«جوکر» وارد ۱۰ فیلم برتر IMDb شد/ چگونگی ساز و کار این وبسایت | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۲۴

«جوکر» وارد ۱۰ فیلم برتر IMDb شد/ چگونگی ساز و کار این وبسایت

فیلم «جوکر» با رای نزدیک به 125 هزار مخاطب IMDb به 10 فیلم برتر این وبسایت راه یافت.

به گزارش خبرگزاری صبا، برای نخستین بار آوریل ۱۹۹۶ بود که وبسایت IMDb فهرست برترین فیلم های تاریخ سینما را منتشر کرد در فهرست اولیه این وبسایت جایگاه اولی به فیلم «جنگ ستارگان» ساخته علمی تخیلی جورج لوکاس با ۳۹۴۱ رای رسید.

در جایگاه های بعدی هم فیلم های دیگری که بیشتر محبوب مردم بودند مثل «رهایی از شاوشنک»، «والاس و گرومیت»، «مظنونین همیشگی» و «داستان اسباب بازی» حضور داشتند. البته در ۱۰ فیلم اول آن سال نام آثار قوی سینمایی محبوب منتقدان مانند «پالپ فیکشن»، «کازابلانکا»، «بلید رانر» و «همشهری کین» هم به چشم می خورد.

به گونه ای می شد نتیجه گرفت فهرست IMDb ترکیبی از فیلم های محبوب مردم و منتقدان در کنار هم است. حالا اما بعد از ۲۳ سال از اولین فهرست این وبسایت، IMDb به نظر می رسد تبدیل به وبسایتی برای زورآزمایی میان طرفداران فیلم ها شده است.

از نکات فهرست ۲۵۰ تایی امروز این وبسایت حضور عجیب و غریب برخی از فیلم های روز در میان مهم ترین آثار سینمایی است. برای مثال تنها ۴۶ فیلم سهم ۶۵ سال اول سینما یعنی از آغاز پیدایش سینما تا سال ۱۹۶۰ است. این دوره در کنار هالیوود کلاسیک،  فیلمسازان غیرهالیوودی بزرگی مثل فلینی، روسلینی، دسیکا، کوروساوا، اوزو، میزوگوچی، برسون، رنوا، رنه کلر، مارسل کارنه، افولس ، مورنائو، فریتز لانگ و…فعالیت می کردند. این در حالی است که یک دهه اخیر سینما که به اذعان بسیاری از صاحب نظران یکی از کم مایه ترین دوره های تاریخ سینماست در این فهرست سهمی به همان اندازه یعنی ۴۶ تا دارد.

حالا اما سوال اینجاست که ساز و کار این سایت چگونه است؟ هرکسی دوست دارد می تواند اکانتی برای خود ایجاد کند. آن فرد هیچ محدودیتی هم جز تعداد ایمیل در این راه ندارد. او می توانند بدون آنکه حتی فیلم را دیده باشد به فیلم مورد نظرش بهترین امتیاز و یا بدترین امتیاز را بدهد.

شاید دلیل موفقیت خیلی از این فیلم ها همین باشد. برای مثال شاهد این ادعا همین حضور عجیب و غریب «جوکر» در روزهای گذشته در میان ۱۰ فیلم اول است.  جدیدترین نسخه شخصیت محبوب جوکر با وجود موفقیت در جشنواره ونیز و ستایش برخی از منتقدان با نقدهای منفی نیز مواجه شده است. این نقدها به حدی است که کسی شانس موفقیت این فیلم را در جوایز اسکار جز در بخش بهترین بازیگری پیش بینی نمی کند. پیتر بردشاو فیلم را ناامید کننده ترین اثر سال نامیده است. با این حال در اتفاقی عجیب «جوکر» تا به امروز در کمتر از ۲۴ ساعت از اکران سراسری اش صدها شاهکار مهم تاریخ را در IMDb پشت سر گذاشته و تبدیل به نهمین فیلم برتر تاریخ این وبسایت مشهور شده است.

در پایان باید پرسید چند درصد از این ۱۲۵ هزار مخاطبی که به «جوکر» رای داده اند فیلم را دیده اند؟ قطعا مشخص نیست، چند درصد از این افراد فیلم های مهم دیگر تاریخ را دیده اند و به این نتیجه رسیده اند که «جوکر» از آنها بهتر است باز هم مشخص نیست.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000