تابلوی جنجالی بنکسی با قیمتی رکوردشکن فروش رفت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۰

تابلوی جنجالی بنکسی با قیمتی رکوردشکن فروش رفت

«پارلمان واگذار شده» اثر بنکسی، هنرمند ناشناس و پرآوازه انگلیسی، در حراجی ساتبیز لندن به قیمت 10 میلیون پوند چکش خورد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از گاردین، «پارلمان واگذار شده» اثر هنری بنکسی، هنرمند جنجالی و ناشناس انگلیسی که در آن مجلس عوام بریتانیا با حضور شامپانزه‌ها به تصویر کشیده است، با ثبت رکوردی جدید با قیمتی در حدود ۱۰ میلیون پوند به فروش رفت.

«پارلمان واگذار شده»، روز پنجشنبه ۳ اکتبر در حراجی ساتبیز لندن عرضه و تنها پس از ۱۳ دقیقه با قیمت ۹۸۷۹۵۰۰ پوند به فروش رفت؛ رقمی که بسیار بیشتر از تخمین اولیه ۱٫۵ تا ۲ میلیون پوندی این حراجی بود.

از این تابلوی نقاشی بزرگ که عرض آن ۴ متر است، اولین بار در نمایشگاه آثار بنکسی در موزه بریستول انگلستان در سال ۲۰۰۹، رونمایی شده است.

نکته جالب توجه آن است که این حراجی درست در همان سالنی برگزار شد که سال گذشته دیگر اثر بنکسی یعنی «دختری با بادکنک» برای فروش در آنجا عرضه شده بود. «دختری با بادکنک» لحظاتی پس از آن که به قیمت یک میلیون پوند به فروش رفت، با فعال شدن یک دستگاه کاغذخردکنی که درون قاب آن جاسازی شد، جلوی چشمان حیرت زده مسئولان، شرکت‌کنندگان و رسانه‌های حاضر در حراجی رنده شد.

تابلوی «پارلمان واگذار شده» با این عملکرد، به راحتی به گرانقیمت‌ترین اثر فروش رفته از بنکسی بدل شد. این عنوان پیش از این به اثر «بی‌عیب نگه‌دار» این هنرمند تعلق داشت که در حراجی سال ۲۰۰۸ نیویورک به قیمت ۱٫۴ میلیون پوند به فروش رفته بود.

مدت زمان کوتاهی بعد از آنکه «پارلمان واگذار شده» به فروش رفت، بنکسی در صفحه اینستاگرام خود واکنش نشان داده و نوشت: ثبت رکوردی جدید برای نقاشی بنکسی در حراجی امشب. باعث شرمساری است که صاحب آن نیستم.

این نقاشی مدتی پیش به مناسبت دهمین سالگرد رونماییش، توسط صاحب ناشناس خود برای نمایش به موزه بریستول قرض داده شده بود. بنکسی در همان هم زمان نوشته بود: من این تابلو را ۱۰ سال پیش خلق کردم، حالا موزه بریستول به مناسبت روز خروج انگلستان از اتحادیه اروپا آن را دوباره نمایش داده است. الان بخندید ولی روزی خواهد رسید که هیچکس مسئول نخواهد بود.

اشکان مزیدی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است