آخرین تغییرات در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران/ تم نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۰
در نشست خبری مطرح شد:

آخرین تغییرات در هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران/ تم نداریم

در نشست خبری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی بر بدون تم بودن و روند محور بودن این دوره از دوسالانه تأکید شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نشست خبری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران، صبح امروز سه شنبه ۹ مهرماه در خانه هنرمندان شماره ۲ برگزار شد و شورای سیاست گذاری این دوسالانه به تبیین دیدگاه های تازه خود درباره این رویداد هنری پرداختند.

عباس مجیدی رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز در آغاز این نشست به ارایه گزارشی از چگونگی سیاستگذاری این بی ینال پرداخت و گفت: بی ینال هشتم مسیر طولانی را برای رسیدن به مرحله فراخوان طی کرده است. بیش از یکسال تلاش کرده ایم که این بی ینال در بهترین شکل خود برگزار شود و به وضعیت موجود هنر مجسمه‌سازی در فضای معاصر برسیم تا از حداکثر توانمندی هنرمندان بهره‌مند شویم.

وی افزود: حدود بیست جلسه تخصصی برای بررسی بی‌ینال های گذشته برگزار کردیم و به نقد و تحلیل این رویداد پرداختیم.

مجیدی درباره تغییرات این دوره از بی ینال توضیح داد: امکان کیوریتوری برگزار کردن بی ینال، غیررقابتی بودن و بدون تم بودن و همچنین فرآیندمحور بودن اثر هنری در این دوره از جمله ویژگی های این دوره است.

وی همچنین به امکان تعامل خلاق هنرمند، کیوریتور و مخاطب در این دوره و امکان ارایه آثار در فضای بیرونی اشاره کرد و یادآور شد: به حمایت های اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد همچنان خوشبین هستیم و امیدواریم رویداد متفاوتی را برگزار کنیم.

محمود بخشی دبیر هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران نیز در سخنانی به تفاوت های این دوره از دوسالانه اشاره کرد و گفت: هشتمین دوسالانه به صورت غیررقابتی و روندمحور برگزار می شود و به جای دیدن ماحصل کارها، روند شکل گیری ایده ها را شاهد خواهیم بود که این موارد از جمله تفاوت های این دوره است.

وی افزود: تعدد دوسالانه ها و سمپوزیوم های مجسمه سازی این ضرورت را ایجاب می کند که دوسالانه مجسمه سازی تهران به شکل آوانگاردتری برگزار شود چراکه خلا مجسمه های شهری را دیگر رویدادهای مجسمه سازی پر کرده اند. بی ینال مجسمه سازی تهران باید گام را فراتر بگذارد و به مسایل فراتر از مجسمه های شهری بپردازد.

بخشی درباره بدون تم بودن این دوسالانه بیان کرد:در این دوره تم نداریم چراکه ارائه تم به حالت فرمایشی بودن هنر بیشتر نزدیک است. ما معتقدیم که هنرمند خود موضوعش را می سازد و آن را حل می کند و داشتن موضوع هم به جهان بینی هنرمند ارتباط پیدا می کند.

محمود محرومی از اعضای شورای سیاست گذاری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران نیز در سخنانی بیان کرد: کلیدواژه اصلی ما در فراخوان هشتمین دوسالانه مجسمه سازی، کلمه «روند» است که از واژه فرایند به روند رسیدیم و این کلمه هم شامل گذشته و هم آینده می شود در حالی که فرایند پروسه آینده را دربردارد.

وی افزود: هنرمندان قرار است در این دوره از دوسالانه، پروژه ها و ایده های خود را برای ما ارسال کنند و ما هم در فرصت چهار ماهه تا زمان برگزاری نمایشگاه، باید از طریق کارگروه ها با این هنرمندان در ارتباط باشیم و روند خلق آثار آنها را رصد کنیم.

محمود بخشی دبیر این دوره از دوسالانه مجسمه سازی در ادامه اضافه کرد: در این دوره ترجیح ما این است که به جای دیدن یک پروژه تمام شده، مستند تصویری و روند خلق آثار را شاهد باشیم و چهار ماه زمان داریم تا هم هنرمندان روی ایده های خود کار کنند و هم ما با برگزاری جلسات استودیو ویزیت که به مستندنگاری این پروژه های در حال شکل گیری اختصاص دارد، پروسه ای را که در استودیوی هنرمند در حال انجام است، به مخاطب نشان دهیم که تصاویر و مستندنگاری های آن از طریق فضای مجازی و یا مکانی به اسم لابراتوار ارائه می شود و مخاطب می تواند پیشرفت کار هنرمند را از این طریق پیگیری کند.

