«آیین سخن» یک آرایش رسانه‌ای‌ است/ اهدای جایزه توجه به زبان فارسی در جشنواره فیلم فجر | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۹
در نشست رسانه‌ای مطرح شد؛

«آیین سخن» یک آرایش رسانه‌ای‌ است/ اهدای جایزه توجه به زبان فارسی در جشنواره فیلم فجر

نشست خبری نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» با حضور مدیر شبکه رادیویی ایران، رییس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا و دبیر این جشنواره رادیویی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، صبح امروز ۷ تیر ۱۴۰۱ نشست خبری نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» ویژه پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا در ساختمان شهدای رادیو و سالن جلسات معاونت صدا با حضور محمدجعفر محمدزاده مدیر شبکه رادیویی ایران و رییس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا و یدالله گودرزی دبیر این جشنواره رادیویی برگزار شد.

یدالله گودرزی در ابتدای این نشست خبری درباره جشنواره ملی «آیین سخن» عنوان کرد: نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» فعالیت خود را به صورت پویش مردمی آغاز کرد و در فروردین ۱۴۰۱ محمدجعفر محمدزاده رییس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا مقدمه‌های این جشنواره را آغاز کرد و بالغ بر یک ماه بعد یعنی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ فراخوان سه بخش این جشنواره رادیویی را به شبکه‌های رادیویی و دفاتر صداوسیما در استان ها اعلام کردیم.

دبیر نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» اظهار کرد: در این جشنواره در بخش های حرفه ای، فضای مجازی و مردمی به دریافت آثار پرداختیم و در نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» بیشتر روی برنامه‌سازی بخش حرفه ای تمرکز کردیم.

وی ادامه داد: ۲۵۰ برنامه رادیویی در قالب های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که شامل برنامه های گفتارمحور، ترکیبی، مستند، ترکیبی و تبلیغی بود.

گودرزی با اشاره به بخش مردمی جشنواره گفت: در بخش مردمی از مخاطبان رادیو خواستیم آثارشان را برای ما ارسال کنند که در مجموع ۵۴ اثر مانند قطعه‌های موسیقی و ویدیوهای کوتاه به دست ما رسید.

وی افزود: در حوزه داوری آثار راه یافته به دبیرخانه از کسانی استفاده کردیم که در حوزه فرهنگ و رسانه شناخته شده هستند، زیرا این بحث تخصصی است و تاکنون جشنواره ای با این شکل و این فرم و ساختار برگزار نشده است.

دبیر نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» در پایان بیان کرد: وظیفه ذاتی رسانه درست حرف زدن و حرف درست زدن است، اگر رسانه ای در این حوزه مشکل داشته باشد، باید در جایگاه آن رسانه تردید کرد چرا که رسانه سعی می‌کند با مخاطب عام حرف بزند.

در ادامه محمدجعفر محمدزاده مدیر شبکه رادیویی ایران درباره تاثیر رادیو در حفظ زبان فارسی گفت: جشنواره ملی «آیین سخن» یک آرایش رسانه‌ای‌ست که نشان دهیم رسانه تا چه حد در فرهنگ و پاسداشت زبان فارسی تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: فارسی زبان مادری و یا حداقل زبان میانجی ما در جامعه ایرانی و حتی منطقه‌ای است. زبان فارسی زبان فرهنگ و هنر است که جایگاه پاسداشت این زبان را نشان می‌دهد.

مدیر شبکه رادیویی ایران با اشاره به سابقه زبان فارسی تصریح کرد: قرن‌ها پیش گستره زبان فارسی به قاره‌ها و کشورهای گسترده‌ای خلاصه می‌شد اما در حال حاضر متاسفانه محدود به چند کشور در منطقه شده‌ایم.

