نخل طلای افتخاری آلن دلون پس گرفته نمی شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۰

نخل طلای افتخاری آلن دلون پس گرفته نمی شود

جشنواره فیلم کن با وجود انتقادهای مطرح شده از سوی برخی از فعالان حقوق زنان، در تصمیم خود برای اهدای جایزه نخل طلای افتخاری به آلن دلون ستاره سینمای فرانسه پا پس نمی کشد.

به گزارش صبا به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم کن به رغم انتقادهای مطرح شده از سوی سازمان زنان و هالیوود آمریکا در مورد اهدای جایزه افتخاری به آلن دلون از تصمیمش مبنی بر اهدای این جایزه به بازیگر مطرح فرانسوی سینما عقب نشینی نخواهد کرد.

سازمان زنان و هالیوود آمریکا از رفتار ستاره کهنه کار سینمای فرانسه با زنان و همچنین گفته هایش درباره مخالفت با فرزندخواندگی زوج های همجنس باز و حمایتش از ظهور سیاست های راست تندرو در فرانسه انتقاد کرده بود.

به دنبال اعلام جشنواره کن مبنی بر اهدای جایزه نخل طلای افتخاری به آلن دلون در روز ۱۷ آوریل، ملیسا سیلورشتاین بنیانگذار سازمان زنان و هالیوود این اقدام جشنواره کن که جایزه خود را به شخصی که ارزش هایی نفرت انگیز دارد می دهد «به شدت ناامیدکننده» خواند. در توییت سیلورشتاین در این باره آمده است: دلون به صورت علنی اعتراف کرده که زنان را سیلی می زده است. او ادعا کرده که همجنس گرایی مخالف ذات و طبیعت است. جشنواره کن با تجلیل از آلن دلون از این ارزش های شنیع تجلیل می کند.

حالا جشنواره کن در جوابیه خود چنین اظهار کرده است: تجلیل از آلن دلون برای این است که او یک بازیگر افسانه ای و بخشی از تاریخ جشنواره کن است به مانند تجلیلی که ما از کلینت ایستوود، وودی آلن، آنیس واردا، ژان پل بلموندو و ژان پیر لو انجام داده ایم. برای ما بسیار مهم است که برای آلن دلون بازیگر شمایل گونه سینما بزرگداشتی برپا کنیم.

جشنواره کن البته از پرداختن به نکات خاص مطرح شده علیه دلون خودداری کرده است.

آلن دلون ستاره ۸۳ ساله سینما در طی این سالها اظهار نظرهای جنجالی بسیاری داشته است هر چند که هرگز وی متهم به خشونت خانگی یا یک بزهکاری نشده است.

بازیگر بزرگ سینمای اروپا در طول این سالها در بیش از ۸۰ فیلم نقش آفرینی کرده است. آلن دلون با کارگردانان نامداری چون آنتونیونی، ویسکونتی، ملویل و گودار و با بازیگران سرشناسی چون رومی اشنایدر، ژان گابن، ایوه مونتان و لینو ونتورا همکاری کرده است.

یکی از فعالان حقوق زنان فرانسه به ورایتی درباره اهدای جایزه افتخاری به آلن دلون چنین گفته است: جشنواره کن با اهدای جایزه افتخاری به آلن دلون بازیگری که خودش اعتراف کرده به زنان سیلی می زده، پیامی منفی به زنان و قربانیان خشونت فرستاده است.

محمدامین شکاری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است