در بخش دیگری از این نشست، عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز درباره برگزاری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی در باغ کتاب توضیح داد: بعد از بازدید از باغ کتاب تهران این فضا را برای برگزاری دوسالانه مجسمه سازی و تعامل با مخاطبان بسیار مناسب دیدیم چرا که هم امکان ارائه آثار بزرگ مجسمه سازی و چیدمان های بزرگ وجود دارد و هم آثاری که با رویکرد معاصر و امروزی ساخته می شود با ارائه در این مکان و فضای باز نیز همخوانی دارند.

در ادامه این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، عباس مجیدی درباره ارائه سیاستگذاری های جدید در هر دوره از این دوسالانه و امکان استفاده از یک آیین نامه مدون در برگزاری این دوسالانه به خبرنگار خبرگزاری صبا توضیح داد: اگر برای دوسالانه مجسمه سازی، دبیرخانه ثابتی در اختیار داشتیم، برنامه ریزی های ما به شکل بهتر و جدی تری پیش می رفت ولی آیین نامه ای که برای برگزاری دوسالانه در اختیار داریم ما را به سمت رویکرد مدرن سوق می دهد در حالی که ما در هر دوره با ایجاد تغییرات جدید سعی داریم به سمت رویکرد معاصر حرکت کنیم و در این دوره نیز به این نتیجه رسیدیم که به سمت رویکرد فرایند محور و روندمحور حرکت کنیم که تجربه تازه و تفکر جدیدی است.

مجیدی در پاسخ به سوالی درباره نوع حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا دخالت این وزارتخانه در برگزاری دوسالانه اظهار کرد: انجمن هنرمندان مجسمه ساز و دیگر انجمن های هنری از نظر مسائل صنفی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما انجمن از اندیشه آزاد هنرمندانش بهره می گیرد و این اندیشه های آزاد در خلق آثار هنری آنها دیده می شود. بنابراین برای برگزاری این دوسالانه نیز از حمایت های وزارت ارشاد بدون دخالت در چگونگی اجرای دوسالانه بهره مند بوده ایم.

اردشیر میرمنگره معاون امور هنرهای تجسمی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست حضور داشت که درباره برگزاری دوسالانه ها بیان کرد: رویکرد اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد این است که برگزاری رویدادهای هنری را به نهادهای تخصصی آنها که انجمن های هنری هستند، واگذار کند و بنابراین هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران نیز از مرحله ایده، برنامه ریزی، سیاستگذاری، انتخاب محل برگزاری و … به انجمن هنرمندان مجسمه ساز واگذار شده است با ذکر این نکته که این رویداد برای همه جامعه هنرمندان مجسمه ساز برگزار شود که این مهم انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعطای مجوز به مجسمه سازان بیان کرد: بسیاری از نهادها ترجیح می دهند که در اعطای مجوزهای خود مهر تاییدی از سوی یک نهاد هم عرض دولتی را نیز همراه داشته باشند و صدور مجوز برای هنرمندان مجسمه ساز نیز بر همین مبنا انجام شده است ولی بررسی تخصصی این مجوزها از سوی انجمن هنرمندان مجسمه ساز صورت می گیرد.

محمود بخشی نیز در پاسخ به سوالی درباره مکان برگزاری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران اظهار کرد: باغ کتاب تهران فضای بسیار بزرگی در اختیار دارد و محدودیت ما در این دوسالانه، به لحاظ مکانی نیست بلکه بودجه ای است که در اختیار داریم و هنرمندان نیز محدودیت زمان اجرای آثارشان را دارند که با توجه به گران بودن متریال مجسمه سازی با محدودیت بودجه نیز روبرو هستند.

وی درباره کیوریتوری برگزار شدن این دوسالانه توضیح داد: کیوریتوریال بودن این دوسالانه یعنی استفاده از مشاوره هنرمندان متخصص در جریان ایجاد آثار هنری و بنابراین این آثار زیر نظر تعدادی از کیوریتورها برگزار می شود که اسامی این افراد به زودی اعلام خواهد شد.

