جشنواره «نورنگار» یک تعهد فرهنگی است/ حذف پرداخت ورودی از دوره ششم

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نشست خبری ششمین دوره جشنواره عکس «نورنگار» صبح روز دوشنبه 15 مهرماه در آموزشگاه «نورنگار» با حضور مسعود افشانی دبیر جشنواره و داوران این دوره از جشنواره امیرعلی جوادیان، علیرضا کریمی صارمی و افشین بختیار برگزار شد.

مسعود افشانی دبیر جشنواره نورنگار در ابتدای نشست بیان کرد: از سال ۹۳ این جشنواره را برگزار می کنیم و این ششمین دوره نورنگار است که امروز اعلام فراخوان می کنیم. ما در طی پنج دوره گذشته سعی کردیم ضمن اهمیت دادن به حوزه عکاسی در ایران جشنواره را برگزار کنیم و طی این پنج سال استقبال خوبی از جشنواره شده است.

وی افزود: ما از اولین دوره جشنواره را با موضوعات مختلفی برگزار کردیم که همه حول یک محور با عنوان ایران من قرار دارد.  در هر دوره  موضوعی را برمی گزینیم و سعی کردیم همیشه عنوانی انتخاب شود که جای برای کار کردن داشته باشد و از عناوین ملی پرهیز و به عکاسی اهمیت داده شود. هدف از برگزاری فقط یک جشنواره نیست بلکه ارتقا هنر و دانش عکاسی بین هنرمندان و علاقه مندان از اهداف اولیه این جشنواره بوده است.

افشانی تصریح کرد: جشنواره نورنگار یک تعهد فرهنگی است که توسط مجموعه نورنگار انجام می شود. جشنواره انتفاعی نیست علاوه برآن که هزینه های برگزاری هر جشنواره می تواند زیاد باشد. ما برای ایجاد انگیزه وجهه رقابتی و مقایسه در نظر گرفتیم. طی پنج دوره گذشته جوایز ارزنده ای برای برندگان در نظر گرفتیم که باعث افزایش مخاطب شده است.

دبیر این جشنواره با اشاره به بخش های مختلف این دوره بیان کرد: امسال هم مانند سال های گذشته دو بخش داریم و بخش اصلی مربوط به بازار و بازارچه های سنتی و محلی ایران است. بازارها علاوه بر نقش تجاری در هر منطقه خودشان پایگاه فرهنگی هستند چرا که می شود مطالعات فرهنگی و قوم نگاری روی آنها داشت. ما از دید تجاری فقط نگاه نمی کنیم و این موضوعی است که به لحاظ فرهنگی و بصری جای کار دارد. برای بخش دوم که بخش جنبی این جشنواره است، زندگی روستایی را در نظر گرفتیم. روستا محل زندگی روستاییان است که بخش عظیمی از تولیدات کشور هم در روستا است. برای بخش اصلی ۸ قطعه عکس در نظر گرفتیم و برای بخش جنبی ارسال عکس هم به صورت مجموعه همراه با استیمنت است و هم به صورت تک عکس ارسال عکس داریم. بازه زمانی آن نیز از فردا آغاز و تا ۳۰ آذر ادامه دارد.

وی یادآور شد: هدف ما این است که جشنواره تداوم داشته باشد. برخی جشنواره ها به دلیل مشکلات مالی و دیگر مسائل نمی تواند تداوم داشته باشد اما با درایت محمد فروغی مدیر نورنگار این جشنواره به دور ششم رسیده است و امیدواریم همچنان ادامه دار باشد. همچنین حضور استادان و دیگر دوستان نیز به ما کمک می کند و ما هیچ وقت بی نیاز از رایزنی با استادان و دوستان نبوده ایم.

افشانی ادامه داد: رویدادهای مختلف مربوط به عکاسی می تواند راهگشا باشد و فرصتی برای جوانان است برای آن که عکس های خود را در معرض دید قرار بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در دو دوره گذشته تعرفه ای گذاشته بودیم و می خواستیم به سمت بین الماللی شدن پیش ببریم اما امسال که وضعیت اقتصادی مناسب نیست تصمیم گرفتیم ورودی را حذف کنیم که البته فقط در این دوره به صورت استثنا پرداخت مبلغ ورودی حذف شده است. آن چیزی که به عنوان ورودی در نظر گرفته شده، بسیار اندک بود و این دوره توانستیم آن را به راحتی حذف کنیم. جایزه ها همان جایزه های سال گذشته است که مبالغ آن قابل توجه است. دوستان شرکت کننده انتظار دارند از نظر مالی پشتیبانی شوند و این جوایز به عنوان حمایت در نظر گرفته می شود.