محمدزاده درباره چشم انداز این جشنواره رادیویی گفت: چشم انداز جشنواره ملی «آیین سخن» چشم انداز رو به جلویی است. بالغ بر ۶ سال پیش بود که پویش «آیین سخن» در رادیو ایران فعال شد که در سال‌های متمادی از سطح یک پویش و برنامه رادیویی گسترده‌تر شد و حالا پس از ۶ سال به نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» رسیدیم و قرار است این جشنواره هر ساله با رشد کیفی و کمی و اضافه شدن بخش‌ های دیگر پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تلاش معاونت صدا این است که تمام ابعاد شبکه‌ های رادیویی به پاسداشت زبان فارسی اهمیت دهند، عنوان کرد: چشم انداز ما حرکت به سمتی است که بتوانیم به تکامل این زبان برسیم. زبان همواره نیازهایی دارد که با تکمیل و توجه به آن پخته‌تر می‌شود، برای همین مساله تمام شبکه‌ های رادیویی را به پاسداشت زبان فارسی موظف کرده‌ایم و دوره هایی برای تقویت زبان فارسی برنامه ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم با بهترین کیفیت و درست‌ترین شکل از زبان فارسی استفاده کنیم.

محمدزاده درباره شاخصه‌های انتخاب برنامه‌ هایی که به جشنواره راه یافته‌اند، توضیح داد: تمام برنامه هایی که به جشنواره راه یافته اند، برنامه هایی هستند که در سال ۱۴۰۰ روی آنتن رفته اند و به مسائلی مانند تازگی و جذابیت، ساختار و فرم، ارزش محتوایی و ادامه‌دار بودن روند پاسداشت زبان فارسی و بررسی توجه کرده‌اند.

وی در واکنش به این سوال که آیا در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر هم جایزه‌ای برای پاسداشت زبان فارسی خواهند داشت؟ گفت: بالغ بر سه سال پیش شبکه رادیویی ایران در جشنواره فیلم فجر حاضر می‌شد و بهترین فیلم‌ هایی که به زبان فارسی و استفاده درست از آن اهمیت می‌دادند، انتخاب می‌کرد و جایزه‌ای به آن‌ ها اهدا می‌شد. قرار است که در سال های آینده و این دوره از جشنواره هم به این مهم پرداخته شود و امیدواریم نهادها و ارگان های مرتبط هم با ما همراه باشند.

مدیر شبکه رادیویی ایران در پایان و در پاسخ به پرسش خبرنگار صبا درباره توجه به شعر و ترانه در سطح آثار موسیقایی در این جشنواره عنوان کرد: توجه به موسیقی و شعر و ادبیات قاعدتا جزو اولویت های ماست و معتقدیم که موسیقی یکی از مهم‌ترین اجزا برای پاسداشت زبان فارسی در جامعه است. ملاک ما صرفا توجه به موسیقی دستگاهی و یا به عبارتی ساز و آواز نیست، بلکه قصد داریم به تمام سبک های موسیقایی و اشعار و ترانه ها توجه کنیم، همان طور که در برنامه هایی مانند «عندلیب» و «کافه هنر» به آن توجه داشته ایم.

جشنواره «آیین سخن» با پشتیبانی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برپا خواهد شد و استادان ادبیات و رسانه‌ در آن حضور دارند.

آیین پایانی نخستین جشنواره «آیین سخن» ویژه پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا، در روز قلم در ۱۴ تیر ماه در استودیوی شماره یک معاونت صدا برگزار خواهد شد.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» با سخنرانی غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، وحید جلیلی قائم مقام سازمان ، علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صداوسیما، مسعود احمدی افزادی مشاور رییس سازمان و رییس امور جشنواره های سازمان صداوسیما و محمد جعفر محمد زاده مدیر شبکه رادیویی ایران و رییس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا و با حضور جمعی از فرهیختگان و استادان زبان و ادبیات فارسی از فرهنگستان و مراکز علمی و پژوهشی زبان وادبیات فارسی، پیشکسوتان رادیو، برنامه‌سازان و مدیران رسانه‌ای و همراه با رونمایی از یک قطعه موسیقی با همکاری دو خواننده موسیقی دستگاهی توسط یک خواننده ایرانی و خواننده افغانستانی همراه خواهد بود که سه شنبه ۱۴ تیر ماه، همزمان با روز قلم در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار می‌شود.

محمد کفیلی

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است