دبیر هشتمین دوسالانه مجسمه سازی درباره واژه کیوریتور هم توضیح داد: کیوریتوری مفهوم جدیدی در هنر معاصر است که در دنیا نیز سابقه چندانی ندارد و ما امیدوار هستیم که هنرمندان ما بتوانند در این حیطه فعالیت کنند و با بهره مندی از افرادی که در این دوسالانه به عنوان کیوریتور حضور دارند، در جهت رشد این حلقه مفقوده در هنر معاصر خودمان نیز حرکت کنیم.

محمود محمودی عضو شورای سیاست گذاری دوسالانه هشتم مجسمه سازی نیز با بیان آن که وقت آن رسیده تا آثار هنری از فضای موزه ای خارج شوند، گفت: آثار هنری باید بتوانند با مخاطب و اجتماع تماس بیشتری برقرار کنند ضمن این که آثار روندمحور قرار نیست مثل سمپوزیوم ها در محل اجرا شوند بلکه قرار است که ما در جریان روند اجرای این آثار قرار بگیریم.

عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز هم درباره مانا نبودن آثار در این دوسالانه بیان کرد: قرار نیست که آثار هنری ما در این دوسالانه همه ماندگار باشند و قابلیت نصب در جایی را داشته باشند بلکه ممکن است بسیاری از این آثار بعد از دوسالانه از بین برود ولی ایده آن برای همیشه ثبت می شود و باقی می ماند که این ایده هم قابل حفظ و حراست است اما برخی آثار که قابلیت ماندگاری بیشتری دارند، می توان با رایزنی با نهادهای مختلف امکان خریداری شدن آن را فراهم کرد.

وی تأکید کرد: هنرمندان با آگاهی از امکان میرا بودن آثارشان در این دوسالانه شرکت می کنند.

محمود بخشی نیز در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت پروژه های شکست خورده در جریان خلق اثر در این دوسالانه بیان کرد: هنری که تجربه ای شکست خورده است در دنیا مورد توجه قرار می گیرد و من هم دوست دارم امکانی برای نمایش پروژه های شکست خورده در این دوسالانه فراهم شود.

مجیدی هم درباره امکان راه یافتن پروژه های شکست خورده در این دوسالانه گفت: ما دخالتی در فرایند انتخاب آثار برای این دوسالانه نداریم و دبیر به همراه هیات انتخاب مختار است که پروژه های شکست خورده را برای این دوسالانه بپذیرد یا نپذیرد اما نظر شخصی من این است که خوب است آثار شکست خورده نیز در این دوسالانه به نمایش گذاشته شود.

در بخش پایانی این نشست، صفا سبطی دبیر انجمن هنرمندان مجسمه ساز نیز در سخنانی درباره بی ینال مجسمه سازی توضیح داد: بی ینال ها با سایر رویدادهای هنری یک تفاوت ماهوی دارند. ما قرار نیست که آثار هنری را جمع آوری کرده و به نمایش بگذاریم. هدف از برگزاری بی ینال جریان سازی در هنر معاصر است و ما با این هدف دوسالانه را برگزار می کنیم.

وی افزود: در دوسالانه مجسمه سازی نیز هنرمند، کیوریتور و مخاطب پروسه هنر معاصر را به پیش می برند و به گسترش ایده کمک می کنند. بنابراین ایده ها در جریان و حرکت قرار دارند. همچنین گسترش مفهوم مجسمه و استفاده از همه رسانه های هنری نیز از جمله ویژگی های یک بی ینال مجسمه سازی است و دوسالانه مجسمه سازی تهران نیز با این هدف حرکت می کند و استفاده از پروژه های کیوریتوریال نیز بر مبنای همین هدف در این دوره از دوسالانه پذیرفته شده است.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    116/456/613/000
  • بی‌بدن
    29/124/595/500
  • سال گربه
    23/082/318/000
  • مست عشق
    4/495/025/000
  • آپاراتچی
    4/490/425/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/740/683/000
  • پرویزخان
    3/334/649/500
  • نوروز
    3/241/621/000
  • آسمان غرب
    3/219/361/000