فروغی مدیرعامل نورنگار نیز در این نشست بیان کرد: در این دوره تنها دوره ای است که داوران به موقع آمدند و همراه ما هستند و امیدوارم این همراهی باعث توسعه بیشتری شود. نورنگار به دنبال توسعه ماندگار و پایدار است و امیدوارم که در بخش جشنواره و بخش های دیگر خود همچنان تداوم داشته باشد. هدف این دوره این است که تعداد بیشتری عکاسان در جشنواره شرکت کنند. نورنگار در حوزه و اهداف فرهنگی خود دو موضوع را دنبال می کند که یکی جشنواره است و دیگری آموزشگاه که به صورت آفلاین و آنلاین دوره هایش  برگزار می شود و نورنگار همچنین ورکشاپ و کارگاه آموزشی نیز در سطح کشور برگزار کرده است. دو دوره برای عکاس ها ورودیه داشتیم اما امسال به دلیل شرایط اقتصادی حذف کردیم چرا که ممکن است مانعی باشد برای دوستان به ویژه برای دوستانی که از شهرستان شرکت می کنند. ما این دوره را به گونه ای تنظیم کردیم که توسعه فرهنگی و اقتصادی در کشور را شاهد باشیم.

افشین بختیار یکی از داوران این جشنواره نیز در  ادامه این نشست در سخنانی اظهار کرد: من برای دومین بار داور این جشنواره هستم. اولین دوره این جشنواره که حدود شش سال پیش برگزار شد ۱۷ تا ۱۸ هزار عکس ارسال شد که فکر کنم پربارترین دوره بود. یکی از بحث های دوستان شرکت کننده همیشه این بود که تقاضا داشتند، ورودیه ها حذف شود چرا که پرداخت هزینه برایشان سخت بود.

علیرضا کریمی صارمی یکی دیگر از داوران جشنواره نورنگار نیز بیان کرد:  در این برهه از اوضاع فرهنگی مملکت که مشکلات اقتصادی گریبان آن را گرفته است و بنا به دلایلی که همه آن را به تحریم ها ربط می دهیم و همچنین نبود اعتبارات مالی، مشکلات عدیده ای در برگزاری این برنامه ها را شاهد هستیم. در مقایسه با سال های اخیر برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری در کشور بسیار افول کرده است و همین که نورنگار ششمین دوره خود را برگزار می کند جای تشکر دارد که به عنوان مرکز مستقل و به دور از بحث مالی فعالیت کرده است.

وی با اشاره به نقش بازار در تشکیل یک جامعه و اثرگذاری آن بر سیاست، فرهنگ، هنر و اقتصاد افزود: نقش بازار در جامعه ایران همیشه در تاریخ آن تاثیرگذار بوده است و توانسته اند جامعه پویا و سالم ایجاد کنند. امروزه هم بازارها با توجه به تحولات و تفاوت های فرهنگی همچنان نقش دارند و هم چنان جایگاهی است که نگاه های مختلف به بازار می توانیم داشته باشیم. بسیار خوشحالم در این جشنواره به این مقوله بسیار مهم پرداخته شده و استادان گرامی در قالب تورهایی که برگزار می شود  جوانان و هنرمندان علاقه مند را با پدیده بزرگ اجتماعی به نام بازار از نزدیک آشنا می کنند.

کریمی صارمی تصریح کرد: بخش جنبی و دوم این جشنواره هم به موضوع روستا اختصاص دارد که متاسفانه فرهنگ شهری به گونه ای در فرهنگ روستایی نفوذ کرده به طوری که فرهنگ روستایی گم شده است. فکر می کنم این دوره با حضور استادان گرامی چون افشین بختیار و امیرعلی جوادیان کسانی که در عکاسی مستند اجتماعی و فرهنگ های زندگی شهری و روستایی تاثیرگذار بوده اند، شاهد جشنواره خوبی خواهیم بود.

