاه رستمی و تهیه کنندگی میترا غزلی زاده و مدیر تولید زهرا آذرخش با بازی سجاد شفیعی، صالح لواسانی، آرش لشگری و احمد سیاه رستمی به زودی در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می رود.

نسترن معصوم پور

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است