اهمیت موسیقی ایرانی از نفت و فرش بیشتر است/ نوآوری در موسیقی و پایبندی به سنت | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۹
در مراسم رونمایی از آلبوم جدید محسن نفر مطرح شد؛

اهمیت موسیقی ایرانی از نفت و فرش بیشتر است/ نوآوری در موسیقی و پایبندی به سنت

مراسم رونمایی از مجموعه «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» با تک‌نوازی تار محسن نفر 5 تیرماه با حضور رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و تعدادی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، مراسم رونمایی از آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» با نوازندگی و آهنگسازی محسن نفر صبح امروز یکشنبه ۵ تیر با حضور محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و برخی دیگر از هنرمندان و مسئولان در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای برنامه پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری عنوان کرد: هدف و روند فعالیت ما انتشار موسیقی علمی و تعالی‌بخش است و انتشار آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» مصداق این اتفاق است. موسیقی ایرانی با وجود تمام سختی‌ها خودش را حفظ کرده و میراث زنان و مردانی است که برای آن کوشیده‌اند. موسیقی دستگاهی بسیار مهم است و ما هم باید به آن توجه کنیم.

عرفان‌پور در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: از محسن نفر بابت تلاش‌های این سال‌هایش ممنونم و در ماه‌های آینده آثار دیگری از او به‌زودی منتشر می‌شود و دو اثر دیگر هم هست که آنها را در آینده هم منتشر می‌کنیم.

در ادامه مراسم فاضل جمشیدی آوازخوان موسیقی ایرانی و جامعه‌شناس درباره وضعیت موسیقی بیان کرد: تا چند روز پیش بابت اوضاع موسیقی ایرانی غمگین بودم اما زمانی که خبر استقبال از کنسرت‌های همایون شجریان را شنیدم، کمی امیدوار شدم. اتفاق دیگر هم رونمایی از آلبوم محسن نفر بود که از ناامیدی‌ام کم کرد. نفر را در دهه شصت می‌دیدم و در جریان بودم که کار می‌کند اما نسبت به آثار او درک درستی نداشتم و بعدا که تحصیل کردم، متوجه قدرت آثار او شدم.

جمشیدی در پایان تصریح کرد: مشکل موجود نوع نگاه مسئولان دولتی و مدیران فرهنگی ما به موسیقی است، در صورتی که باید از خوانندگان و موسیقدان‌های عرصه سنتی حمایت کنیم، زیرا موسیقی ایرانی هم قابلیت شاد بودن دارد، اما برای انجام آن باید ریتم را درست کنیم؛ در زمینه ردیف هم می‌شود آن را به دور از خط قرمزها حفظ کرد.

محسن نفر جزو هنرمندان متعهد است

امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این برنامه عنوان کرد: امروز روز خجسته‌ای است، چرا که شاهد رونمایی از آلبومی علمی و شاخص هستیم. محسن نفر این ویژگی را دارد که هنگام سکوت خود هم مشغول کار باشد. ما در هنر متعهد بزرگان زیادی داریم که او هم در این دسته قرار می‌گیرد.

او در پایان صحبت‌های خود گفت: در زمینه موسیقی ایرانی و مباحث علمی و پژوهشی، انتشار آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» اتفاق بزرگی است.

جمشید جم خواننده سرود «یار دبستانی» هم سخنران دیگر این مراسم بود که درباره این آلبوم اظهار کرد: محسن نفر در دهه شصت که ما فعالیت های انقلابی داشتیم جوان بود و می‌شنیدم که او امید و آینده موسیقی ایران است و الان متوجه شدم این پیش‌بینی درست است.نفر با آلبوم خود موسیقی موسی معروفی را زنده کرده است.

محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری نیز توضیح داد: در ابتدا به خودمان تبریک می‌گویم که بازهم از هنر بی‌نظیر محسن نفر بهره برده‌ایم و این مایه خوشبختی نسل ماست که سایه نفرها بر سر هنر انقلاب هست.

او خاطرنشان کرد: پیوستگی نسل‌ها و شناخت نسل دیگر از محسن نفر اتفاق خوبی است و باید آن را تقویت کنیم.

نوع نگاه محسن به محتوای موسیقی قابل توجه است

شهرام صارمی، نوازنده کمانچه هم یکی دیگر از هنرمندانی بود که درباره اهمیت آلبوم «ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» توضیحاتی ارائه کرد.

وی درباره این آلبوم عنوان کرد: محسن نفر در حوزه ردیف اولین نیست اما اثری که ارائه کرده‌ خاص است، او بر اساس تعالیم خود از استادان نسل طلایی موسیقی، آلبوم را تولید و ارائه کرده و نوع نگاهش به محتوای موسیقی ایرانی قابل توجه است.

محمد مهدی سیار شاعر و ترانه‌سرا هم در ادامه اظهار کرد: نفر روح خلاق و جویایی دارد و آلبومی که امروز از او منتشر شده، نوآوری براساس سنت است، من او را در رابطه با موسیقی و شعر پایبند سنت می‌دانیم.

در ادامه برنامه محسن نفر هم درباره اهمیت ردیف توضیحاتی ارائه کرد.

او ضمن خوشامدگویی به حضار اظهار کرد: برخی افراد که حتی در دانشگاه تدریس می‌کنند با ردیف مخالف‌اند و به نظر من این دسته از افراد اصلا موسیقی را بلد نیستند. برخی دوستان علاقه‌مند به ردیف هم هیچ هنری جز اجرای ردیف ندارند که اینها هم دشمنان ردیف هستند چون با تکرار مردم را دلزده می‌کنند.

او ادامه داد: یکی از ویژگی‌های موسیقی ما این است که بعدی تاریخی و جغرافیایی دارد، به عنوان مثال ما در دنیا موسیقی آلمانی یا فرانسوی چیزی به عنوان مجموعه‌ای منسجم نداریم. آنچه در اروپا و مغرب زمین رخ می‌دهد، صرفا زبانی مشترک است که به آن نام موسیقی جهانی داده‌اند، اما شرق اینطور نیست به عنوان مثال موسیقی هند یا موسیقی ایران به خودمان اختصاص دارد و شناسنامه ماست.

نفر با تأکید بر اینکه اهمیت ردیف به اندازه فرهنگ و تاریخ ایران است، گفت: موسیقی ما اهمیتش از نفت و فرش بیشتر است و شاید همزمان با ایجاد زبان فارسی به وجود آمده است.

محسن نفر در پایان از حوزه هنری و مرکز موسیقی حوزه بابت انتشار آلبومش تشکر کرد و به تک‌نوازی تار پرداخت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است