رویکرد جایزه هفت اقلیم دور بودن از حاشیه‌هاست/ برگزاری اختتامیه همزمان سه دوره | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۱
دبیر جایزه هفت اقلیم در گفتگو با صبا:

رویکرد جایزه هفت اقلیم دور بودن از حاشیه‌هاست/ برگزاری اختتامیه همزمان سه دوره

دبیر جایزه هفت اقلیم گفت که شفافیت و دور بودن از حواشی مهم‌ترین رویکرد این جایزه ادبی است.

ویدا بابالو دبیر یازدهمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا عنوان کرد: ما در یازدهمین دوره جایزه هفت اقلیم سعی کردیم در داوری آثار از افرادی دعوت کنیم که برای اولین بار در جایزه حضور دارند تا هم با افراد جدیدی همکاری داشته باشیم و هم جایزه از هر حاشیه‌ای در امان بماند.

او ادامه داد: در دوره یازدهم ما سعی کردیم از نویسندگان بنام و خوشنامی دعوت کنیم مانند محمد چرمشیر، محمد کشاورز و شهلا زرلکی. اصرار من در این دوره این بود که حتما در داوری‌ها از نویسندگان مطرح زن هم کمک بگیریم تا این ترکیب جنسیتی در هیات داوران یک سویه نباشد.

این نویسنده درباره حساسیت داوری آثار گفت: اصرار ما بر این بود که داوران با وسواس و به طور موشکافانه آثار را بررسی کنند و داوری‌ها دقیق باشد تا حاشیه‌ای به همراه نداشته باشد. به جرات می توانیم بگوییم که در یازده دوره گذشته جایزه هفت اقلیم نیز این حساسیت‌ها وجود داشت و خوشبختانه داوری ها مشکلی نداشته است.

او افزود: یازده دوره تداوم این جایزه نشان از این دارد که این جایزه به سلامت از دوره های گذشته عبور کرده و مسیر خود را به درستی در پیش گرفته است. در این دوره اصرار ما بر این بود که از نویسندگان نوظهور و ناشرانی که خیلی دیده نشده‌اند برای داوران اثر ارسال کنیم و درواقع حمایتی باشد از نویسندگان چنانچه در دوه های اخیر نیز این اتفاق افتاده بود و این اسامی گمنام در جمع نامزدها نیز دیده می شود.

این نویسنده درباره هدف اصلی این جایزه اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که در جایزه هیچ نوع حاشیه‌ای نداشته باشیم و آثار با عدالت داوری شوند و داوران بنام و خوشنامی آثار را بخوانند و امتیاز دهند. در مرحله نهایی هم با داوران مشورت کردیم و چندین بار این جلسات برگزار شده است تا بتوانیم روی نتیجه عادلانه خود بایستیم.

بابالو در پایان از برگزاری مراسم اختتامیه سه دوره به صورت همزمان خبر داد و گفت: از بین ۱۲۰ رمان و ۸۰ مجموعه داستانی که برای ما راسال شد نامزدها را اعلام کردیم و اختامیه این دوره قرار است همزمان با دوره نهم و دهم در همین تابستان برگزار می‌شود زیرا این ۲ دوره به دلیل کرونا مجازی برگزار شدند.

داوران یازدهمین دوره جایزه هفت اقلیم، در بخش رمان رضا زنگی‌آبادی، ابراهیم دمشناس و شهلا زرلکی و در بخش مجموعه داستان محمد چرمشیر، فرشته نوبخت و محمد کشاورز بودند.

جایزه ادبی هفت اقلیم در سال ۱۳۸۸ توسط گروهی از نویسندگان مستقل ایران با دبیری آیت دولتشاه آغاز به کار کرد.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است