امیرعلی جوادیان در ادامه مطرح کرد: داشتن دغدغه فرهنگی با داشتن سمت فرهنگی متفاوت است. سرچشمه و منشا فرهنگی این جشنواره که ششمین دوره خود را برگزار می کند، دغدغه فرهنگی داشتن است. من به سهم خودم به عنوان عکاس تبریک می گویم. ایران یک کشور فوق العاده است و من همه جای ایران را گشته ام و فکر می کنم موضوع هوشمندانه ای برای این جشنواره انتخاب شده است.

وی افزود: فرهنگ صداقت و انسان دوستی در بازارها اتفاق می افتاد و هم‌چنین بازارها سرمنشأ بسیاری از تحولات سیاسی و دریچه ای برای کار کردن جوانان است. یکی از ویژگی های هنر ایرانی این است که تمام رشته ها و عناصر آن در جهت تعالی انسان است. همه هنرها در دل بازار است.

جوادیان با اشاره به بخش دوم این جشنواره یادآور شد: بخش دوم جشنواره بسیار خوب است و این انتخاب بسیار هوشمندانه و قشنگی است. نیاکان ما در ادبیات برای نوعی زندگی که روح انسانی در آن جاری است، فعالیت می کردند. من خودم از روستاها عکاسی کرده ام. ما تنها کشوری هستیم که تعداد رسم و رسوم های ما که بالغ بر 500 رسم و رسوم است، از تعداد روزهای سال بیشتر است. وظیفه عکاس به عنوان تاریخ نگار این است که نادیدنی ها را دیدنی کند. یک زمان مجله تایم با افتخار اعلام کرد ۵۰ هزار عکس داریم اما ما در نورنگار تا به امروز در این مدت کوتاه ۶۰ هزار عکس داریم. بچه های ایران تشنه هنر و عکاسی هستند.

افشانی دبیر این جشنواره در ادامه از برگزاری تورهایی برای آشنایی با بازارها و زندگی روستایی خبر داد و گفت: در بازه زمانی فراخوان جشنواره این تورها برگزار می شود. اولین آن، تور خوانسار با میزبانی آقای فروغی و دوستان علاقه مند با همراهی استادان عکاسی خواهد بود که رایگان است.  ابن کار هم یک کار عکاسی و هم یک کار آموزشی و علمی خواهد بود و با اعلام فراخوان تاریخ آن اعلام می شود. برای برگزاری تورهای بعدی در طول برگزاری جشنواره ششم برنامه ریزی کنیم.

وی همچنین یادآور شد: مجموعه عکس های ارسالی در بخش جنبی ۴ تا ۶ قطعه عکس است و امکان ارسال تک عکس هم وجود دارد و برای مجموعه عکس شرکت کنندگان لازم است که استیتمنت هم ارسال کنند. آموزش استیتمنت نویسی را در سایت جشنواره و در قالب فیلم های آموزشی همراه با ارایه مقاله هایی در این باره  ارایه خواهیم کرد.

دبیر جشنواره عکس نورنگار تصریح کرد: کسانی که زودتر شرکت کنند بازه زمانی بیشتری در اختیار دارند.همچنین از دوستان می خواهیم کمتر از عکس های آرشیوی استفاده کنند و عکس ها جدید بر اساس قوانین جشنواره بفرستند.

وی تاکید کرد: امسال نیز کتاب جشنواره به صورت محدود چاپ می شود و فایل پی دی اف کتاب با همان طراحی خود کتاب در سایت قرار می گیرد.

فروغی نیز در پایان تأکید کرد: در برگزاری تورهای عکاسی انتفاع مالی نخواهیم داشت. زمانی که ورودی نداریم، تعداد عکس های ارسالی هم بالاتر است. اگر عکسی غیر از موضوع جشنواره بود، به فرد ایمیل می شود که عکس متناقض با موضوع جشنواره است و اگر می خواهید عکس تازه ای ارسال کنید. هم‌چنین فرد می تواند عکس ها را جایگزین یکدیگر کند و تا پایان زمان فراخوان مهلت ارسال دارند.

در پایان این نشست، پوستر ششمین دوره جشنواره نورنگار رونمایی شد.

انتهای پیام/