هنرمندان پا به سن که می‌گذارند فراموش می‌شوند/ خواننده واقعی کم داریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۷
امین الله رشیدی در گفتگو با صبا:

هنرمندان پا به سن که می‌گذارند فراموش می‌شوند/ خواننده واقعی کم داریم

امین الله رشیدی با تاکید بر لزوم حمایت از جوانان از اینکه هنرمندان پیشکسوت از یاد می روند ابراز دلخوری کرد.

امین الله رشیدی خواننده پیشکسوت و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا در پاسخ به این پرسش که چرا اخبار کمتری از فعالیت پیشکسوتان در عرصه موسیقی منتشر می‌شود، گفت: به نظر من باید راه را برای قشر جوان باز کنیم و اگر عرصه فقط در اختیار استادان و پیشکسوتان باشد، فرصت کار برای قشر جوان فراهم نمی‌شود و استعدادها هم شکوفا نمی‌شوند. البته باید از پیشکسوتان تجلیل و قدردانی شود زیرا این افراد در دوره خودشان یکی از بهترین‌ها بودند و با این کار زمینه را برای حضور هنرمندان جوان فراهم می‌کنیم.

این خواننده موسیقی سنتی با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل هنرمندان مسایل مالی است، توضیح داد: به طور کلی در هر شغلی پیشرفت وجود دارد که در کنار پیشرفت آن فرد می‌تواند درآمد مطلوبی داشته باشد اما یک هنرمند و موسیقیدان به دلیل مشکلات مالی کم کم از عرصه هنر دور و ناخودآگاه مجبور می‌شود سراغ کار دیگری برود تا بتواند هزینه‌های زندگی خود را تامین کند.

خواننده آلبوم «بخت گمشده» افزود: به نظر من در موسیقی پیشرفت مالی وجود ندارد. در زندگی هنرمندان هیچ وقت نمی‌توانیم وسایل قیمتی پیدا کنیم زیرا این افراد درآمد مناسبی ندارند و بیشتر درآمد خود را صرف تولید آثار جدید می‌کنند. ثروت یک نوازنده، ساز او است ولی به این موضوع اهمیتی داده نمی‌شود.

خواننده آلبوم «چشم شب» خاطرنشان کرد: یک خواننده تا زمانی که جوان است حمایت می‌شود اما زمانی که پا به سن می‌گذارد همه او را فراموش می‌کنند و در نتیجه آن هنرمند در انزوا خاموش می‌شود. بیشتر آثار امروزی در حوزه ادبیات و موسیقی سفارشی شده است در حالی که به نظر من موسیقی با ارزش‌تر از این است که فقط به دلیل کارهای مناسبتی به آن توجه کنیم.

رشیدی تاکید کرد: یکی از دلایلی که آثار امروزی ماندگار نمی‌شود این است که آهنگساز خوب نداریم. خیلی‌ها مدعی آهنگسازی هستند ولی هیچ کدام سررشته‌ای در این زمینه ندارند. همچنین بیشتر کارها ضربی خوانی شده است. در زمان گذشته اول آهنگساز ملودی می‌ساخت و بعد با شاعر تماس می‌گرفت و شاعر هم براساس تاثیری که از آهنگ می‌گرفت کلمات مناسب به کار می‌برد ولی امروزه یک قطعه را در نیم ساعت می‌سازند و اجرا می‌کنند.

خواننده آلبوم «افسونگر» افزود: خیلی‌ها خود را خواننده می‌دانند ولی فقط تعداد محدودی از آن‌ها خواننده واقعی هستند. حوزه موسیقی از حضور افرادی که کاربرد چندانی ندارند و دلسوز موسیقی نیستند پاک شود تا بتوانیم موسیقی را نجات دهیم.

این خواننده پیشکسوت در پایان گفت: البته باید توجه داشته باشیم که بعضی‌ها هم صدای خوبی دارند ولی بداقبال هستند زیرا آهنگساز نداریم. استادان و پیشکسوتان باید از هنرمندان جوان حمایت کنند تا نسل‌های آینده موسیقی حرفی برای گفتن داشته باشند.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است